چکیده:
بــا پیــدایش علــم روایــت شناســی در دهــه هــای اخیــر، از میــان عناصــر مختلــف روایــت یکــی از عناصــری کــه اهمیــت آن بــیش از همیــشه آشکارگــشت ، عنــصر زمــان در روایــت هــا اســت کــه در همــه عناصــر دیگــر از جملــه تــم ، تــاثیر شــگرفی دارد و روایــت شناســان زیــادی در ایــن حــوزه ظهــور کردنــد کــه تاثیرگــذارترین آنهــا، ژرار ژنت فرانسوی است که نظریات گرانقدری را دربارة آن ارائه کرد. از آنجــا کــه مطالعــه دقیــق عناصــر ســازنده یــک روایــت ، موجــب شــناخت هــر چــه بیـشتر روایـت و برقـراری ارتبـاط هـر چـه بهتـر خواننـده بـا آن و تـسهیل کننـدة زمینـه هـای ظهور چنـین روایـت هـایی در آینـده مـی گـردد؛ لـذا در ایـن جـستار تـلاش مـی کنـیم تـا بـا روش تحلیــل محتــوا، رابطــه زمــان و تــم را بــا تاکیــد بــر نظــر ژرار ژنــت ، در روایــت «سـرزمین غمـزدة پرتقـال» غـسان کنفـانی ، نویـسنده مبـارز و شـهید فلـسطینی ، مـورد بررسـی قـرار دهـیم تـا نـشان دهـیم کـه چگونـه نویـسنده از تمـام ظرفیـت هـای علمـی و ادبـی بـرای تحقـق اهـداف مـورد نظـر و تـم روایـتش ـ عـرب فلـسطینی ، بـی پنـاه و آواره و بینـوا اسـت ـ و نیز، تقویـت آن در روایـت و ذهـن خواننـده، اسـتفاده مـی کنـد تـا بهتـرین پیرنـگ را ارائـه داده و ارتباط مستقیم و معنا داری، بین تمامی انواع زمان و تم ، برقرار نماید.
خلاصه ماشینی:
همــان طــور کــه اشــاره شــد، زمــان در داســتان هــای جدیــد از اهمیــت خاصــی برخــوردار اســت و از آنجــا کــه در میــان انــواع روایــت هــای داســتانی عربــی ، روایــت «ســرزمین غمــزدة پرتقــال» شــهید غــسان کنفــانی - نویــسنده بــزرگ فلــسطینی - جــزء برجــسته اش تــم یــا درونمایــه آن مــی باشــد و هــدف نویــسنده از نگــارش ایــن روایــت ، درونمایــة سیاســی و اجتمــاعی آن اســت ؛ بــدین خــاطر در ایــن جــستار تــلاش مــی شــود تــا چگــونگی و میــزان اســتفاده کنفــانی از عنــصر زمــان بــرای پرورانــدن و القــای ایــن درونمایــه بــر خواننــده را بــا تاکیــد بــر نظــرژرار ژنــت فرانــسوی بررســی قــرار داده تــا ارتبــاط بــین انــواع زمــان و تــم داســتانش نــشان داده شــود؛ بنــابراین بعــد از معرفــی نویـسنده و بیـان خلاصـة داسـتان، انـواع زمـان بـا تأکیـد بـر نظـر ژرار ژنـت و ارتبـاط آنهـا بـا تـم در داسـتان مـذکور مـورد بررسـی قـرار گرفتـه تـا بـه ایـن سـوال پاسـخ داده شـود کــه : چگونــه غــسان کنفــانی در روایــت «ســرزمین غمــزدة پرتقــال» از انــواع عنــصر زمــان برای پرورش ،پرداخت و القای تم روایتش بر خواننده، استفاده کرده است ؟ ٢- فرضیه با توجه به سـؤال مقالـه ، فرضـیة مـا بـر ایـن اصـل اسـتوار اسـت کـه غـسان کنفـانی از تمـامی انـواع زمـان ماننـد زمـان تقـویمی ، زمـان حـسی - عـاطفی و زمـان کـل روایـت ، در حد وسیعی برای القای و پرورش و پرداخت تم داستانش استفاده کرده است .