چکیده:
نوشتار حاضر عناصر اساسی، شعار راهبردی و ابدی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی است که از زمان تاسیس تا کنون به شکل تدریجی رویش کرده و به شعار ابدی بنیاد تبدیل شده است. این مقاله جهت توجیه و تبین این شعار تدوین شده است. در عین حال ترسیم ساختار صحیحی از مدیریت رحمانی از یک سو و تبیین نقشآفرینی وتفسیر هر یک از سه عنصر راهبرد اساسی و ابدی «جود، جهاد و اجتهاد» از سوی دیگر، تلاش دارد تا این الگو را به صورت عینی نشان دهد. در هر سازمانی، شناخت هدف برای نیل به نتیجه مطلوب از اهمیت ویژهای برخوردار است، از این رو اگر قرار باشد در وضع موجود سازمان تغییری به وجود آید، ناگزیراز تبیین اهداف عالی در میان نیروی انسانی سازمان خویش هستیم. اهداف سازمانها از نگرششان به عالم سرچشمه میگیرد، به تعبیر دیگر این که ما معتقد به مدیریت رحمانی باشیم یا مدیریت انسانی در سو گیریهای سازمان نقش به سزایی دارد. آنچه که ما امروز از سیره مدیریتی خدا و خلفای صالحش به ارث رسیده است، با اهداف رهبران و کاریزماهای دیگر تفاوت بنیادین دارد.
خلاصه ماشینی:
"حضرت علامه طباطبایی(ره) در المیزان میفرماید: «جهد در جایی و در امری تصور دارد که آن امر مطابق میل نباشد، بلکه مخالف با مقتضای طبع باشد، و این نیز تصور ندارد و یا بگو شخص عاقل بر خلاف میل خود تلاش نمیکند مگر وقتی که به اموری دیگر ایمان داشته باشد، که منافع آن بیش از آن تلاش باشد، اموری که هر انسان عاقلی وقتی آن را درک کند حکم کند که باید در صدد تحصیلش بر آمده و بلکه مقاومت هم بکند، و برای به دست آوردنش از همه محبوبهای طبیعی و شهوات نفسانی چشم بپوشد، لازمه داشتن چنین درکی اعتقادی، و نیز لازمه ادعای داشتن این درک و این اعتقاد این است که بگویند:«ربنا الله»، و به پای این گفته خود ایستادگی هم بکنند، این از نظر اعتقاد، و اما به حسب عمل هم باید به پای گفته خود بایستند یعنی در راه خدا جهاد کنند،«و بینهم و بین الله» انگیزهای به جز عبادت او نداشته باشند (نه اینکه عبادت او را وسیله رونق دادن به دنیای خود سازند)، و در راه او انفاق کنند، و بینهم و بین الناس با حسن معاشرت سلوک نمایند.
اما این طور نیست که کسی در نبرد با دشمن پیروز شود و بتواند بر نفس خویش هم پیروز شود امام باقر7 در روایتی فرمودند: «لافضیله کالجهاد و لاجهاد کمجاهده الهوی»<FootNote No="170" Text=" تحف العقول، ص286؛ مستدرک الوسائل و مستنیط المسائل، ج12، ص 112"/> منابع اجتهاد اگر بخواهیم ارتباط وثیق جهاد و اجتهاد را نشان دهیم، تنها با توجه به معنای لغوی هر یک از این دو واژه کفایت امر را مینماید."