چکیده:
پاسخگویی همواره از مفاهیم کلیدی و مهم مدیریت دولتی بوده است؛ ولی پاسخگویی در سازمان هایی که مردم روزانه با آن سروکار دارند از اهمیت خاصی برخوردار است. نیروی انتظامی در زمره این گونه سازمان ها محسوب می شود که پاسخگویی آن در جلب اعتماد عمومی نقش بسزایی دارد. هدف این مطالعه که در نیروی انتظامی استان سمنان انجام شد، ارایه الگویی بومی برای پاسخگویی پلیس می باشد. جامعه خبرگان این پژوهش را متخصصین ناجا و اساتید دانشگاهی صاحبنظر تشکیل دادند که با تکمیل دو دور پرسشنامه دلفی در این مطالعه شرکت کردهاند. یافته های پژوهش نشان می دهد که در الگوی آرمانی مورد تایید خبرگان به ترتیب ابعاد پاسخگویی اخلاقی، قانونی، حرفه ای، سازمانی و اجتماعی در اولویت قرار دارند.
Always، accountability has been a key concept in public administration; but accountability in street-level bureaucracies where people have a daily contact with bureaucrats is of particular importance. The police are among these organizations which their accountability plays a pivotal role in obtaining public trust. The purpose of this study، which was carried out in the police stations of the Semnan province، is to design an appropriate model for the police accountability. The experts participated in this research were specialists from NAJA (Islamic Republic Police Force) and Iranian university professors who filled out two rounds of Delphi questionnaires and reached a proximal consensus. The results indicate that the final model which was accepted and confirmed by the experts، assigned accountability priority - in a descending order - to moral، legal، professional، organizational and social ?