چکیده:
بسیاری از فلاسفه حقوق بر این باورند که ریشه تاریخی حقوق بشر به دو قرن اخیر بازمی گردد و آثار دانشمندانی چون لاک، نقش انکارناپذیری در به وجود آمدن و پیشرفت حقوق بشر داشته است. لذا حقوق بشر هیچ جایگاهی در تعالیم دینی ندارد. به نظر نگارندگان اگر با دیدی کلی به اهداف حقوق بشر و تعلیمات دینی بنگریم، پی می بریم که ادیان الهی نقش بسیار مهمی در ارتقاء حقوق بشر داشته اند. بنابراین تردیدی نیست که مفاهیم عالیه انسانی مانند کرامت انسانی، آزادی، برابری و ... ریشه در تعالیم الهی دارد و دین کمک بسیاری بر پیشرفت حقوق بشر داشته است. این مقاله بر آن است تا یکی از مفاهیم اولیه و بنیادین حقوق بشر یعنی کرامت انسانی را در تعالیم اسلامی مورد بررسی قرار داده و جایگاه آن را در اسلام تحلیل نماید
خلاصه ماشینی:
این مقاله بر آن است تا یکی از مفاهیم اولیه و بنیادین حقوق بشر یعنـی کرامـت انسـانی را در تعالیم اسلامی مورد بررسی قرار داده و جایگاه آن را در اسلام تحلیل نماید.
درست است که جنبش تصویب اسناد بین المللی حقـوق بشـر از غـرب آغـاز شده است ، و کشورهای غربی پرچم دار جریـان ارتقـاء حقـوق بشـر بـین المللـی هستند، اما این به آن معنا نیست که مفهوم حقوق بشر در تمدن های غیر غربی، از جمله فرهنگ و حقـوق اسـلام ، وجـود نـدارد یـا آن کـه پـذیرفتنی نمـیتوانـد باشد(١١ :١٩٩٧ Said.
در این مقاله نویسندگان تلاش دارند به بررسی مفهوم حقوق بشـر و کرامـت انسانی در اسناد بین المللی پرداخته و گزاره های شریعت مقدس اسلام را در ایـن خصوص تبیین نموده و میزان انطباق اسناد بین المللی با موازین اسلامی را مـورد بررسی قرار دهد.
بدین منظور ابتدا به تعریف حقوق بشر اسـلامی و بـین المللـی پرداخته ، سپس کرامت انسانی را در اسلام و اسناد بین المللی تبیین شده است .
آیـات و روایـات بسـیاری در قرآن و سنت وجود دارد که نشان دهنده احترام اسلام به «انسان به ما هو انسـان » است ، و این گونه آیات و روایات میتواند مبانی مناسـبی بـرای تأمـل هـای نـو و اندیشه های جدید در باب نگاه اسلام به حقوق بشر باشد.
٥-٤- اعلامیه قاهره در مورد حقوق بشر اسلام از سوی کنفرانس اسلامی سه اعلامیه در رابطه بـا حقـوق بشـر منتشـر شـده است .