Skip to main content
فهرست مقالات

تدوین تورات و انجیل از دیدگاه آیات قرآن

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (18 صفحه - از 7 تا 24)

کلیدواژه ها :

تدوین ،تورات ،انجیل ،اعتبار کتاب و قرآن کریمتورات ،اعتبار کتاب و قرآن کریم

Torah ،Gospel ،compilation ،validity of the book and the Glorious Quran

کلید واژه های ماشینی : تورات ، انجیل ، قرآن ، کتاب ، کتاب مقدس ، حضرت عیسی ، تاریخ کتاب مقدس ، تورات و انجیل کتاب‌هایی ، آیات قرآن ، میان تاریخ کتاب مقدس

تاریخ کتاب مقدس بر این دلالت دارد که تورات و انجیل کتاب‌هایی بوده‌اند که به‌مرور زمان شکل گرفته‌اند و در آنها دخل و تصرف شده است. البته حضرت عیسی( کتاب مدونی از خود باقی نگذاشت؛ ولی بازتاب سفارش‌های وی در مجموعه‌ای گرد آمد که عنوان انجیل بر آن ثبت شد. قرآن نیز بر همین مطلب صحه می‌گذارد و تورات و انجیل را کتاب‌هایی معرفی می‌کند که در طول تاریخ در آنها دخل و تصرف شده است؛ ولی با این حال، دربردارندة معارف الهی‌اند و فی‌الجمله قابل تصدیق‌اند. این نوشتار درصدد اثبات این دیدگاه است که میان تاریخ کتاب مقدس و دیدگاه قرآن کریم در این زمینه تناظر وجود دارد.تاریخ کتاب مقدس بر این دلالت دارد که تورات و انجیل کتاب‌هایی بوده‌اند که به‌مرور زمان شکل گرفته‌اند و در آنها دخل و تصرف شده است. البته حضرت عیسی( کتاب مدونی از خود باقی نگذاشت؛ ولی بازتاب سفارش‌های وی در مجموعه‌ای گرد آمد که عنوان انجیل بر آن ثبت شد. قرآن نیز بر همین مطلب صحه می‌گذارد و تورات و انجیل را کتاب‌هایی معرفی می‌کند که در طول تاریخ در آنها دخل و تصرف شده است؛ ولی با این حال، دربردارندة معارف الهی‌اند و فی‌الجمله قابل تصدیق‌اند. این نوشتار درصدد اثبات این دیدگاه است که میان تاریخ کتاب مقدس و دیدگاه قرآن کریم در این زمینه تناظر وجود دارد.تاریخ کتاب مقدس بر این دلالت دارد که تورات و انجیل کتاب‌هایی بوده‌اند که به‌مرور زمان شکل گرفته‌اند و در آنها دخل و تصرف شده است. البته حضرت عیسی( کتاب مدونی از خود باقی نگذاشت؛ ولی بازتاب سفارش‌های وی در مجموعه‌ای گرد آمد که عنوان انجیل بر آن ثبت شد. قرآن نیز بر همین مطلب صحه می‌گذارد و تورات و انجیل را کتاب‌هایی معرفی می‌کند که در طول تاریخ در آنها دخل و تصرف شده است؛ ولی با این حال، دربردارندة معارف الهی‌اند و فی‌الجمله قابل تصدیق‌اند. این نوشتار درصدد اثبات این دیدگاه است که میان تاریخ کتاب مقدس و دیدگاه قرآن کریم در این زمینه تناظر وجود دارد.تاریخ کتاب مقدس بر این دلالت دارد که تورات و انجیل کتاب‌هایی بوده‌اند که به‌مرور زمان شکل گرفته‌اند و در آنها دخل و تصرف شده است. البته حضرت عیسی( کتاب مدونی از خود باقی نگذاشت؛ ولی بازتاب سفارش‌های وی در مجموعه‌ای گرد آمد که عنوان انجیل بر آن ثبت شد. قرآن نیز بر همین مطلب صحه می‌گذارد و تورات و انجیل را کتاب‌هایی معرفی می‌کند که در طول تاریخ در آنها دخل و تصرف شده است؛ ولی با این حال، دربردارندة معارف الهی‌اند و فی‌الجمله قابل تصدیق‌اند. این نوشتار درصدد اثبات این دیدگاه است که میان تاریخ کتاب مقدس و دیدگاه قرآن کریم در این زمینه تناظر وجود دارد.

The history of Scripture indicates that Torah and Gospel are among the heavenly books and that they have been distorted over the time. In fact، Jesus Christ did not leave a written copy of the book، and it is the reflection of his recommendations that was compiled and their collection is known as Gospel. The Holy Quran confirms the fact that Torah and Gospel are heavenly books which have been distorted over the history. However، these books contain divine sciences and، in general، they are reliable. The present paper tries to prove the view that the history of Scripture and the Quran share the same view.

خلاصه ماشینی:

"تدوین تورات و انجیل از دیدگاه آیات قرآن شکی نیست که خداوند متعال با پیامبران سخن گفته است؛ اما پرسشی مطرح است و آن اینکه آیا این وحی، مدون شده است یا نه؟ به یک اعتبار، تمام سخنان خداوند با پیامبران، می‌تواند کتاب باشد؛ به این اعتبار که آنچه خداوند بیان ‌فرموده، در سینه و قلب پیامبران محفوظ بوده است و این در زبان قرآن، نوعی کتاب است(عنکبوت: 49)؛ اما کدام وحی، به کتاب مدون میان دو جلد، تبدیل شده است؟ آیات و روایات، فقط چهار کتاب تورات، انجیل، زبور و قرآن و صحف ابراهیم و موسی، را نام برده و برای آنها اهمیت قائل شده است. (مائده: 15؛ انعام: 91؛ بقره: 159و174) بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که بخشی از آنچه به حضرت موسی( داده شد، به‌مرور زمان و بر اساس تحولات مختلف، از بین رفت و قرآن نیز با توجه به اینکه تورات، نصیبی از کتاب را دارد و بخشی نیز به فراموشی سپرده شده است، ولی هنوز حقایق و معارف دینی را دارد، آن را تصدیق می‌کند. البته در اینجا پرسشی باقی می‌ماند که باید پاسخ داده شود و آن اینکه آیة «ولیحکم أهل الإنجیل بما أنزل الله فیه» (مائده: 47) و روایاتی که می‌فرماید اهل‌بیت( می‌توانند برای اهل انجیل با انجیلشان قضاوت کنند، به چه اشاره دارند؟ پاسخ این است که حضرت عیسی( کتاب داشته و نام آن انجیل بوده است؛ ولی آن نزد خودش بود و مدون نشد و در اختیار دیگران قرار نگرفت؛ اما ائمه آن را در اختیار دارند که میتوانند با آن قضاوت کنند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.