چکیده:
بررسی تحول نوع نگاه معماران به تکنولوژی در صنعت و هنر ساختمان در ایران، در دوران پس از انقلاب اسلامی سال 1357، موضوعی است که این نوشتار با رویکردی فرهنگی اجتماعی و در قالب روایت تاریخی آن را بررسی کرده است. مسئله این است که اگر بوم گرایی و فرهنگ بومی در چنین پژوهشی، محور بررسی نباشد، این سیر تحول در عصر ارتباطات، با سیر تحولات جهانی، تمایز چندانی نخواهد داشت و اختصاص آن به ایران معنا ندارد؛ لذا در این نوشتار، پس از بررسی کوتاهی از وضعیت صنعت ساختمان در اواخر دوران پهلوی، تحولات تکنولوژی ساختمان ایران در پنج دوره پس از انقلاب پیگیری شده است. معیار تفکیک هر دوره با دوره پیشین، تغییر نگرش فرهنگی به تکنولوژی است و در اینجا نشان داده شده که این تغییر نگرش، با سودمحوری اقتصادی، رابطه تنگاتنگ دارد. در هر دوران، به تبیین نظرگاه متخصصان یا سازندگان و مدیران آن دوران، در باب تکنولوژی ساخت پرداخته شده و سپس بدون آنکه بر بناهای خاص تاکید شود، روند کلی تکنولوژی ساختمان آن دوره بر مبنای پایه های تحلیلی فرهنگی اقتصادی اجتماعی، ارائه گردیده است. این بررسی، نقش اصلی تغییر نگرش ها را به موضوع خودکفایی و هویت ملی در تحولات وسیع تکنولوژی در این دوره (در مقایسه بین سال های اول پیروزی انقلاب و سال های اخیر) نشان می دهد؛ تحولاتی که از حلبی آبادها و گودنشینی ها در اوایل انقلاب آغاز می شود و پس از گذر از ساخت وسازهای نیمه اضطراری دوران جنگ به زمانی می رسد که جریان اصلی ساختمان سازی را تکنولوژی برای سلطه و نمایش موجودیت برتر (اقتصادی، دولتی، تکنولوژیکی و...)، هدایت می کند و برج های «های تک» یا «شبه های تک» به نماد پیشرفت ملی تبدیل می شود. درنهایت، ارزیابی کلی و دستاورد این جست وجو، در بخش آخر، جمع بندی شده است.
Islamic revolution with its ideals about independence from foreign forces brought a critical experience about for the professional body of building design to show their qualities in this field especially about building technology which has been of the main concern in modern era. But it is questionable if those ideals have enough roots in visions of the members of architectural society of Iran and what has happened to their views towards the matter in recent three decades. Based on professional journals of building and design industry، this article proposes a historical analysis of directions and views taken in this respect. It is a documentary research that aims to introduce causes of change in ideological change in the matter of technology among architects that is presented in five conceptual periods: 1. Technology for life which deals with first two years after revolution when no kind of technology import was possible or even desirable for revolutionist society; 2. Technology for survival which refers to days of imposed war when there was no priority unless being alive with minimum facilities; 3. Technology for production is the title chosen for short period after war during which main concern was reconstruction of demolished areas and housing for refugees of war; 4. Technology for consumption is the first time of theoretical conflict for architectural society of a revolutionist country; while the profession along with upper classes tend to consumerist technology the mass of society needs some low-tech productive one; since the architectural society chooses to work for the sake of upper classes، it is world currents that guide its visions not local realities، so the next two periods are some alienated trends from real needs of the nation- i.e. 5.Technology for technology &6.Technology for Power that refers to a coincidence of governmental approach and world changes of architectural technology. The main result of the analysis is that rootedness of architecture in renaissance custom of detachment of architect from society makes it very difficult to have a building professional body which takes needs as well as ideals of the people as its main concern and always tends to return to its consumerist mode of thought.