چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسـی نقش دو عامل «جنسـیت » و «پایة تحصیلی » در عملکرد حل مسـئله دانش آموزان دورة راهنمایی تحصیلی در حل یک مسئله غیرمعمول است . شرکت کنندگان در این پژوهش ، ٨٣٦ دانش آموز (شامل ٤١٤ دختر و٤٢٢ پسر) بودند که از بین مدارس شهرستان فسا در استان فارس انتخاب شـده بودند. از این دانش آموزان خواسـته شـده بود تا به یک مسـئله غیرمعمول در برگه های مخصوصی که از قبل آماده شـده بود پاسـخ دهند. سپس استراتژی های به کار رفته توسط دانش آموزان در پاسـخ نامه ها با اسـتفاده از چارچوب نظری که از ادبیات پژوهشـی حوزه آموزش ریاضی برآمده بود جرح و تعدیل شد و در هفت دسته ، شامل دستة بدون جواب ، استراتژی صرفا جمعی ، و دسته جواب های غیرواقعی ، استراتژی رویه ای ، استراتژی انتقالی ، استراتژی تناسبی مبتدی ، استراتژی خبره ـ طبقه بندی شـد. در ادامه ، با اسـتفاده از آمارة مجذور خی ، اچ کروسکال والیس و من ویتنی ، معناداری اثر هر کدام از عامل های جنسـیت و پایة تحصیلی بر روی عملکرد دانش آموزان بررسـی شد. نتایج نشان داد که در مجموع عملکرد پسران بهتر از عملکرد دختران است . همچنین عملکرد دانش آموزان پایه اول راهنمایی از عملکرد دانش آموزان دوم راهنمایی به طور معناداری بالاتر است . بقیه تفاوت ها معنادار نبودند. این نتیجه غیرمنتظره را می توان با ارجاع به ادبیات پژوهشی در زمینه عقل سلیم در حل مسائل ریاضی جست وجو کرد.
خلاصه ماشینی:
"اگر ۱۲ کودک در حال حاضر در آسانسور باشند، چند بزرگ سال می توانند به درون آسانسور بروند؟» مســئله آسانسور از یک طرف مربوط به حوزة تناســب است ، که یکی از مباحث مهم ریاضی دورة راهنمائی اســت و دانش آموزان این دوره با مبحث تناســب از کلاس پنجم ابتدائی آشــنا هســتند و در پایه های مختلف دورة راهنمائی نیز از مفهوم تناسب برای حل مسایل مختلف استفاده می نمایند.
شکل ٥ مثالی از استراتژی تناسبی حرفه ای ● جواب های غیرواقعی : دانش آموزانی که در این دسته جای گرفتند، فهمیده بودند که مسئله مربوط به حوزة تناسب است ولی از همان ابتدا در فهم عملگرهای منطقی ریاضی مانند "یا" و "و" دچار اشــتباه شــده بودند.
(بتصویر صفحه مراجعه شود) شکل ٦ مثالی از استراتژی غیر واقعی در جدول شمارة ۲ انواع استراتژی های حل مسئلة تناسب به همراه توضیح مختصری برای هر یک ، که توسط پژوهشگران این مقاله جرح و تعدیل شده و برای کدگذاری برگة پاسخ نامة دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفته ، آمده است .
جدول استنباطی برای بررسی تفاوت جنسیتی خی دو ۳۳/۷4۷ درجه آزادی 6 سطح معناداری P < ۰/۰۱ برای پاسخ گویی به سؤال سوم تحقیق حاضر که ناظر بر تعیین نقش پایة تحصیلی در نحوة عملکرد ریاضی دانش آموزان در حل مسئله مربوط به حوزة تناسب بود، از آمارة کروسکال والیس و یومن ویتنی اســتفاده شد.
چرا عملکرد ریاضی Conference of th International Groupfor the دانش آموزان ایرانی در تیمز منحصر به فرد بود؟ مجلۀ رشــدآموزش Psycho gol y Mathematics education )Vol. 4, ریاضی، (٧٥)، ١٥-٢٢ pp."