چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر جهانی شدن بر هویت ملـی و قـومی کردهـای شـهر سنندج است . نظریه پردازی می گوید جهانی شدن و روند روبه رشـد آن موجـب شـده است تا مجددا هویت های قومی متاخر به ضرر هویت های ملـی در گـسترة کـشورها تقویت شوند. سوال این است که آیا چنین نسبتی میان روند جهانی شدن با هویت ملی و هویت قومی در میان کردهای ایران وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال از نظریة رولاند رابرتسون استفاده کردیم ، البته از آرای چنـد نظریه پرداز دیگر در زمینة جهانی شدن نیز بهره جسته ایم . فرضیه های اسـتنتاج شـده از چارچوب نظری عبارت اند از: ١. میان مصرف رسانه های جمعی جهـانی شـده و نـوع هویت رابطه وجود دارد، به گونه ای که مصرف این رسانه ها به تضعیف هویت ملـی و تقویت هویت قومی منجر می شود، ٢. میان گرایش به عضویت در نهادهای غیردولتـی و نوع هویت رابطه وجود دارد، به گونه ای که گرایش به عضویت در این نهادهـا بـه تضعیف هویت ملی و تقویت هویت قومی منجر می شود، ٣. میان مسافرت هـا و نـوع هویت رابطه وجود دارد، به گونه ای که انجام مسافرت به سایر اسـتان هـا و خـارج از کشور به تضعیف هویت ملی و تقویت هویت قومی منجـر مـی شـود. روش تحقیـق پیمایشی است و برای آزمون فرضیه ها از تکنیک تحلیل رگرسیونی استفاده شده است . شواهد تجربی دلالت بر آن دارد که افزایش مصرف رسانه های جهانی شده به تضعیف هویت ملی و هویت دولت ساز منجر شده است . ازسوی دیگر، این عامل هویت قومی را تقویت کرده است . در وضعیتی مانند فعال ترشدن نهادهای غیردولتی و تحرک بیشتر صنعت گردشگری و رونق اقتصادی ، می توان انتظار داشت هویت قومی تقویت شود، اما درحال حاضر هنوز این مولفـه هـا در جامعـة هـدف از موقعیـت چنـدان مناسـبی برخوردار نیستند.
خلاصه ماشینی:
به این ترتیب ، جهانی شدن ، به ویژه با استفاده از فنـاوری اطلاعـاتی و ارتبـاطی نـوین ازطریـق تأثیر بر هویت افراد، گروه ها، نهادها، دولت ها، هم دولت ها را از اعمال حاکمیت انحصاری بـر افراد و گروه ها، خرده فرهنگ هـا و خـرده هویـت هـا (چـون هویـت هـا و فرهنـگ هـای قـومی ) بازمی دارد و هم منجر به تقویت حوزه های عمومی و مردمی می شود تا درقالب خرده فرهنگ ها و خرده هویت ها خود را صاحب هویتی مستقل بدانند و با آگاهی از این فرصت برای محافظت از تحمیل فرهنگ و هویت بالادستی دولت مهیا شوند (خلیلی اردکانی ، ١٣٩١: ٢٥-١٦).
نظر رابرتسون این است که در عصر جهانی (عصر درهـم فـشرده شـدن جهـان و نیـز تـراکم آگاهی به جهان )، رابطة دولت ـ ملت ها (هویت های ملـی تحمیلـی ) و قومیـت هـا (هویـت هـای قومی ) رابطة غالب و مغلوب نبوده و منجر به بیداری هویت قومی دربرابر هویت ملـی تحمیلـی 1Robertson شده است ، چراکه اساسا جهانی شدن به یکسان شدن فرهنگ ها و هویت ها منجر نمی شود (نش ، ١٣٨٠: ١١٠-١١١).
جهانی شدن بعد فرهنگی بعد اجتماعی فناوری اطلاعاتی و نهادهای عمومی ارتباطی غیردولتی تمایل به عضویت مسافرت مصرف رسانه های در NGOها جمعی فرامرزی هویت قومی ملی فرضیه های تحقیق فرضیة اول : میان مصرف رسانه های جهانی شده و نوع هویت رابطـه وجـود دارد.
فرضیة دوم : میان گرایش به عضویت در نهادهای غیردولتی ناشی از جهانی شدن و نـوع هویـت رابطه وجود دارد، به طوری که گرایش به عضویت در این انجمن ها موجب تضعیف هویت ملی و تقویت هویت قومی می شود.