چکیده:
امروزه آموزش مهارنهای فکری بالقوه, یکی از با ارزشترین حوزههای تحقیق و توسعة آموزش
است. آموزش فلسفه به کودکان کلیدی طلایی است که مینواند سیب رشد
مهمنرین جنبه رشدی کودکان. یعنی «تفکر شود. هدف پژوهش حاضر بررسی برنامه
فلسفه برای کودکان بر تحول شناختی و پیشرفت درس ریاضی در دانشآموزان سال چهارم
ایندایی بود. به همین منظور در پژوهشی شبه آزمایشی با استفاده از نمونهگیری تصادفی
خوشهای. ۴۰ دانش آموز سال چهارم ایندایی انتخاپ شدند و به آزمون هوش نابسته به
فرهنگ کتل, مفیاس ۲ (۱۹۴۰) و آزمون ریاضی استاندارد شده آموزش و پرورش بایه
چهارم اپندایی پاسخ دادند. سپس شرکت کنندگان به صورت کاملا تصادفی در د و گروه
کنترل و آزمایش جایگزین شدند و گروه آزمایش به مدت ۲۴ ساعت طی ۱2 جلسه ۲
ساعته در طول ۱ ماه تحت آموزش فلسفه برای کودکان قرار گرفت. به گروه کتترل هیچ
گونه آموزشی داده نشد. پس از پایان جلسات آموزشی, مرحلة پس آزمون با بهرهگیری از
فرمهای موازی آزمونهای مورد استفاده در پیش آزمون در هر دو گروه اجرا شد. دادهها با به
کارگیری آزمون آماری کوواریانس تحلیل شدند و یافتهها نشان دادند که بر اثر اجرای
برنامه قلسفه برای کودکان, بهره هوشی نغییری معنادار پیدا تکرد. اما در درس ریاضی
معنادار مشاهده شد (۰/۰۵ >). بنابراین آموزشن فلسفه برای کودکان برنامهای
موثر برای پیشرفت درس رباضی محسوب میشود.
Thinking skills are among most valued areas of research and educational development. Teaching philosophy to children could help them learn such skills. The Philosophy for Children Program (PCP) pursues this very goal. To assess the success of this program، a sample of 40 fourth graders was initially tested on intelligence and math achievement، and then divided into two groups of equal size، one of which went through 12 two hour sessions of PCP over a period of one month. Post tests were taken on the same two measures and the scores compared to those of the pretests. Results show that the program is effective when it comes to mathematics achievement. However، no significant impact on intelligence was detected.