چکیده:
نویسنده با بررسی ادبیات موجود اخلاق کسب و کار و رویکردهای گوناگون آن در جهان
نشان میدهد، اخلاق کسب و کار با چالشهای عملی و نظری متعددی روبهرو است و با
پیشرفت جهانیشدن در آینده، این چالشها پیچیدهتر خواهند شد. رویکردهای متفاوت به
اخلاق کسب و کار، اغلب خودجوش بوده، فقط از یکدیگر میآموزند. اخلاق شرکتی مناسب
مؤسسات تجاری در سطح جهانی به توضیح بیشتری نیاز دارد. مسائل سیستمی باید با
صراحت مورد ملاحظه قرار گیرد. اهمیت تصمیمگیریهای افراد و رفتارهایشان باید جدی
گرفته شود. اخلاق کسب و کار به صورت رشتة علمی، نیازمند شبکهسازی و جهانیشدن است
در این صورت بهتر میتواند رهنمودهای اخلاقی را برای انجام کار عملی تجاری تدارک
ببیند. هدف نهایی این رشته آن است که کیفیت اخلاقی تصمیمگیریها و عملکردها را در
همة سطوح کسب و کار بهبود بخشد.
Reviewing the available literature on business ethics and the different ways to approach it indicate that this phenomena faces many theoretical and practical challenges and the further globalization advances in the future، the more complex these challenges become. The approaches to business ethics are often self-motivated and they learn from each other. The corporate ethics appropriate for business institutions at global level need further elaboration. Systemic issues should be openly addressed. The importance of decision making by individuals and their behaviors should be taken seriously.
Business ethics as a scientific field needs networking and globalization. In such guidance for business activities. The ultimate objective of this field is to improve the ethical quality of decision-making and performances in all business levels.
خلاصه ماشینی:
چهار جلد کتاب راهنمای اخلاقی کسب و کار (1999 Handbach der Wirtschaftsethik, Korff etal) با 90 درصد الگوگیری از آلمان، بهطور یقین با اندیشة آلمانی شکل گرفته است؛ البته معنایش این نیست که این کار بیاهمیت است؛ بلکه توانایی صدور آن را [به دیگر کشورها] به شدت محدود میکند؛ بنابراین، در تدارک بررسی و زمینهیابی از اصول اخلاقی فراگیر و جهان شمول کسب و کار، برای نخستین گنگرة جهانی تجارت، اقتصاد و اخلاق که در سال 1996 در توکیو برگزار شد، فهرستی از پرسشهای مورد نیاز برای مقابله باچالشهای عمده تهیه شده بود.
سازگار است و میتواند با رویکردهای گوناگون نظری به کار رود و دامنة گستردهای از جزئیات را دربرگیرد؛ البته همچنین دربرگیرندة بسیاری از مفاهیم نظری مانند رابطه بین نظریه و تجربه، مبنای فلسفی علم اقتصاد، شأن اخلاقی مؤسسات اقتصادی و پندارهای مردم دربارة ارتباط بدن و روح است؛ گرچه بحث از اینها، فراتر از حوزة محدود این مقاله قرار دارد.
در این مقاله، اصطلاح «Ethics Business» یا «Business and Economic Ethics» در مفهومی گسترده بهکار رفته و شامل همة قلمرو اقتصادی زندگی میشود؛ از این رو، با تصمیمگیریهای فردی عوامل اقتصادی مانند مدیران، کارکنان و با تأسیس و مدیریت سازمانهای اقتصادی، سیاستهای عمومی مربوط به کسب و کار، نظامهای اقتصادی، اقتصاد جهانی و مؤسسات مالی سر و کار دارد و فرض شده که این بخش از زندگی، هم قابلتعریف و هم قابل تمییز از دیگر بخشهای آن (مانند قلمرو اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و سیاسی) است.