چکیده:
آنچه که باعث تمایز مفهوم سبک زندگی از مفاهیم مشابه، مانند فرهنگ یا پاره فرهنگ، هویت، شخصیت و محدودسازی آن می شود؛ خلاقانه و گزینشی بودن اجزا و عناصر سبک زندگی است. سبک زندگی اسلامی، سبکی راکد، تکراری و ثابت نیست، بلکه سبکی است که در آن پویش و حرکت جریان دارد، که در نهایت منجر به خلاقیت و نوآوری می شود. هر کدام از افراد در سبک زندگی اسلامی حتی با نازل ترین درجه ی خلاقیت قادرند، این جرقه ی مقدس را شعله ور ساخته و خلاقیت خفته را بیدار سازند. باید پذیرفت و باور داشت که این گوهر نفیس و گران بها در وجود همه ی ما از ابتدای خلقت تعبیه گردیده، چرا که خداوند انسان را نماینده ی خود در روی زمین نامیده است. این فلسفه و ایمان، منشا بیداری اندیشه، فکر و پیدایش خلاقیت است. خلاقیت نیاز عالیه ی بشری در تمام ابعاد سبک زندگی اسلامی و جهشی در رشد فکر و اندیشه ی انسان است. این نیاز نیز مانند دیگر نیازها و مسائل زندگی انسان در معرض تهدید موانعی است. این پژوهش با روش کتابخانه ای و اسنادی مفهوم خلاقیت و نوآوری را با استناد به قرآن کریم و احادیث معصومین بیان می کند و سپس به تحلیل و بررسی موانع بروز و شکوفایی خلاقیت (فردی) در سبک زندگی اسلامی و ارائه ی راه حل های این معضل با توجه به آموزه های دینی می پردازد.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش با روش کتابخانهای و اسنادی مفهوم خلاقیت و نوآوری را با استناد به قرآن کریم و احادیث معصومین علیهم السلام بیان میکند و سپس به تحلیل و بررسی موانع بروز و شکوفایی خلاقیت(فردی)در سبک زندگی اسلامی و ارائهی راهحلهای این معضل با توجه به آموزههای دینی میپردازد.
بر این اساس است که میتوان گفت تحجر و مطلقنگری دو پیامد زیانبار را در سبک زندگی آدمی پدید میآورد؛نخست اختلال در دریافت ذهنی،چون با چیزهای جدید به صورت گزینشی برخورد نموده و هرچه مورد پسند آنها نباشد مطرود،مطعون و ابزار شیطان معرفی میکنند.
دوم اختلال؛در تحلیل افکار نو زمانی میتوانند موجب تحول و دگرگونی در سبک زندگی اسلامی انسان شوند که ذهن،آنها را به صورت نوگرایانه تحلیل کند،در صورتی که افراد متحجر با تحلیل سنتی و دیروزی با ابزارهای مردن و امروزی برخورد میکنند و این جریان فقط در گذشته نبوده،بلکه به عنوان جریانی فرهنگی در کل،موجودیت خویش را حفظ نموده است.
5)تقلید کورکورانه سبک زندگی اسلامی مخالف ذهنیتی است که حالت انفعالی پیدا کرده،زیرا هنگامی که در رابطه با عین قرار میگیرد،حقیقت را همچون وحدت ذهن و عین نمیفهمد،لذا حقیقت برای چنین ذهنی امری از پیش تعیین شده بوده و به هیچ وجه به شناخت و ایجاد تغییر و تحول در جهان نمیانجامد.
بر این اساس،هرچند واژهی حریت در قرآن کریم نیامده است،ولی معنای حریت و آزادی در قرآن کریم چنان منزلتی یافته که نه تنها هدف پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله ذکر شده است،بلکه هدف هر پیامبری،رهانیدن انسان از عبادت غیر خدا و مبارزه با طاغوت بوده است20."