چکیده:
یکی از عوامل اصلی اسـترس در شـغل معلمی بدرفتاری های دانش آموزان اسـت . این پژوهش برای دستیابی به دو هدف طراحی شد: الف . تشخیص تنوع بی انضباطی های دانش آموزان و ب . تعیین میزان رخداد این بی انضباطی ها در کلاس های درس مدارس متوسطه . برای انجام تحقیق از روش های کیفی ، تحلیل محتوا و یک طرح درون گروهی استفاده شد. این پژوهش دارای دو نمونة آماری بود که برای هدف اول ٤٧ نفر معلم به روش در دسـترس و برای هدف دوم ٢٥٥ نفر معلم به روش تصادفی ساده به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. برای اندازه گیری داده ها از دو ابزار محقق سـاخته اسـتفاده شد. اولین پرسش نامه دارای یک سوال باز بود که در آن از معلمان نمونه اول خواسـته شـد رفتاری های اسـترس زای دانش آموزان را فهرست نمایند. دومیـن پرسـش نامه یک مقیاس ٣٥ سـوالی بود که آیتم هـای آن به طریق تحلیل محتـوا و تحلیل عاملی اکتشافی از بین رفتارهای استرس زای دانش آموزان انتخاب شده بود. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که کلیة رفتارهای استرس زای دانش آموزان را می توان در پنج دستة توهین به معلم ، بی توجهی به قوانین ، حواس پرتی ، مبارزه طلبی و آزار همکلاسی ها دسته بندی کرد. نتایج تحلیل واریانس با اندازه های مکرر نشان داد که میزان استرس زایی رفتارهای مبارزه طلبانه از نظر معلمان دارای بیشترین مقدار و رفتارهای مرتبط با آزارهمکلاسی هاکمترین استرس رادارد.دیگرنتایج نشان دادکه میزان رخدادرفتارهای مرتبط بابی توجهی به قوانین و مقررات دارای بیشترین بسامد و توهین به معلم از کم ترین بی انضباطی ها است . تشخیص تنوع و میزان شیوع بی انضباطی ها در انتخاب شیوه های برخورد مناسب با این رفتارها موثر خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"همچنین برای تشــخیص معناداری تفاوت میزان شیوع انواع رفتارهای استرس زای دانش آموزان از نظر معلمان ، از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر اســتفاده شــد.
میزان استرس زایی انواع بدرفتاری های دانش آموزان در کلاس درس از نظر معلمان نوع بی انضباطی میانگین انحراف معیار لاندای ویلکز F توهین به معلم ۲/٦۱ ۱/۰۸ قانون شکنی ۲/٤۱ ۰/۹۲ حواس پرتی ۳۷/۱ ۰/6۳ ۰/۷۹ ۲/۳6 مبارزه طلبی ۲/۸۱ ۰/۹۷ آزارهمکلاسی ها ۲/۰۷ ۰/۷5 در جدول ۲ میزان رخداد انواع بدرفتاری های دانش آموزان در کلاس درس ارائه شده است .
میزان رخداد انواع بدرفتاری های دانش آموزان در کلاس درس از نظر معلمان نوع بی انضباطی میانگین انحراف معیار لاندای ویلکز F توهین به معلم ۰/6۱ ۱/66 قانون شکنی ۲/۰۸ ۰/۷ حواس پرتی ۲/۰۳ ۰/5۱ ۰/66 6۰/6 مبارزه طلبی ۲/۰۷ ۰/۷4 آزارهمکلاسی ها ۲/۰۲ ۰/٦۲ جدول ۳ میزان رخداد انواع رفتارهای اســترس زای دانش آموزان برای معلمان مرد و زن را نشــان می دهد.
نتایج این تحلیل نشان داد که تفاوت معناداری بین میــزان انواع بی انضباطی های دانش آموزان در کلاس های معلمان دارای ســوابق بالا و پائین وجود ندارد(=F).
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با اهداف تشــخیص تنوع رفتارهای استرس زای دانش آموزان و تعیین میزان رخداد این بی انضباطی ها در کلاس های درس از نظر معلمان انجام گرفت .
به طور کلی می توان گفت که یافته های این پژوهش نشان داد که کلیة بی انضباطی های دانش آموزان در کلاس را بر اســاس دیــدگاه تقریبا ۳۰۰ نفر معلم می توان در پنج طبقة توهین به معلم ، قانون شــکنی ، حواس پرتی ، مبارزه طلبی و آزار همکلاســی ها قرار داد."