چکیده:
نویسنده با استفاده از یافته ها و آموزه های موجود در عرصه تفسیر قرآن کریم در بخش قواعد، مبانی و پیش فرض ها و همچنین با توجه به آموزه های جامعه شناختی، مناسبتی بین تفسیر و قرآن کریم1، در قالب «تفسیر اجتماعی» برقرار می سازد و ضرورت چنین رویکردی را، با توجه به اصول یاد شده، تبیین می نماید؛ به این معنا که در شرایط فعلی که دانش رو به گسترش است و به همان میزان توان بهره وری از قرآن کریم رو به افزایش می باشد، با مراجعه به مسائل علوم از جمله جامعه شناسی، می توان پاسخ های متقن و پذیرفتنی از قرآن کریم استخراج کرد و به حل آن مسائل کمک کرد.
خلاصه ماشینی:
روششناسي تفسير اجتماعي قرآن محمد رضا آقايي 1 عضو هيئت علمي جامعه المصطفي( العالميه چکيده نويسنده با استفاده از يافتهها و آموزههاي موجود در عرصه تفسير قرآنکريم در بخش قواعد، مباني و پيشفرضها و همچنين با توجه به آموزههاي جامعهشناختي، مناسبتي بين تفسير و قرآن کريم1، در قالب «تفسيراجتماعي» برقرار ميسازد و ضرورت چنين رويکردي را، با توجه به اصول ياد شده، تبيين مينمايد؛ به اينمعنا که در شرايط فعلي که دانش رو به گسترش است و به همان ميزان توان بهرهوري از قرآنکريم رو به افزايش ميباشد، با مراجعه به مسائل علوم از جمله جامعهشناسي، ميتوان پاسخهاي متقن و پذيرفتني از قرآن کريم استخراج كرد و به حل آن مسائل كمك كرد.
3) بسياري از برداشتها و تحليلهاي عقلي و تجربي بشر، از مسائل و نيازهاي اجتماعياش، قابل اصلاح و بازبيني است، به اين معنا که با مراجعه به مضامين اجتماعي قرآن كريم ميتوان بسياري از مباني، پيشفرضها، اصول و قواعد مطالعات جامعة بشري را اصلاح كرد؛ به ويژه اين كه مجموعه گزارهها و آموزههاي علوم اجتماعي، از جمله جامعهشناسي، ناظر به انساني اجتماعي است كه رفتارها و عوامل و انگيزههاي آن، بريدة از حيات ابدي و آن جهاني او تدوين و تحليل شده است؛ در حالي كه در قرآن كريم به جنبههاي ديگر انسان و بعد روحاني و آن جهاني او تأكيد فراوان شده است.