چکیده:
بـا پایــان دورة هـشت ســاله جنـگ تحمیلــی و فــروکش کـردن تــب و تـاب جنــگ و دفــاع مقـدس، شـعر فارسـی نیـز متــاثر از اوضـاع زمـان جدیـد، ویژگــی هـای تـازهای یافـت .ایــن دوره بیشتر دهـه هفتـاد را در بـر مـی گیـرد.پرسـش اساسـی در ایـن مقالـه ایـن اسـت کـه در شـعر دهـة هفتاد چه ویژگـی هـایی دیـده مـی شـود و چـرا؟ در کنـار آن ایـن پرسـشها نیـز مطـرح مـی شـود که شاعر این دوره، بـه چـه چیـزی معتـرض یـا در حـسرت چیـست ؟ چـه زمینـه هـایی باعـث ایـن حـسرت شـده اسـت ؟ تعـدادی از شـاعران متعهـد کـه همـدل و همـراه بـا زمـان خـود بودنـد، در حـسرت بــسیاری از خـوبی هــا و ارزشهـای دورة پــیش از خـود و اعتــراض بـه رنــگ بـاختن یــا بـی اعتنـایی نـسبت بـه آن ارزشهـا و خـوبی هـا شـعر سـرودند. گونـه ای نوسـتالژی کـه همـراه بـا معرفــت و دریــغ از شــرایط ویــژة دورة قبــل اســت ، درونمایــة شــعر گروهــی از شــاعران قــرار مـــی گیـــرد. فراموشـــی مهربـــانی هـــا و گذشـــت هـــا، کمرنـــگ شـــدن نوعدوســـتی و احـــسان، بــی اعتنــایی بــه ارزش ایثــار و ایثــارگران، رنــگ بــاختن اهــداف بلنــد دورة قبــل در مواجهــه بــا مـشکلات دورة جدیـد از مـضامین شـعر ایـن دوره اسـت . شـعر دهـة هفتـاد، ادامـة شـعر پایـداری و در طـول مـسیر آن امـا بـا موضـوعات و مفـاهیم و درونمایـه هـای تـازهای اسـت . در ایـن مقالـه حــسرت عارفانــه و غــم و انــدوه شــاعران نــسبت بــه دورة قبــل را در آثــار قیــصر امــین پــور، علیرضـا قـزوه، محمـد حـسین جعفریـان و سـید حـسن حـسینی بررسـی کـردهایـم ؛ نتیجـه آنکـه ، هـــرچهار شـــاعر در ســروده هــای خــود در ایــن دوره ضــمن حــسرت بــه ویژگــی هـای معنــوی دهه قبل ، در برابر دهن کجی به ارزشهای معنوی زبان، شکوه و اعتراض گشودهاند.
خلاصه ماشینی:
پرسـش اساسـی در ایـن مقالـه ایـن اسـت کـه در شـعر دهـة هفتاد چه ویژگـی هـایی دیـده مـی شـود و چـرا؟ در کنـار آن ایـن پرسـشها نیـز مطـرح مـی شـود که شاعر این دوره، بـه چـه چیـزی معتـرض یـا در حـسرت چیـست ؟ چـه زمینـه هـایی باعـث ایـن حـسرت شـده اسـت ؟ تعـدادی از شـاعران متعهـد کـه همـدل و همـراه بـا زمـان خـود بودنـد، در حـسرت بــسیاری از خـوبی هــا و ارزشهـای دورة پــیش از خـود و اعتــراض بـه رنــگ بـاختن یــا بـی اعتنـایی نـسبت بـه آن ارزشهـا و خـوبی هـا شـعر سـرودند.
در ایـن مقالـه حــسرت عارفانــه و غــم و انــدوه شــاعران نــسبت بــه دورة قبــل را در آثــار قیــصر امــین پــور، علیرضـا قـزوه، محمـد حـسین جعفریـان و سـید حـسن حـسینی بررسـی کـردهایـم ؛ نتیجـه آنکـه ، هـــرچهار شـــاعر در ســروده هــای خــود در ایــن دوره ضــمن حــسرت بــه ویژگــی هـای معنــوی دهه قبل ، در برابر دهن کجی به ارزشهای معنوی زبان، شکوه و اعتراض گشودهاند.
پــس از دوران جنــگ یعنــی دهــة هفتــاد در آثــار و اشــعار سخنورانی کـه همـراه و همـدل بـا تحـولات جامعـة پـس از انقـلاب بودنـد، ویژگـی هـایی دیــده مــی شــود کــه بــا دوران قبــل و بعــد خــود متفــاوت اســت .
کـم رنـگ شـدن ، فراموشـی یــا بــی اعتنــایی بــه عناصــر، عوامــل و ارزشهــای معنــوی دورة قبــل ،گروهــی از جملــه شــاعران را بــه واکــنش وامــی دارد و غــم و انــدوه از دســت دادن آن فــضا، در شــعر ایــن دوره خـود را نــشان مـی دهــد.
بــه طــور کلــی شــعر دهــة هفتــاد در آثــار شــاعران انقــلاب و جنــگ ، شــعر حــسرت و درد اســت ؛ شــعری اســت کــه در دریــغ و افــسوس از دســت دادن فــضای معنـوی دهـة اول انقـلاب سـروده شـده و شــعری اسـت کـه زبـان اعتـراض بـه آنچــه آن را مــی تــوان «دنیــا طلبــی » نامیــد گــشوده اســت .