چکیده:
در این مقاله، تلاش شده است به تغییرات جاری ای پرداخته شود که در حوزه مدیریت اسناد دیداری- شنیداری روی داده اند و همچنین به تغییرات قابل پیش بینی ای که در آینده به دنبال کوچاندن اطلاعات آنالوگ به رقمی (دیجیتال) پیش می آید. این مقاله به تحلیل اطلاعات دیداری - شنیداری در تلویزیون می پردازد. نگارنده بر آن است تا این تحلیل را با مطالعه عملکردهائی که زنجیره اسناد را تشکیل می دهد و با تمرکز بر عناصر دارای ارتباط مستقیم با تغییرات ایجاد شده ناشی از رقمی سازی نظیر انتخاب (نظام ورودی)، تحلیل محتوا (نظام رفتاری)، ابزار بازیابی (نظام بازیابی) و تولیدات (نظام اشاعه) انجام دهد. تحلیل اسناد تلویزیونی طی سه مرحله بازبینی، چکیده نویسی و نمایه سازی صورت می گیرد که پیش از ورود به مباحث رقمی سازی موارد دیداری - شنیداری به آن پرداخته می شود. با تحلیل عناصر فوق، تغییر نقش مدیران در نتیجه تغییرات فناوری تعیین شده، نتیجه گرفته می شود این تغییرات نیازمند مهارت های کافی در زمینه فناوری و بخصوص وضعیت روانی بسیار خاصی است. تکامل فناوری، چالشی است که این حرفه با آن روبروست. به اعتقاد نگارنده انتظارات در حوزه های شناسائی صدا و تصویر که امکانات و روش های بسیاری را به منظور تحلیل و بازیابی بهتر اطلاعات ارائه می دهند، مثبت بوده، کار در حوزه نظام های شناسائی صدا به منظور ایجاد امکان نمایه سازی خودکار محتوا و شناسائی اشخاص و اماکن در جریان است.
خلاصه ماشینی:
"به اعتقاد نگارنده انتظارات در حوزههای شناسای صدا و تصویر که امکانات و روشهای بسیاری را به منظور تحلیل و بازیابی بهتر اطلاعات ارائه میدهند،مثبت بوده،کار در حوزۀ نظامهای شناسائی صدا به منظور ایجاد امکان نمایهسازی خودکار محتوا و شناسائی اشخاص و اماکن در جریان است.
اشاعۀ اطلاعات با استفاده از فناویهای به اصطلاح «جاری»14و خدماترسانهای دیداری-شنیداری جدید، امکان حضور چندین کاربر را در یک زمان میسر میسازد و فضای جدید برای جریان اطلاعات،هم بهطور خانگی در فضائی کوچک و هم اطلاعاتی که از منابع خارجی فراهم میشود،ایجاد میکند،تازه اگر نخواهیم از اشاعۀ سفارش(تصاویر درخواستی تلویزیونی)15سخن به میان آوریم.
به همین علت است که میتوان نظام ردهبندی را با استفاده از شیوۀ افزونگی،به عنوان مبنائی برای متمایز کردن عناصر انتخاب شده-با مشکلات شدیدی که بیتوجهی به عناصر دیگر ممکن است در پی داشته باشد-و توصیف نماهای اطلاعاتی ایجاد کرد.
حجم انبوه اطلاعات-که البته همۀ آنها ارزش اطلاعاتی ندارند؛زیرا به علت آسانی استفاده و دسترسی به مواد رقمی تولید شدهاند-ایجاب میکند که وقت زیادی صرف تعیین اعتبار این منابع اطلاعاتی و نیز فراهمآوری و رعایت حقوق قانونی منابع،به منظور بهرهبرداری از اطلاعات برای اهداف تجاری شود.
با وجود این که این اشکال،نقصی آشکار است،این فناوری هنوز در دست بهسازی امکان استفاده از خود و ایجاد ارزش واقعی برای این نظامهای شناسائی،در مواردی است که شرایط چه از نظر ثبت تصویر بارگذاری شده در پایگاه دادهها و چه از نظر تصویر تولید و مقایسه شده در مرحلۀ بعدی مناسب است؛هرچند گرفتن نتیجۀ خوب جدا از دیگر عوامل به مؤلفههائی نظیر کنترل روشنائی، زاویه،فاصلۀ دستگاه ضبط،کیفیت دستگاه ضبط،در کنار جنبههای دیگر بستگی خواهد داشت."