چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناخت و مقایسه عملکرد حافظه بینایی- کلامی و ظرفیت حافظه کاری دانش آموزان استعداد درخشان و دانش آموزان عادی سال اول دبیرستان شهر تهران بود. لذا، 120 نفر از دانشآموزان دختر و پسر کلاسهای اول دبیرستانهای استعداد درخشان و عادی در چهار گروه 30 نفری به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش حافظه بینایی از آزمون تصاویر درهم آندره-ری، و برای سنجش حافظه کلامی از آزمون فراخوانی داستان، برای سنجش ظرفیت حافظه کاری هم از آزمون فراخنای حافظه و برای یکسان سازی هوش دانش آموزان از ماتریس پیشرفته هوش ریون استفاده شد. داده های به دست آمده از طریق تحلیل واریانس دو راهه و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. باتوجه به نتایج به دست آمده، حافظه بینایی کلامی و ظرفیت حافظه کاری دانش آموزان استعداد درخشان نسبت به دانش آموزان مدارس عادی در سطح بالاتری قرار داشت. نتایج به دست آمده در بررسی عامل جنس نشان داد که در حافظه بینایی عملکرد دانش آموزان پسر و در حافظه کلامی عملکرد دانش آموزان دختر بالاتر است. در مجموع ظرفیت حافظه کاری دانش آموزان استعداد درخشان اعم از دختر و پسر، از دانش آموزان عادی بیشتر بود.
خلاصه ماشینی:
مقايسۀ عملکرد حافظۀ بينايي - کلامي و ظرفيت حافظۀ کاري دانش آموزان استعداد درخشان و دانش آموزان عادي Comparing of Visual and Verbal Memory Performance and Capacity Working Memory in Gifted and Normal Students * حسين ابراهيمي * دکتر محمد حسين عبداللهي چکيده هدف از پژوهش حاضر شناخت و مقايسه عملکرد حافظه بينايي- کلامي و ظرفيت حافظه کاري دانش آموزان استعداد درخشان و دانش آموزان عادي سال اول دبيرستان شهر تهران بود.
نتايج پژوهش انگل و کين (٢٠٠٤) نشان داده که تفاوتهاي فردي در ظرفيت حافظه کاري بيانگر تفاوت پايدار افراد از نظر توانايي کنترل توجه براي هدايت فکر در جهت اهداف تکليف است ، و لذا افراد با ظرفيت بالاي حافظۀ کاري بيشتر مي توانند از تسخير فکر توسط اطلاعات بازيابي شده يا رويدادهاي بيروني که افکار را از اقدام به تکاليف جاري دور ميکنند، اجتناب کنند.
با در نظر گرفتن مطالب فوق ، هدف اصلي اين پژوهش و شناسايي ويژگي هاي حافظه بينايي – کلامي و ظرفيت حافظۀ کاري دانش آموزان استعداد درخشان و همين طور مقايسه آنان با دانش آموزان عادي ميباشد.
احتمال خطاپذيري در آزمونها ٠/٠١ انتخاب شده است يافته ها نتايج حاصله از تجزيه و تحليل آماري نشان دهنده اينست که تفاوت معناداري ميان نمرات حافظه بينايي پسران و دختران (اثر اصلي جنس ) وجود ندارد، ولي در مقابل تفاوت معناداري بين نمرات حافظه بينايي دانش آموزان استعداد درخشان و عادي (اثر اصلي مدرسه ) وجود دارد.
بخش ديگري از نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که در اثر تعامل جنسي (دختر يا پسر بودن ) و نوع مدرسه (استعداد درخشان يا عادي بودن ) تفاوت در حافظۀ کلامي و ظرفيت حافظه کاري معنادار است .