چکیده:
تعاملات معلمان با دانش آموزان از مهم ترین عوامل در محیط یادگیری است که تاثیر به سزایی بر خودپنداری دانش آموزان دارد. بدین منظور هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک های تعاملی معلمان با خودپنداری دانش آموزان بود. از کلیه دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان شیراز، نمونه ای مشتمل بر 263 دانش آموز(145پسر و 118 دختر) در دامنه سنی؛ 9-12 سال به صورت خوشه ای مرحله ای، انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه های؛ تعامل معلم و دانش آموز و توصیف خود، استفاده گردید. پرسشنامه تعامل معلم و دانش آموز، هشت ویژگی رفتاری معلم را از دیدگاه دانش آموز، ارزیابی می کند و پرسشنامه توصیف خود نیز خودپنداری را در هفت بعد مجزا و یک بعد کلی، مورد سنجش قرار می دهد. روایی پرسشنامه های مذکور در پژوهش حاضر برمبنای روش های؛ تحلیل عاملی و همبستگی با آزمون های مشابه و پایایی با روش های؛ آلفای کرونباخ و بازآزمایی، محاسبه و ضرائب مطلوب، به دست آمد. تحلیل های آماری نشان داد؛ خودپنداری دانش آموزان توسط سبک های تعاملی، پیش بینی می گردد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز حاکی از آن بود که ازمیان ابعاد مختلف سبک های تعاملی معلم، بعد راهنمایی پیش بینی کننده مثبت و بعد سخت گیری، پیش بینی کننده منفی و معنادار، خودپنداری دانش آموزان بوده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد؛ بین خود پنداری علمی و همکاری، همبستگی مثبت و معنادار و بین خودپنداری علمی و تسلط، همبستگی منفی و معنادار وجود دارد هم چنین تفاوت های معنادار آماری بین دختران و پسران، در سبک های تعاملی معلمان و ابعاد خودپنداری وجود داشت.
Teachers' interaction and communication with students is one of the most important factors in learning environment which has significant and considerable influence on self concept of students. The purpose of the present study was investigation of relationship between academic self-concept and teacher communication styles in a sample of primary school students. For this purpose 263 (145 boys and 118 girls) fourth and fifth grade students in age range of 9 to 12 years old were selected randomly as the sample in form of multiple-stage clustering sampling method. The instruments were Questionnaire on Teacher Interaction (QTI) and Self Descriptive Questionnaire (SDQ). QTI evaluates eight characteristics of teacher from students' viewpoints and SDQ assesses self-concept in seven separate dimensions and one general dimension. Reliability of the mentioned questionnaire was obtained based on factor analysis and correlation with similar tests and its validity was determined through Chronbach alpha and retesting while desirable coefficients were resulted. Statistical analysis showed that self-concept of students is determined by interaction styles. In other words، dimension of leadership was significant positive predictor and dimension of severity and rigidity was negative predictor of self concept in students. Results of Pearson correlation also demonstrated a positive and significant relation between academic self concept and cooperation and negative significant correlation between academic self concept and dominance. Moreover there were statistical significant differences between boys and girls in self concept and teacher communication styles.