چکیده:
اﻣﺮوزه رﻣﺰ ﺑﻘﺎ و ﺗﻮان ارزشآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ در ﮔﺮو ﺗﻔﮑﺮ ﺧﻼق و ﻧﻮآوراﻧﻪ و درک ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﺑﻬﺮهﺑﺮداری از اﯾﻦﻓﺮﺻﺖﻫﺎﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻼﺷﯽ در ﺟﻬﺖ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﻮاﻧﻊ رﻓﺘﺎری ﺳﺎزﻣﺎن، ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ را ﺗﺤﺖ ﺗـﺎﺛﯿﺮﻗﺮار ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ ﻃﯽ آن اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﺑﯿﺎن ﻣﻮاﻧﻊ رﻓﺘﺎری ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ از دﯾﺪﮔﺎه ﺻـﺎﺣﺐﻧﻈـﺮان ﻣﺨﺘﻠـﻒﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اداﻣﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﮐﯿﻮ در ﺻﺪد ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ذﻫﻨﯿﺖﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻣﺪﯾﺮان ﺧﺒﺮه ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﻮاﭘﯿﻤـﺎﯾﯽﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان)ﻫﻤﺎ( در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﻮاﻧﻊ رﻓﺘﺎری ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽﺑﺎﺷﯿﻢ و ﺑﺎ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ 75 ﻧﻔﺮ و ﺑﺎ ﺗﻮزﯾﻊ ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ ﮐﯿﻮ)ﺑﺎ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ 59درﺻﺪ( ﺑﻪ ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﻤﺎ ﻣﺪﻋﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﻮاﻧﻊ رﻓﺘﺎری ﮐﺎراﻓﺮﯾﻨﯽﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻋﺪم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﮐﺎﻓﯽ، ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ آزﻣﻮن و ﺧﻄﺎ)ﺗﺠﺮﺑﻪ( و ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺳﻮدﻫﺎی ﮐﻮﺗﺎهﻣﺪت اﺳﺖ، درﺣـﺎﻟﯽﮐـﻪ ﻣـﺪﯾﺮانﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﻤﺎ ﻣﺪﻋﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻋﺪم ﺷﺮاﮐﺖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن در ﺳﻮد ﺣﺎﺻـﻞ از ﺧﻼﻗﯿﺘﺸـﺎن،ارﺗﻘﺎی اﻓﺮاد ﺳﺎزﮔﺎر و ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻧﺘﺎﯾﺞ از ﻣﻮاﻧﻊ رﻓﺘﺎری ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ و ﻣﺪﯾﺮان ﻣﻌﺎوﻧـﺖ آﻣـﻮزش وﺑﻬﺴﺎزی ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﻤﺎ، ﻣﺪﻋﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﻨﺘﺮل ﺷﺪﯾﺪ و رﺳﻤﯽ ﻣﺪﯾﺮان، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ وﻇﯿﻔﻪای در ﺳﺎزﻣﺎن و ﮔﺮاﯾﺶ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﺗﺨﺼﺺﮔﺮاﯾﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﻮاﻧﻊ رﻓﺘﺎری ﮐﺎراﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﻤﺎ ﺑﻪﺷﻤﺎر ﻣﯽرود.
خلاصه ماشینی:
ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﻤﺎ ﻣﺪﻋﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﻮاﻧﻊ رﻓﺘﺎری ﮐﺎراﻓﺮﯾﻨﯽﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻋﺪم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﮐﺎﻓﯽ، ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ آزﻣﻮن و ﺧﻄﺎ)ﺗﺠﺮﺑﻪ( و ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺳﻮدﻫﺎی ﮐﻮﺗﺎهﻣﺪت اﺳﺖ، درﺣـﺎﻟﯽﮐـﻪ ﻣـﺪﯾﺮانﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﻤﺎ ﻣﺪﻋﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻋﺪم ﺷﺮاﮐﺖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن در ﺳﻮد ﺣﺎﺻـﻞ از ﺧﻼﻗﯿﺘﺸـﺎن،ارﺗﻘﺎی اﻓﺮاد ﺳﺎزﮔﺎر و ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻧﺘﺎﯾﺞ از ﻣﻮاﻧﻊ رﻓﺘﺎری ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ و ﻣﺪﯾﺮان ﻣﻌﺎوﻧـﺖ آﻣـﻮزش وﺑﻬﺴﺎزی ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﻤﺎ، ﻣﺪﻋﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﻨﺘﺮل ﺷﺪﯾﺪ و رﺳﻤﯽ ﻣﺪﯾﺮان، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ وﻇﯿﻔﻪای در ﺳﺎزﻣﺎن و ﮔﺮاﯾﺶ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﺗﺨﺼﺺﮔﺮاﯾﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﻮاﻧﻊ رﻓﺘﺎری ﮐﺎراﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﻤﺎ ﺑﻪﺷﻤﺎر ﻣﯽرود.
ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ، درﺻﺪد اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ذﻫﻨﯿﺖﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮان ﺳـﺎزﻣﺎن ﻫﻮاﭘﯿﻤـﺎﯾﯽ ﻫﻤـﺎ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﻮاﻧﻊ رﻓﺘﺎری ﮐـﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﭙـﺮدازد، زﯾـﺮا ﻋـﺪم ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﮐـﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎﻋﺚ دور ﺷﺪن ﮐﺎرﮐﻨﺎن از ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﻧﻮآوری ﻣﯽﮔﺮدد ﮐﻪ اﻣـﺮوزه در ﺑﺴـﯿﺎری از ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی داﺧﻠﯽ ﺷﺎﻫﺪ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ اﺷﺘﻐﺎل در اﻣﻮر ﺟﺎری، ﻓﺮار از ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺣﺮﮐـﺖ ﻧﻮآوراﻧـﻪ ﻫﺴﺘﯿﻢ، از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﮕﯽ ﮐﺸﻮر ﯾﮑﯽ از اﻫﺪاف اﺻـﻠﯽ در ﺳـﻨﺪ ﭼﺸـﻢاﻧـﺪاز02 ﺳﺎﻟﻪ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ )رﺿﺎﯾﯽ و دﯾﮕﺮان، 5831، ص51( و ﺻـﻨﻌﺖ ﻫـﻮاﯾﯽ ﮐﺸﻮر ﺳﻬﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ در ﺗﺤﻘﻖ اﯾﻦ ﻣﻬﻢ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ.
ﻣﺪﯾﺮان ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﻤﺎ ﺑﺮ اﯾﻦ ﻋﻘﯿﺪه ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻮاﻧﻊ رﻓﺘﺎری اوﻟﻮﯾﺖ دار در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻋﺪم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﮐﺎﻓﯽ، ﮔﺮاﯾﺶ ﺑـﻪ آزﻣـﻮن و ﺧﻄـﺎ)ﺗﺠﺮﺑـﻪ( و ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺳﻮدﻫﺎی ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت اﺳﺖ.