چکیده:
مقاله پیشرو، الگویی برای دستهبندی انواع وبسایتها پیشنهاد میکند و به دستهبندی آنها بر اساس نوع کاربری میپردازد. بر اساس دستهبندی پیشنهادی ارائهشده در این نوشتار، وبسایتها نخست در چهار دسته ی کلی وبسایتهای: محتوامحور، خدماتمحور، کاربرمحور و ترکیبی قرار میگیرند. سپس، از نظر نوع کاربری به ده دسته ی کلی تقسیم میشوند؛ وبسایتهای: اطلاعرسانی، اداری، آموزش مجازی، عرضهکننده ی خدمات الکترونیک، تجاری، شبکههای اجتماعی، تالارهای گفتگو (فرومها)، تبلیغاتی، دانشنامههای ویرایشپذیر (ویکیها)، جستجوگرها یا موتورهای جستجو.
خلاصه ماشینی:
این پیام، گاه، اخبار و گزارش رویدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روزمره است و گاهي اطلاعات مهم علمی و آموزشی؛ پیام مزبور، گسترة وسیعی دارد و هر نوع اطلاعاتی را شامل میشود؛ اما معمولاً وبسایتها دامنة موضوعی مشخصی دارند و زمینة اطلاعرسانی دربارة موضوعی خاص را فراهم میسازند.
پیش از این، مراجعهکنندگان کتابخانهها برای دستیابی به کتابهای مورد نظر خود، از برگهدانها استفاده میکردند؛ اما اینک جستجو و بازیابی اطلاعات کتابشناختی کتابها، از طریق امکانات و ابزارهایی که در وبسایتهای کتابخانهای عرضه شده است، بسیار آسانتر و سریعتر صورت میگیرد.
وبسایتهای آموزش مجازی نیز مانند دیگر وبسایتها، انواع مختلف دارند؛ معروفترین وبسایت آموزش مجازی، وبسایتهایی است که در دانشگاههای مجازی به کار گرفته شده و با نام دانشگاههای مجازی شناخته میشود.
ثبتنام و عضویت در وبسایتهای عرضهکنندة خدمات پست الکترونیکي، معمولاً رایگان است؛ هر چند امکان استفاده از سرویسهای پست الکترونیکي شخصی نیز فراهم است.
این گونه وبسایتها، معمولاً پس از ثبتنام و عضویت کاربران، حجم مشخصی از فضای وب به آنها اختصاص میدهند؛ یعنی پس از عضویت کاربران، پنل ویژهای در اختیار آنان قرار میگیرد و از طریق آن میتوانند فایلهای مورد نظر را از روی سیستم خود در فضای اینترنتی بارگذاری کنند و آن فایلها را با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته یا به هر صورت دیگر، از آن استفاده کنند.
نوع دیگری از شبکههای اجتماعی نیز هستند که تنها برای موضوعی خاص طراحی و ایجاد شدهاند؛ مثلاً برخی از وبسایتهای شبکة اجتماعی، فقط در زمینة بهاشتراکگذاری ویدیو یا عکس به کاربران سرویس میدهند.