چکیده:
آیین هندو، از جمله ادیان فلسفی جهان است که بهتفصیل دربارة آغاز و انجام جهان سخن گفته است. در متون دینی و نیز مکتبهای فلسفی آیین هندو، تبیینهای گوناگونی از این مبحث جهانشناسی به چشم میخورد که از این جهت با ادیان دیگر تفاوت آشکار دارد. مطابق این آیین، جهان آفریدگاری دارد که آن را از نیستی و عدم بیرون کشیده و به دایرة هستی آورده است. آیین هندو دربارة فرایند و چگونگی این آفرینش چند طرح را مطرح میکند که از آن جمله میتوان به آفرینش از آب، آفرینش بر پایة «پرکرتی» و «پوروشه» یا ماده و روح، آفرینش بر پایة ذرات چهارگانه، آفرینش بر پایة «برهمن» و «مایا»، و آفرینش بر پایة «برهمن»، «روح» و «ماده» اشاره کرد. از سوی دیگر، فرجام جهان در آیین هندو را نیز باید در همین طرح دورههای آفرینش مطالعه کرد. بر اساس این طرح، جهان پس از آفرینش، دورههای هزاران هزار ساله را پشتسر میگذارد تا اینکه به خود فرجام خود میرسد؛ آنگاه دچار انحلال و نیستی میشود. مدت دورههای آفرینش و انحلال جهان برابر است و یکی پس از دیگری فرا خواهند رسید و این چرخش پیوسته، تا ابد به گردش خود ادامه خواهد داد.آیین هندو، از جمله ادیان فلسفی جهان است که بهتفصیل دربارة آغاز و انجام جهان سخن گفته است. در متون دینی و نیز مکتبهای فلسفی آیین هندو، تبیینهای گوناگونی از این مبحث جهانشناسی به چشم میخورد که از این جهت با ادیان دیگر تفاوت آشکار دارد. مطابق این آیین، جهان آفریدگاری دارد که آن را از نیستی و عدم بیرون کشیده و به دایرة هستی آورده است. آیین هندو دربارة فرایند و چگونگی این آفرینش چند طرح را مطرح میکند که از آن جمله میتوان به آفرینش از آب، آفرینش بر پایة «پرکرتی» و «پوروشه» یا ماده و روح، آفرینش بر پایة ذرات چهارگانه، آفرینش بر پایة «برهمن» و «مایا»، و آفرینش بر پایة «برهمن»، «روح» و «ماده» اشاره کرد. از سوی دیگر، فرجام جهان در آیین هندو را نیز باید در همین طرح دورههای آفرینش مطالعه کرد. بر اساس این طرح، جهان پس از آفرینش، دورههای هزاران هزار ساله را پشتسر میگذارد تا اینکه به خود فرجام خود میرسد؛ آنگاه دچار انحلال و نیستی میشود. مدت دورههای آفرینش و انحلال جهان برابر است و یکی پس از دیگری فرا خواهند رسید و این چرخش پیوسته، تا ابد به گردش خود ادامه خواهد داد.آیین هندو، از جمله ادیان فلسفی جهان است که بهتفصیل دربارة آغاز و انجام جهان سخن گفته است. در متون دینی و نیز مکتبهای فلسفی آیین هندو، تبیینهای گوناگونی از این مبحث جهانشناسی به چشم میخورد که از این جهت با ادیان دیگر تفاوت آشکار دارد. مطابق این آیین، جهان آفریدگاری دارد که آن را از نیستی و عدم بیرون کشیده و به دایرة هستی آورده است. آیین هندو دربارة فرایند و چگونگی این آفرینش چند طرح را مطرح میکند که از آن جمله میتوان به آفرینش از آب، آفرینش بر پایة «پرکرتی» و «پوروشه» یا ماده و روح، آفرینش بر پایة ذرات چهارگانه، آفرینش بر پایة «برهمن» و «مایا»، و آفرینش بر پایة «برهمن»، «روح» و «ماده» اشاره کرد. از سوی دیگر، فرجام جهان در آیین هندو را نیز باید در همین طرح دورههای آفرینش مطالعه کرد. بر اساس این طرح، جهان پس از آفرینش، دورههای هزاران هزار ساله را پشتسر میگذارد تا اینکه به خود فرجام خود میرسد؛ آنگاه دچار انحلال و نیستی میشود. مدت دورههای آفرینش و انحلال جهان برابر است و یکی پس از دیگری فرا خواهند رسید و این چرخش پیوسته، تا ابد به گردش خود ادامه خواهد داد.آیین هندو، از جمله ادیان فلسفی جهان است که بهتفصیل دربارة آغاز و انجام جهان سخن گفته است. در متون دینی و نیز مکتبهای فلسفی آیین هندو، تبیینهای گوناگونی از این مبحث جهانشناسی به چشم میخورد که از این جهت با ادیان دیگر تفاوت آشکار دارد. مطابق این آیین، جهان آفریدگاری دارد که آن را از نیستی و عدم بیرون کشیده و به دایرة هستی آورده است. آیین هندو دربارة فرایند و چگونگی این آفرینش چند طرح را مطرح میکند که از آن جمله میتوان به آفرینش از آب، آفرینش بر پایة «پرکرتی» و «پوروشه» یا ماده و روح، آفرینش بر پایة ذرات چهارگانه، آفرینش بر پایة «برهمن» و «مایا»، و آفرینش بر پایة «برهمن»، «روح» و «ماده» اشاره کرد. از سوی دیگر، فرجام جهان در آیین هندو را نیز باید در همین طرح دورههای آفرینش مطالعه کرد. بر اساس این طرح، جهان پس از آفرینش، دورههای هزاران هزار ساله را پشتسر میگذارد تا اینکه به خود فرجام خود میرسد؛ آنگاه دچار انحلال و نیستی میشود. مدت دورههای آفرینش و انحلال جهان برابر است و یکی پس از دیگری فرا خواهند رسید و این چرخش پیوسته، تا ابد به گردش خود ادامه خواهد داد.
Hinduism is one of world's philosophical religions that thoroughly studies the beginning and end of the world. Its religious texts and philosophical schools provide different explanations about this cosmological issue، which clearly differe from those provided by other religions. According to this religion، the world has a creator who has come into existence from non-existence. Hinduism proposes several ideas about the process and manner of this creation such as creation form water، creation based on "Prakriti" and " Purushu" or material and soul، creation based on four particles، creation based on "Brahman" and "Maya"، and creation based on " Brahman"، "soul، and "material". On the other hand، the end of world in Hinduism has to studied in the light of the conception of periods of creation. According to this conception، the world passes through periods of thousands years after creation before it reaches its end and finally falls into disintegration and non-being. The time-span of the period of world's creation and disintegration are the same، and they occur successively. This eternal cycle will continue moving for ever.