چکیده:
انسان خلاصه و ثمرهء هستی است و حفظ سلامت او مسئولیتی همگانی و مهم میباشد.خداوند متعال در قرآن مجید صحبت از آفرینش انسان مینمایند که بعد از ساخته و پرداختهکردن آن روح خدائی در آن دمیده میشود.چنین موقعی است که صفت احسنالخالقین در مورد خداوند سبحان ذکر میشود.انسان کرامت پیدا میکند،عنصری ملکوتی و الهی میشود و این است که انسان ارزشی را کسب میکند که فرشتگان او را سجده کنند.لذا حرمت و کرامت این موجود در هر شرایطی باید حفظ شود و محقق باید بداند موضوع تحقیقش موجودی است که اگر حیاتش را که کرامتی ذاتی دارد به خطر بیاندازد مانند این است که حیات همه انسانها را به خطر انداخته است.بنابراین باید به این نکته توجه داشت که حیات یک انسان در دست خودش نیست چه رسد به دیگران.در قرن اخیر استفاده نامشروع از علم و شابد انفجار اولین بمب اتمی باعث شد تا انسان به غفلت طولانی خود در رابطه با علم بدون اخلاق پی ببرد.اما در امر پژوهش اولین توجه زمانی بود که در جنگ جهانی دوم آزمایشهای متعددی بر روی سربازان و افسران اسیر در اردوگاهها انجام گرفت و متعاقب آن آزمایشاتی بر روی بیماران روانی،افراد عقب مانده ذهنی،سالخوردگان و نیز نژادهای خاص در کشورهای تحت استععمارشان صورت پذیرفت. نخستین بیانیه بینالمللی در زمینه پژوهش روی انسان،بیانیه نورنبرگ در سال 1954 بود و با مقارن با محاکمهء پزشکانی بود که در جنگ جهانی دوم روی زندانیان و اسراء آزمایشهای غیر انسانی انجام داده بودند.
در سالهای اخیر برای جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی در امر پژوهش روی انسان،مقررات و ضوابط خاصی تدوین شده است که در دانشگاهها تحت عنوان کمیتههای اخلاق پژوهشی فعالیت دارند.این کمیتهها تاثیراتی را که احیانا تحقیق مورد نظر روی جمعیت انسانی یا حیوانی و یا گیاهی دارد مورد بررسی قرار میدهند و لذا در حال حاضر در امر تحقیق رعایت اصول اخلاقی از وظایف اجتنابناپذیر پژوهشگران و نیز دست اندرکاران امر پژوهش در جهان میباشد.
خلاصه ماشینی:
"انسان خلاصه و ثمرهء هستی است و حفظ سلامت او مسئولیتی همگانی و مهم میباشد.
این است که انسان ارزشی را کسب میکند که فرشتگان او را سجده کنند.
لذا حرمت و کرامت این موجود در هر شرایطی باید
حفظ شود و محقق باید بداند موضوع تحقیقش موجودی است که اگر حیاتش را که کرامتی ذاتی دارد به خطر بیاندازد مانند
بنابراین باید به این نکته توجه داشت که حیات یک انسان در
انسان به غفلت طولانی خود در رابطه با علم بدون اخلاق پی ببرد.
که در جنگ جهانی دوم روی زندانیان و اسراء آزمایشهای غیر انسانی انجام داده بودند.
تدوین شده است که در دانشگاهها تحت عنوان کمیتههای اخلاق پژوهشی فعالیت دارند.
تحقیق مورد نظر روی جمعیت انسانی یا حیوانی و یا گیاهی دارد مورد بررسی قرار میدهند و لذا در حال حاضر در امر
تحقیق رعایت اصول اخلاقی از وظایف اجتنابناپذیر پژوهشگران و نیز دست اندرکاران امر پژوهش در جهان میباشد.
والای انسانی و اخلاق باید بر تحقیق یک
است باید توجه عمیق داشته باشد.
پژوهشگر باید بداند حیات یک انسان در
است که پژوهشگر باید انسانها را صرفنظر
است فقط کاری را روی انسان انجام دهد که
شده است و رعایت اصول اخلاقی را در جریان پژوهشها مورد توجه و دارای اهمیت
-انجام آزمایش باید به گونهای باشد که از
آزمایشگاهی بر روی انسان باید به
میباشد ولی باید بیشتر مورد توجه قرار
اخلاق توجه شده است و این امر فوقالعاده
اجرای تحقیق باید مورد بررسی قرار گیرد و"