نویسنده: احمدی، جعفر؛
معرفت ادیان زمستان 1390 - شماره 9 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 93 تا 112 )
آیین هندو، از جمله ادیان فلسفی جهان است که بهتفصیل دربارة آغاز و انجام جهان سخن گفته است. در متون دینی و نیز مکتبهای فلسفی آیین هندو، تبیینهای گوناگونی از این مبحث جهانشناسی به چشم میخورد که از این جهت با ادیان دیگر تفاوت آشکار دارد. مطابق این آیین، جهان آفریدگاری دارد که آن را از نیستی و عدم بیرون کشیده و به دایرة هستی آورده است. آیین هندو دربارة فرایند و چگونگی این آفرینش چند طرح را مطرح میکند که از آن جمله میتوان به آفرینش از آب، آفرینش بر پایة «پرکرتی» و «پوروشه» یا ماده و روح، آفرینش بر پایة ذرات چهارگانه، آفرینش بر پایة «برهمن» و «مایا»، و آفرینش بر پایة «برهمن»، «روح» و «ماده» اشاره کرد. از سوی دیگر، فرجام جهان در آیین هندو را نیز باید در همین طرح دورههای آفرینش مطالعه کرد. بر اساس این طرح، جهان پس از آفرینش، دورههای هزاران هزار ساله را پشتسر میگذارد تا اینکه به خود فرجام خود میرسد؛ آنگاه دچار انحلال و نیستی میشود. مدت دورههای آفرینش و انحلال جهان برابر است و یکی پس از دیگری فرا خواهند رسید و این چرخش پیوسته، تا ابد به گردش خود ادامه خواهد داد.آیین هندو، از جمله ادیان فلسفی جهان است که بهتفصیل دربارة آغاز و انجام جهان سخن گفته است. در متون دینی و نیز مکتبهای فلسفی آیین هندو، تبیینهای گوناگونی از این مبحث جهانشناسی به چشم میخورد که از این جهت با ادیان دیگر تفاوت آشکار دارد. مطابق این آیین، جهان آفریدگاری دارد که آن را از نیستی و عدم بیرون کشیده و به دایرة هستی آورده است. آیین هندو دربارة فرایند و چگونگی این آفرینش چند طرح را مطرح میکند که از آن جمله میتوان به آفرینش از آب، آفرینش بر پایة «پرکرتی» و «پوروشه» یا ماده و روح، آفرینش بر پایة ذرات چهارگانه، آفرینش بر پایة «برهمن» و «مایا»، و آفرینش بر پایة «برهمن»، «روح» و «ماده» اشاره کرد. از سوی دیگر، فرجام جهان در آیین هندو را نیز باید در همین طرح دورههای آفرینش مطالعه کرد. بر اساس این طرح، جهان پس از آفرینش، دورههای هزاران هزار ساله را پشتسر میگذارد تا اینکه به خود فرجام خود میرسد؛ آنگاه دچار انحلال و نیستی میشود. مدت دورههای آفرینش و انحلال جهان برابر است و یکی پس از دیگری فرا خواهند رسید و این چرخش پیوسته، تا ابد به گردش خود ادامه خواهد داد.آیین هندو، از جمله ادیان فلسفی جهان است که بهتفصیل دربارة آغاز و انجام جهان سخن گفته است. در متون دینی و نیز مکتبهای فلسفی آیین هندو، تبیینهای گوناگونی از این مبحث جهانشناسی به چشم میخورد که از این جهت با ادیان دیگر تفاوت آشکار دارد. مطابق این آیین، جهان آفریدگاری دارد که آن را از نیستی و عدم بیرون کشیده و به دایرة هستی آورده است. آیین هندو دربارة فرایند و چگونگی این آفرینش چند طرح را مطرح میکند که از آن جمله میتوان به آفرینش از آب، آفرینش بر پایة «پرکرتی» و «پوروشه» یا ماده و روح، آفرینش بر پایة ذرات چهارگانه، آفرینش بر پایة «برهمن» و «مایا»، و آفرینش بر پایة «برهمن»، «روح» و «ماده» اشاره کرد. از سوی دیگر، فرجام جهان در آیین هندو را نیز باید در همین طرح دورههای آفرینش مطالعه کرد. بر اساس این طرح، جهان پس از آفرینش، دورههای هزاران هزار ساله را پشتسر میگذارد تا اینکه به خود فرجام خود میرسد؛ آنگاه دچار انحلال و نیستی میشود. مدت دورههای آفرینش و انحلال جهان برابر است و یکی پس از دیگری فرا خواهند رسید و این چرخش پیوسته، تا ابد به گردش خود ادامه خواهد داد.آیین هندو، از جمله ادیان فلسفی جهان است که بهتفصیل دربارة آغاز و انجام جهان سخن گفته است. در متون دینی و نیز مکتبهای فلسفی آیین هندو، تبیینهای گوناگونی از این مبحث جهانشناسی به چشم میخورد که از این جهت با ادیان دیگر تفاوت آشکار دارد. مطابق این آیین، جهان آفریدگاری دارد که آن را از نیستی و عدم بیرون کشیده و به دایرة هستی آورده است. آیین هندو دربارة فرایند و چگونگی این آفرینش چند طرح را مطرح میکند که از آن جمله میتوان به آفرینش از آب، آفرینش بر پایة «پرکرتی» و «پوروشه» یا ماده و روح، آفرینش بر پایة ذرات چهارگانه، آفرینش بر پایة «برهمن» و «مایا»، و آفرینش بر پایة «برهمن»، «روح» و «ماده» اشاره کرد. از سوی دیگر، فرجام جهان در آیین هندو را نیز باید در همین طرح دورههای آفرینش مطالعه کرد. بر اساس این طرح، جهان پس از آفرینش، دورههای هزاران هزار ساله را پشتسر میگذارد تا اینکه به خود فرجام خود میرسد؛ آنگاه دچار انحلال و نیستی میشود. مدت دورههای آفرینش و انحلال جهان برابر است و یکی پس از دیگری فرا خواهند رسید و این چرخش پیوسته، تا ابد به گردش خود ادامه خواهد داد.
کلیدواژه ها:انحلال ، آفرینش ، برهمن ، پرکرتی ، پوروشه ، دورههای جهان ، مکتبهای فلسفی هندآفرینش ، مکتبهای فلسفی هند
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)
برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.
تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.
You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.