چکیده:
شاخه های مختلف علمی موضوعات مورد مطالعه خود را به انواع تقسیم مـی کننـد. نظریات علمی ، در هر شاخه علمی ، دربارٔه انواع متعلق به آن شاخه طرح مـی شـوند. با این حال بسیار سخت است که بتوان شرایط لازم و کافی را برای متعلق بودن به یک نوع معین کرد. به چه انواعی ، طبیعی گفته می شـود؟ فـرض دانشـمندان ایـن است که این تقسیمات در طبیعت کشف (و نه اختراع ) مـی شـوند. آیـا ایـن فـرض دانشمندان درست است ؟ اگر انواع طبیعی وجود دارند و این انواع از انواع غیرطبیعی تفکیک پذیرند معیار این تفکیک چیست ؟ در این مقاله ، ابتدا به بحـث دربـاره انـواع طبیعی ، و برخی مسائل مرتبط با آن می پـردازیم . پـس از آن ضـمن تبیـین تفـاوت طبیعت گرایی و قراردادگرایی شرحی از نظریه علی ارجاع و پیشنهادهای این نظریـه در مورد معیار تفاوت میان طبیعی و غیرطبیعی ارائه می کنیم . در نهایت این نکته را تبیین می کنیم که تفاوت موجود در این تقسیم را با ملاک ارزش توضیحی داشـتن ، بهتر می توان توضیح داد.
خلاصه ماشینی:
xvii ,١٩٩٩ ,Psillos) امـا اگـر انـواع ࣣ طبیعــی وجــود دارنــد و ایــن انــواع از انــواع غیرطبیعــی تفکیک پذیرنــد معیــار ایــن تفکیــک چیسـت ؟ چـه چیـز باعـث می شـود مـا خـرس را نـوعی طبیعـی بـدانیم در حـالی کـه مجـرد، فیلسوف ، خمیر دندان ، شیشـه و یـا خصوصـیت هایی ماننـد «در مـاه بهمـن بـه دنیـا آمـده » یـا «دیپلم گرفته » را نـوع طبیعـی نـدانیم ؟ چـه تفـاوتی میـان ایـن خصوصـیات هسـت ؟ آیـا ایـن تفکیک واقعا وجود دارد؟ آیا می توان معیار دقیقی برای این تفکیک قائل شد؟ در ایــن مقالــه ، ابتــدا بــه بحــث در مــورد انــواع طبیعــی ، و برخــی مســائل مــرتبط بــا آن می پردازیم .
نلســن گــودمن معتقــد اســت ایــن نگــرش کــه طبقه بنــدی مفهــومی منحصر به فـردی از واقعیـت وجـود دارد کـه مطـابق بـا انـواع طبیعـی در طبیعـت اسـت یـک افسانه است .
آنچه باید در این بحث مـورد توجـه قـرار گیـرد ایـن اسـت کـه یکـی از شـرایطی کـه بایـد وجـود داشـته باشـد تـا نظریـۀ کریپکـی در مـورد واژه هـای انـواع طبیعـی پذیرفتـه شـود ایـن است که میان انواع طبیعـی و خصوصـیات دیگـر بتـوان تفـاوت قائـل شـد.
p ,١٩٨٣ ,Salmon) حتـی اگـر بتـوان واژٔە عـامی را پیـدا کـرد کـه نـوع طبیعـی نباشـد، ولی بتوان آن را بـه صـورت اشـاره ای تعریـف کـرد، بـاز هـم شـرط دومـی کـه دانـلان بـرای واژه هـای انـواع طبیعـی قائـل اسـت ، ایـن قابلیـت را خواهـد داشـت کـه مـانع شـود این گونـه واژه هـا عبـارات ضـروری پسـینی بسـازند.