چکیده:
در دو ﻗﺮن اﺧﻴﺮ، ﺑﺮﺧـﻲ ﻓﻼﺳـﻔﺔ اﺳـﻼﻣﻲ ﻧﻈﺮﻳـﻪای رواج دادهاﻧـﺪ ﻛـﻪ آﻣـﻮزة آن، ﺣﻜﺎﻳﺖ از اﻳﻦ دارد ﻛﻪ ﺑﻬﺸﺖ و ﺟﻬﻨﻢ ﭼﻴﺰی ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻪ ﺟﺰ ﺗﺠﺴﻢ اﻋﻤﺎل و رﻓﺘـﺎر اﻧﺴﺎن، ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرتﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺑﺮای وی ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻲﺷﻮد. اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟـﻪ درﺻـﺪد آن اﺳﺖ ﺗﺎ اﻳﻦ آﻣﻮزه را ﻛﻪ ﻣﻮرد ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻣﺘﻜﻠﻤﻴﻦ و ﻣﻮرد ﻣﻮاﻓﻘﺖ ﻓﻴﻠﺴـﻮﻓﺎن ﻣﺘـﺄﺧﺮ اﺳﺖ ﭘﻴﻜﺮه ﺳﺎزی و ﻧﻘﺪ ﻛﻨﺪ. و در آﺧﺮ اﻳﻦ ادﻋﺎ را اراﺋﻪ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺑـﺎ ﻓـﺮض اﻳـﻦ ﻛـﻪ ﺑﺮﺧﻲ از اﻋﻤﺎل ﺑﺮای اﻧﺴﺎن ﻣﺠﺴﻢ ﺷﻮﻧﺪ، ﻛﻴﻔﺮ و ﭘﺎداش اﻧﺴﺎنﻫﺎ ﻣﻨﺤﺼﺮ در ﺗﺠﺴﻢ اﻋﻤﺎل ﻧﻴﺴﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭘﻴﺮاﻣﻮن اﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺳﺆالﻫﺎﻳﻲ ﻣﻄـﺮح ﻛـﺮدهاﻳـﻢ ﺗـﺎ ﻗـﺎﺋﻠﻴﻦ اﻧﺤﺼﺎری ﺗﺠﺴﻢ اﻋﻤﺎل، ﭘﺎﺳﺦﮔﻮی آن ﺑﺎﺷﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
ﻧﻘﺪ و ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻈﺮﻳﺔ اﻧﺤﺼﺎر »ﭘﺎداش و ﻛﻴﻔﺮ« در »ﺗﺠﺴﻢ اﻋﻤﺎل« * ﻛﺎﻇﻢ اﺳﺘﺎدی ﭼﻜﻴﺪه در دو ﻗﺮن اﺧﻴﺮ، ﺑﺮﺧـﻲ ﻓﻼﺳـﻔﺔ اﺳـﻼﻣﻲ ﻧﻈﺮﻳـﻪای رواج دادهاﻧـﺪ ﻛـﻪ آﻣـﻮزة آن، ﺣﻜﺎﻳﺖ از اﻳﻦ دارد ﻛﻪ ﺑﻬﺸﺖ و ﺟﻬﻨﻢ ﭼﻴﺰی ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻪ ﺟﺰ ﺗﺠﺴﻢ اﻋﻤﺎل و رﻓﺘـﺎر اﻧﺴﺎن، ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرتﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺑﺮای وی ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻲﺷﻮد.
ﻃﺮفداران اﻳﻦ دﻳـﺪﮔﺎه، ﻧـﻪﺗﻨﻬـﺎ از ﺗﺠﺴـﻢ ﻛﺮدارﻫـﺎی ﻧﻴـﻚ ﺑـﻪ ﺻـﻮرتﻫـﺎی زﻳﺒـﺎ و ﭘﻴﻜﺮﭘﺬﻳﺮی ﻛﺮدارﻫﺎی زﺷﺖ ﺑﻪ ﺷﻜﻞﻫﺎی ﻛﺮﻳﻪ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻪاﻧﺪ،11 در دورهﻫﺎی اﺧﻴﺮ، ﺑﻪوﻳـﮋه از ﺳﺪة ﺳﻴﺰدﻫﻢ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ، ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎی آنﻫﺎ از ﺣﻜﺎﻳﺖﻫﺎﻳﻲ وﺣﺸﺖ اﻧﮕﻴﺰ درﺑﺎرة ﺗﺠﺴﻢ اﻋﻤـﺎل 21 ﺳﺮﺷﺎر اﺳﺖ.
ﻧﻜﺘﺔ دﻳﮕﺮی ﻛﻪ ﻣﺒﻬﻢ اﺳﺖ و در ﻗﺎﺋﻠﻴﻦ ﺑﻪ ﺗﺠﺴﻢ اﻋﻤﺎل، ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻴﺎن ﺷﺪه اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺠﺴﻢ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺻﻮرت ﻣﻲﮔﻴﺮد؟ ﻣﺜﻼ ﺑﺎ ﻓﺮض وﺟـﻮد ﻣﻌـﺎد ﺟﺴـﻤﺎﻧﻲ، آﻳـﺎ »ﺧـﻮد «ﺟﺴـﻢ )دﻧﻴﺎﻳﻲ، ﻋﻴﻨﻲ، ﻣﺜﺎﻟﻲ( اﻧﺴﺎن، ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﺻﻮر زﺷﺖ و زﻳﺒﺎ ﻣﻲﺷﻮد؟ ﻳﺎ اﻳﻦﻛﻪ رﻓﺘـﺎر و ﻛـﺮدار اﻧﺴﺎن، ﺟﺪای از ﺟﺴﻤﻲ ﻛﻪ »ﺧﻮد اﻧﺴﺎن« دارد، ﺑﻪ ﺻﻮرت »ﻣﺠﺰا« ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ زﺷﺘﻲ و زﻳﺒﺎﻳﻲ، در ﻣﻘﺎﺑﻞ آن ﺟﺴﻢ اﺻﻠﻲ ﻣﻲﺷﻮد؟ ﺑﻪ ﺑﻴﺎن دﻳﮕﺮ، زﻳﺪ ﺑﺪﻛﺎر، وﻗﺘﻲ در آﺧﺮت ﺣﻀﻮر ﻳﺎﻓﺖ.
ﺑﻨﺎﺑﺮ آنﭼﻪ ﮔﺬﺷﺖ، ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل ﭘﻴﺎﻣﺒﺮی ﺑﺮای ﻣﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎده اﺳﺖ و ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ )ص(، ﻛﺘـﺎب آﺳﻤﺎﻧﻲ داﺷﺘﻪ و اﻳﻦ ﻛﺘﺎب، ﻋﻴﻨﺎ ﻛﻼم ﺧﺪاﺳﺖ و ﻛﻼم ﺧﺪا، دارای اﻣﺮ و ﻧﻬﻲ اﺳﺖ و آنﻫـﺎ ﺑﺮای ﻋﻤﻞﻛﺮدن اﻧﺴﺎن اﺳﺖ و اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﺣﺮﻛﺖ اﺳـﺖ و ﺣﺮﻛـﺖ اﻧﺴـﺎن ارادی اﺳـﺖ و آن، ﺻﺮف وﻗﻮع ﻋﻤﻞ ﻧﻴﺖ ﻧﻴﺴﺖ و ﻧﻴﺖ ﺗﻮأم ﺑﺎ ﺣﺮﻛﺖ ﺟﺴﻤﻲ اﺳﺖ و آن اﻋﻤﺎل، ﭼﻪ ﻣﺨﻠﺺ و ﭼﻪ ﻏﻴﺮ ﻣﺨﻠﺺ، ﻣﺴﺘﻮﺟﺐ ﭘﺎداش و ﻛﻴﻔﺮ اﺳﺖ و ﺗﺠﺴﻢ اﻋﻤﺎل اﺳـﺘﻘﻼﻟﻲ وﺟـﻮد داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.