چکیده:
تاریخ کتاب مقدس بر این دلالت دارد که تورات و انجیل کتابهایی بودهاند که بهمرور زمان شکل گرفتهاند و در آنها دخل و تصرف شده است. البته حضرت عیسی( کتاب مدونی از خود باقی نگذاشت؛ ولی بازتاب سفارشهای وی در مجموعهای گرد آمد که عنوان انجیل بر آن ثبت شد. قرآن نیز بر همین مطلب صحه میگذارد و تورات و انجیل را کتابهایی معرفی میکند که در طول تاریخ در آنها دخل و تصرف شده است؛ ولی با این حال، دربردارندة معارف الهیاند و فیالجمله قابل تصدیقاند. این نوشتار درصدد اثبات این دیدگاه است که میان تاریخ کتاب مقدس و دیدگاه قرآن کریم در این زمینه تناظر وجود دارد.تاریخ کتاب مقدس بر این دلالت دارد که تورات و انجیل کتابهایی بودهاند که بهمرور زمان شکل گرفتهاند و در آنها دخل و تصرف شده است. البته حضرت عیسی( کتاب مدونی از خود باقی نگذاشت؛ ولی بازتاب سفارشهای وی در مجموعهای گرد آمد که عنوان انجیل بر آن ثبت شد. قرآن نیز بر همین مطلب صحه میگذارد و تورات و انجیل را کتابهایی معرفی میکند که در طول تاریخ در آنها دخل و تصرف شده است؛ ولی با این حال، دربردارندة معارف الهیاند و فیالجمله قابل تصدیقاند. این نوشتار درصدد اثبات این دیدگاه است که میان تاریخ کتاب مقدس و دیدگاه قرآن کریم در این زمینه تناظر وجود دارد.تاریخ کتاب مقدس بر این دلالت دارد که تورات و انجیل کتابهایی بودهاند که بهمرور زمان شکل گرفتهاند و در آنها دخل و تصرف شده است. البته حضرت عیسی( کتاب مدونی از خود باقی نگذاشت؛ ولی بازتاب سفارشهای وی در مجموعهای گرد آمد که عنوان انجیل بر آن ثبت شد. قرآن نیز بر همین مطلب صحه میگذارد و تورات و انجیل را کتابهایی معرفی میکند که در طول تاریخ در آنها دخل و تصرف شده است؛ ولی با این حال، دربردارندة معارف الهیاند و فیالجمله قابل تصدیقاند. این نوشتار درصدد اثبات این دیدگاه است که میان تاریخ کتاب مقدس و دیدگاه قرآن کریم در این زمینه تناظر وجود دارد.تاریخ کتاب مقدس بر این دلالت دارد که تورات و انجیل کتابهایی بودهاند که بهمرور زمان شکل گرفتهاند و در آنها دخل و تصرف شده است. البته حضرت عیسی( کتاب مدونی از خود باقی نگذاشت؛ ولی بازتاب سفارشهای وی در مجموعهای گرد آمد که عنوان انجیل بر آن ثبت شد. قرآن نیز بر همین مطلب صحه میگذارد و تورات و انجیل را کتابهایی معرفی میکند که در طول تاریخ در آنها دخل و تصرف شده است؛ ولی با این حال، دربردارندة معارف الهیاند و فیالجمله قابل تصدیقاند. این نوشتار درصدد اثبات این دیدگاه است که میان تاریخ کتاب مقدس و دیدگاه قرآن کریم در این زمینه تناظر وجود دارد.
The history of Scripture indicates that Torah and Gospel are among the heavenly books and that they have been distorted over the time. In fact، Jesus Christ did not leave a written copy of the book، and it is the reflection of his recommendations that was compiled and their collection is known as Gospel. The Holy Quran confirms the fact that Torah and Gospel are heavenly books which have been distorted over the history. However، these books contain divine sciences and، in general، they are reliable. The present paper tries to prove the view that the history of Scripture and the Quran share the same view.
خلاصه ماشینی:
از لحاظ تاریخی و بروندینی، تنها کتاب آسمانی که تاریخ روشنی دارد و تواتر آن بر هر محقق منصفی بهراحتی اثبات میشود و کسی آن را انکار نکرده، قرآن است؛ اما تورات و انجیل تاریخ روشنی ندارند و دارای تواتر نیستند و از این جهت اعتبار ندارند؛ ولی یهودیان و مسیحیان برای اثبات اعتبار کتابهای مقدس خود، راههای دیگری دارند که دروندینی است.
تدوین تورات و انجیل از دیدگاه آیات قرآن شکی نیست که خداوند متعال با پیامبران سخن گفته است؛ اما پرسشی مطرح است و آن اینکه آیا این وحی، مدون شده است یا نه؟ به یک اعتبار، تمام سخنان خداوند با پیامبران، میتواند کتاب باشد؛ به این اعتبار که آنچه خداوند بیان فرموده، در سینه و قلب پیامبران محفوظ بوده است و این در زبان قرآن، نوعی کتاب است(عنکبوت: 49)؛ اما کدام وحی، به کتاب مدون میان دو جلد، تبدیل شده است؟ آیات و روایات، فقط چهار کتاب تورات، انجیل، زبور و قرآن و صحف ابراهیم و موسی، را نام برده و برای آنها اهمیت قائل شده است.
» و نیز آیة 16 سورة جاثیه که این سه را به بنیاسرائیل نسبت میدهد و همچنین آیة 27 سورة عنکبوت و آیة 26 سورة حدید که بیان میکنند در ذریة حضرت نوح و ابراهیم، پیامبری و کتاب قرار داده شده است، اگر در کنار هم در نظر گرفته شوند، روشن میشود که کتاب، منحصر در تورات، انجیل، زبور و قرآن است.