چکیده:
ﻫﺪف از اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﺣﻮزه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ در ﭼﻨﺪ ﺳﺎل اﺧﯿﺮ اﺳﺖ. ﺧﻼ وﺟﻮدﺗﺤﻘﯿﻘﯽ ﮐﻪ ﺟﻬﺖدﻫﯽ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﺧﯿﺮ در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی اﯾﺮان را ﻧﺸﺎن دﻫﺪ، ﺑﯿﺶ از ﭘﯿﺶ اﺣﺴﺎس ﻣﯽﺷﺪ. ﺑﺮای اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﻣﻬﻢاﺑﺘﺪا ﻣﺪل ﺟﺎﻣﻌﯽ ﮐﻪ ﺗﻤﺎم ﻓﻀﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ را در ﺑﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻬﯿﻪ و ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﺮﺧﯽ ﺧﺒﺮﮔﺎن اﯾـﻦ ﺣـﻮزه ﻗـﺮارﮔﺮﻓﺖ. در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻌﺪ اﻃﻼﻋﺎت 043 ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه داوری ﺷﺪه از 12 ﮐﻨﻔـﺮاﻧﺲ داﺧﻠـﯽ در ﺣـﻮزه ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎزارﯾـﺎﺑﯽ ازﺳﺎلﻫﺎی 4831 ﺗﺎ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 8831، ﺷﺎﻣﻞ ﻋﻨﻮان ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﻧﺎم ﻣﺤﻘﻘﺎن، ﺟﻨﺴﯿﺖ، ﺗﺤﺼـﯿﻼت، آﺧـﺮﯾﻦ ﻣﺤـﻞ و رﺷـﺘﻪ ﺗﺤﺼـﯿﻠﯽ)داﻧﺸﮑﺪهﻫﺎی اﻋﻀﺎی ﻫﯿﺄت ﻋﻠﻤﯽ(، ﮐﻠﻤﺎت ﮐﻠﯿﺪی و ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ ﻧﺎم و ﺳﺎل ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ ﮔﺮدآوری ﺷﺪ و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان وﮐﻠﻤﺎت ﮐﻠﯿﺪی، ﻫﺮ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺣﺪاﮐﺜﺮ 3 ﺣﻮزه ﻣﺪل ﺗﺨﺼﯿﺺ داده ﺷﺪ. در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮاﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﯿﻔﯽ و آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺑﻪﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت در دو ﺣﻮزه ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﺤﻘﻘﺎن و ﺗﻮزﯾﻊ ارﺟﺎﻋﺎت در ﻓﻀﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ. درزﻣﯿﻨﻪ ﺳﻬﻢ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ در ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت از 065 ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﮐﺸﻮر، ﺑﯿﺶﺗﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰان ﻣﺤﻘﻖ در ﮐﺸﻮر ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪداﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﺪرس ﺑﻪ ﻣﻘﺪار 88 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. از 165 ارﺟﺎع ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ، در ﺳﻄﺢ اﺻﻠﯽ، ﻓﻠﺴﻔﻪ و ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑـﺎ 391 ارﺟﺎع ﺑﯿﺶﺗﺮﯾﻦ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻼشﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﺎ 32 ارﺟﺎع ﮐﻢﺗﺮﯾﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺤﻘﻘﺎن را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده ﺑﻮدﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ در ﺳﻄﺢ اﺻﻠﯽ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻼشﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﺎ 32 ارﺟﺎع و در ﺑﺨﺶ ﻓﺮﻋﯽ، ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺤﯿﻂ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺻﻨﺎﯾﻊ و رﻗﺒﺎ از ﮔـﺮوه ﺗﺠﺰﯾـﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻓﺮﺻﺘﻬﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ، ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﺳﯿﺮ ﺗﮑﺎﻣﻠﯽ ﺑﺎزار، ﺧـﻂﻣﺸـﯽ رﻫﺒـﺮ ﺑـﺎزار، ﺧـﻂﻣﺸـﯽ ﭼﺎﻟﺸﮕﺮ ﺑﺎزار، ﺧﻂﻣﺸﯽ دﻧﺒﺎﻟﻪ رو ﺑﺎزار و ﺧﻂﻣﺸﯽ ﭘﺮﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺧﻼ در ﺑـﺎزار از ﮔـﺮوه ﺗﻬﯿـﻪ ﺧﻂ ﻣﺸﯽﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ، ﺑﻌﻼوه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺧﻄﻮط ﮐﺎﻻ، رواﺑﻂ ﻋﻤـﻮﻣﯽ و ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎزارﯾـﺎﺑﯽ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ از ﮔﺮوه ﻃﺮاﺣﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺗﻐﯿﯿﺮات و روﻧﺪﻫﺎ از ﮔـﺮوه ﻓﻠﺴـﻔﻪ و ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺑﺪون ﻫﯿﭻ ارﺟﺎﻋﯽ ﮐﻢﺗﺮﯾﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺤﻘﻘﺎن را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده ﺑﻮدﻧﺪ.
از اﯾﻦ ﻣﯿﺰان 28 ﻣﻮرد ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زﯾﺮ ﮔﺮوه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ اﺳﺖ و رﺗﺒﻪ ﺑﻌﺪی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻧﺎمﻫـﺎی ﺗﺠـﺎری و ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺎ 71 ارﺟﺎع ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.