چکیده:
تعلیم «تثلیث» را با اندکی تسامح میتوان، مهمترین تعلیم در الهیات مسیحی بهشمار آورد. شکلگیری مناقشات فراوان در باب تثلیث از آغاز مسیحیت، تشکیل شوراهای کلیسایی متعدد، نشو و نمای جریان موسوم به بدعتگذار در مقابل کلیسای رسمی و تدوین یک اصطلاحنامه تثلیثی بسیار غنی گواهی است بر صحت این مدعا. در مقاله حاضر تلاش میشود تا نحوه تطور رویکردهای الهیاتی اتخاذشده نسبت به اصطلاحشناسی تعلیم مذکور و تعالیم وابسته به آن تبیین گردد و در این جهت به مباحث و اصطلاحات متداول در بافت الهیاتی پروتستانی بیش از مباحث موجود در الهیات کاتولیک رومی پرداخته میشود. چرایی اطلاق نامهای گوناگون بر اقانیم ثلاثه و بیان تاثیرات ناشی از نزاع میان مومنان فریور (راستکیش) و بدعتگذاران بر اصطلاحشناسی تثلیثی، بحث در باب نسب موجود در ذات واحد خدای سهگانه، اشاره به اهم مباحث مطرح در دورههای مهم در این باب و اصطلاحات الهیاتی مختص به هریک از آنها مهمترین موضوعات این پژوهش بهشمار میروند.
In a loose sense of the word، the doctrine of “Trinity” can be seen as the most important doctrine in the Christian theology. The generation of many controversies concerning trinity from the beginning of Christianity، holding the different councils of the church، flourishing of a movement called “Heretic” against the official church and the codification of a rich terminology about the trinity، all testify that the mentioned claim is the case. In this paper، it is tried to explicate how the different attitudes are taken to the terminology of the doctrine of trinity and related doctrines. In this regard، debates and terms in the theological protestant context are more discussed than Roman Catholic ones. The main topics discussed in this paper are as follows: the reasons of attributing different names to the triune Hypostases، effects of disputation between the orthodox faithful people and Heretics on the trinity terminology، debates on the attributes and the nature of the unique triune God، the most important issues related to the trinity in different eras and their own theological terms.
خلاصه ماشینی:
" در ﺣﺎﻟﺖ ﻧﺨﺴﺖ ﭘﺪر و ﭘﺴﺮ و روحاﻟﻘﺪس ﻳﻚ ﺷﺨﺺ ﻫﺴﺘﻨﺪ و در ﺣﺎﻟﺖ دوم ﺑﻴﺎن ﻛﺎﻓﻲ و واﻓﻲ از وﺣﺪت اﻟﻬﻲ ﻧﻤﻲﺗﻮان اراﺋﻪ داد و اﻳﻦ ﻧﻈﺮﮔـﺎه ﻗـﺪری ﻣﺘﻤﺎﻳـﻞ ﺑـﻪ »ﺷـﺒﺎﻫﺖ در ذات« ( )homoiousiosﻣـﻲﺷـﻮد ﺳﻴﺮی در ﺗﻄﻮر روﻳﻜﺮدﻫﺎی اﻟﻬﻴﺎﺗﻲ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﺻﻄﻼحﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺗﺜﻠﻴﺜﻲ در ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ 79 (… )A Look on the Evolution of Theological Approaches to the Christian (اﺳﺘﻴﺪ،0831، ﺻﺺ942ـ962).
ﻫـﺎروی اﺣﺘﻤـﺎل ﺳﻴﺮی در ﺗﻄﻮر روﻳﻜﺮدﻫﺎی اﻟﻬﻴﺎﺗﻲ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﺻﻄﻼحﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺗﺜﻠﻴﺜﻲ در ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ 99 (… )A Look on the Evolution of Theological Approaches to the Christian ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﺎرﺑﺮد اﻳﻦ اﺻـﻄﻼح ﺗﻮﺳـﻂ او ﻧـﺸﺎن از ﻛـﺎرﺑﺮد آن در ﺣﻘـﻮق و ﺗﺌـﺎﺗﺮ روﻣـﻲ دارد؛ ﭼـﺮا ﻛـﻪ در ﺣﻘﻮق روﻣﻲ ﻳﻚ ،personaﻋﺒﺎرت ﺑﻮد از ﻳﻚ ﻓـﺮد ﺣﻘـﻮﻗﻲ ﻳـﺎ ﻃـﺮف ﻗـﺮارداد؛ در ﺗﺌـﺎﺗﺮ، ﻳـﻚ ،persona ﻧﻘﺸﻲ ﺑﻮد در ﻧﻤـﺎﻳﺶ و در ﻣـﻮرد ﻧﻘـﺎﺑﻲ ﺑـﻪﻛـﺎر ﻣـﻲرﻓـﺖ ﻛـﻪ ﻫﻨﺮﭘﻴـﺸﻪ آن را ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﺧـﻮد ﻣﻴـﺰد.
ﺑﺮاﺳﺎس آن ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻣﻲﺗﻮان ﮔﻔـﺖ ﺷـﺨﺺ دوم ﺗﺜﻠﻴـﺚ ﺗﻨﻬـﺎ ﭘـﺴﺮ زاده ﺷـﺪه ()only-begotten Son (ﻫﻢذات ﺑﺎ ﺧﺪاوﻧﺪ) اﺳﺖ، اﻣﺎ اﻳﻦ اﻧﺴﺎن ﺑﺸﺮی ﻳﻌﻨـﻲ ﻋﻴـﺴﻲ(ع) »ﺑـﻪواﺳـﻄﺔ ﻟﻄـﻒ ﺑـﻪ ﭘـﺴﺮی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘـﻪ رﺿﺎ ﺳﻠﻴﻤﺎن ﺣﺸﻤﺖ / ﺟﻮاد ﻃﺎﻫﺮی 201 ()Reza Soleiman Heshmat / Javad Taheri ﺷﺪه اﺳـﺖ«.
اﺻﻼﺣﮕﺮان ﭘﺮوﺗﺴﺘﺎن ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻓﺮاﻏﺖ از روح ﺣﺎﻛﻢ ﺑـﺮ ﻗـﺮون ﻣﻴﺎﻧـﻪ ﻏﺎﻟﺒـﺎ ﺑـﻪ ﻧﻘـﺪ اﻟﻬﻴـﺎت ﻣﺪرﺳـﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ و از ﺑﺤﺚ ﻋﻘﻠـﻲ در ﺑـﺎب اﻳﻤـﺎن و ﺗﺜﻠﻴـﺚ اﻣﺘﻨـﺎع ورزﻳﺪﻧـﺪ؛ از اﻳـﻦ رو ﻫﻤﭽـﻮن آﺑـﺎء ﻧﺨـﺴﺘﻴﻦ رﺿﺎ ﺳﻠﻴﻤﺎن ﺣﺸﻤﺖ / ﺟﻮاد ﻃﺎﻫﺮی 401 ()Reza Soleiman Heshmat / Javad Taheri اﻋﺘﻘﺎد ﺧﻮد را ﺑـﻪ وﺣـﺪت ﺟـﻮﻫﺮ، اراده و ﻋﻤـﻞ در ﺳـﻪ ﺷـﺨﺺ ﻧـﺸﺎن دادﻧـﺪ."