چکیده:
طبیب هر چند حاذق و ماهر و محتاط باشد گاهی در اثر طبابت وی بیمار تلف میشود یا دچار نقص عضوی میگردد و یا اینکه قوهای از قوای خود از قبیل باصره یا سامعه را از دست میدهد و گاهی از طریق معالجه بیاثر یا خطای درمان،خسارت مالی متوجه بیمار میگردد.در این صورت ایا طبیب ضامن است؟در صورت ضمان جامعه دچار عسر و حرج خواهد شد زیرا که طبیب حاضر به معالجه بیمار نخواهد شد.
در این مقاله موضوع فوق از دیدگاه فقهی بررسی شده است.ابتداء مفهوم ضامن و اقسام آنرا بیان و سپس عوامل و ادله ضمان طیب را متذکر میشویم در پایان راههای عدم ضمان را بررسی خواهیم نمود.تنها راه شرعی و قانونی تحصیل برائت اطباء قبل از درمان از مریض یا ولی او میباشد که امروزه در بیمارستانها رایج است.
خلاصه ماشینی:
"طبیب هر چند حاذق و ماهر و محتاط باشد گاهی در اثر طبابت وی بیمار تلف میشود یا
این صورت ایا طبیب ضامن است؟در صورت ضمان جامعه دچار عسر و حرج خواهد شد زیرا
جانی بیمار گردد،اینک سوال این است که آیا
آیا عمل طبیب که ضمانآور است مصداق
همان ضمان قرار دادی است که مثلا در عقد بیع،
قرار داد است؟معلوم است که ضمان طبیب از
طبیب با کسی چنین قرار نبسته است که اگر
المسؤلیته الأطباء دکتر ابراشی ولی حق این است که قرار داد معالجه باعث
ضمان نمیگردد چون اگر طبیب طبق قرار داد
است ضمان قهری داشته باشد که باید به آن
اما از سوی دیگر این بحث که طبیب ضامن
آیا ضامن است یا نه؟و گرنه ضمان طبیب قاصر
گرچه معالجه وی با اذن بیمار یا ولی او باشد5
شود طبیب مسئول است گرچه معالجه با اذن
بنابراین بحث اینکه:آیا طبیب ضامن است
عاقله باشد زیرا عمل طبیب از قبیل شبه عمد
شبه عمد است و دیه باید از مال خود طبیب
مشهور فقهای امامیه را عقیده بر این است که
موارد متلف ضامن است بنابراین کار طبیب که
است نباید در صورت فوت بیمار با نقص عضو
صورت تلف یا نقص عضو برای طبیب ضمان
از آنها عدم ضمان طبیب استفاده میشود مانند
نشانگر این معنا است که روایت در نظر فقها
توسل به تحصیل برائت دلیل بر این است که
طبیب اولا و بالذات ضامن است و ثانیا
ولی حق این است که هر چند عرف و عادت
است که اذن و رضایت بیمار در معالجه باعث"