چکیده:
نوع تعاملات در نهاد خانوده، معرف ساختار و جهت و سبک زندگی است. خانواده ی فضیلت گرا، بستر رویش نسلی اثرگذار است و در چنین خانواده-ای شخصیت های بزرگ تاریخی به ظهور می رسند که هر کدام از آنان، الگوی عملی و رفتاری در گذر تاریخ قرار می گیرند. الگوگیری از چنین خانواده ای، سازنده و تحول آفرین است و سبک و ساختار زندگی را جهتی تکاملی
می دهد. چنین الگوی تحول بخشی، در تاریخ اسلامی درمحضر پیامبر اکرم، شکل یافت. آن الگو، کانون خانواده ی علی و زهرا است که جامعه ی اسلامی، بنابر اصل گزینش الگو و مقتدا باید به آنان اقتدا نماید.
در این کانون مقدس، تقرب به خدا، به عنوان اصلی محوری و اساسی، مورد توجه واقع گردید و ازدواج آنان با همین هدف والا و متعالی شکل یافت. ازدواجی که در عالم ملکوت رقم خورد. در ازدواج این دو نمونه ی عالم هستی، توجه به نیازهای جسمی و روحی همراه با همتایی و هم شانی، سادگی و سهولت، عشق و صمیمیت مشهود و نمایان گردید. آنان، داری اهدافی متعالی بودند. اهداف والای آنان در چهار حوزه ی رفتاری متجلی گردید.
1 ) در ارتباط با یکدیگر: که در این مقوله، همدلی و وفاق، قناعت، مقاومت در سختی های معیشتی و... الگویی کامل را نشان داد.
2 ) پیوند با خدا: که در سه مقوله ی مهم معرفت، عشق به خدا و عبودیت و معرفت الهی سرآمد تاریخ اسلامی شدند.
3 ) در ارتباط با فرزندان: ایجاد کلاس عالی تربیتی و برآوردن شخصیت های بزرگ تاریخی ثمره ی این پیوند مبارک بود. این مهم، با روش های محبت، تکریم شخصیت و روش الگویی، مورد توجه آنان واقع گردید.
4 ) در خصوص پیوندها و تلاش در حوزه ی اجتماعی، در شبکه های اعضای خانواده، زنان مدینه، صاحب نفوذان و خواص جامعه ی آن روز، با پیوندهای مستقیم و غیرمستقیم، پیوندهای موثر و روشن گری را ارائه نمودند.
خلاصه ماشینی:
"این ازدواج در عالم ملکوت رقم خورده،چنانکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله،پس از آن که علی علیه السلام از فاطمه زهرا علیها السلام خواستگاری نمود و با شادی و شعف زایدالوصف آن حضرت مواجه شده فرمود: ای علی اکنون که کار بدینجا انجامید بشارتی به تو میدهم...
اما در مورد علی علیه السلام و حضرت زهرا علیها السلام،این کفویت در همهی شؤون و ملکات عالی انسان و فضائل موجود بود،یعنی بین آنان هم جاذبههای روانی و اخلاقی وجود داشت و هم جاذبههای ارزشی و فصیلتها و کمالات و سایر شؤون دیگر،به همین جهت است که خدای متعال به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله خطاب میفرماید که: «لولم اخلق علیا لما کان لفاطمة ابنتک کفو علی وجه الارض»(مجلسی، 1987،ج 43،9)؛اگر علی را نمیآفریدم هرگز برای دختر تو فاطمه در روی زمین همشأن و همتایی نبود.
امام علی علیه السلام در طول زندگی خویش دربارهی فاطمه زهرا علیها السلام،با احدی سخن نگفت و رغبت و میل خود را نسبت به دختر پیامبر صلی الله علیه و اله به خاطر احساس و شرم و حیا در مقابل نبی مکرم اظهار نمیداشت.
اسماء بنت عمیس نقل میکند: روزی رسول اکرم صلی الله علیه و اله به منزل فاطمه علیها السلام تشریف بردند،دیدند حسن و حسین علیهما السلام در منزل نیستند،احوالشان را پرسیدند،عرض کرد:امروز در خانهی ما چیزی برای خوردن وجود نداشت.
2)شبکهی زنان مدینه؛در این شبکه تلاشهای گستردهای همچون تدریس احکام شریعت،نشستهای علمی با زنان مدینه و مسائلی نظیر اینها مطرح است،اما نکتهی مهم،پس از رحله پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و مریضی فاطمه زهرا علیها السلام است."