چکیده:
ﻃﺮح ﻧﻈﺮﻳﺔ ﻧﺴﺒﻴﺖ آﻳﻨﺸﺘﺎﻳﻦ، ﻓﻴﺰﻳﻚ ﻧﻴﻮﺗﻨﻲ را ﺑﺎ دﺷﻮاریﻫﺎی ﻓﺮاواﻧﻲ روﺑﺮو ﻛـﺮد، ﭼﻨـﺎن ﻛﻪ ﺑﺮای اﺻﻼح آن ﭼﺎرهای ﻧﻤﺎﻧﺪ ﺟـﺰ ﻛﻨﺎرﮔﺬاﺷـﺘﻦ و ﻳـﺎ اﺻـﻼح ﺑﺮﺧـﻲ از ﺑﻨﻴـﺎدیﺗـﺮﻳﻦ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ، از ﺟﻤﻠﻪ زﻣﺎن و ﻣﻜﺎن. ﺑﺴﻴﺎری ﺑﺮ اﻳﻦ ﺑﺎورﻧﺪ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﻴﺖ ﺿﺮﺑﺎت ﺟﺒﺮانﻧﺎﭘﺬﻳﺮی ﻧﻴﺰ ﺑﺮ ﻓﻠﺴﻔﺔ ﻛﺎﻧﺖ وارد آورده اﺳﺖ. ﺑﺎ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ، ﻛـﺴﺎﻧﻲ ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﻛـﻮرت ﮔـﻮدل )(Kurt Gödel ﻛﻮﺷﻴﺪهاﻧﺪ ﻧﺴﺒﻴﺖ را ﺑﻪﮔﻮﻧﻪای ﺑﺨﻮاﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺗﻨﺎﻗﺾ ﺑﺎ ﻓﻠﺴﻔﺔ ﻛﺎﻧﺖ ﻧﻴﻨﺠﺎﻣﺪ، ﺑﻠﻜـﻪ ﺗﺄﻳﻴﺪاﺗﻲ ﻧﻴﺰ از ﺑﺮای آن ﻓﺮاﻫﻢ آورد. ﻣﻘﺎﻟﺔ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺮح و ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﻮﺷﺶ ﮔﻮدل اﺳﺖ ﺑـﺮای ﻫﻤﺴﻮ ﻛﺮدن ﻧﺴﺒﻴﺖ و ﻓﻠﺴﻔﺔ ﻛﺎﻧﺖ درﺑﺎب »زﻣﺎن«، و ﻧﻴﺰ ﻣﻼﺣﻈﺎﺗﻲ درﺑﺎب اﻳﻨﻜـﻪ ﭼﮕﻮﻧـﻪ ﻃﺮح ﻣﺴﺌﻠﺔ »زﻣﺎن« در ﻧﺴﺒﻴﺖ ﻣﻲﺗﻮاﻧـﺪ ﺑـﻪ ﺟﺎﻧﺒـﺪاری از اﻳﺪﺋﺎﻟﻴـﺴﻢ ﺑﻴﻨﺠﺎﻣـﺪ. در ﭘﺎﻳـﺎن، ﻛﻮﺷﺶ ﮔﻮدل ﺑﺮای ﻫﻤﺴﻮ ﻛﺮدن ﻛﺎﻧﺖ ﺑﻪ ﻛﻨﺎر ﮔﺬاﺷﺘﻦ ﺗـﺼﻠّﺐ ﭼـﺎرﭼﻮبﻫـﺎی ﻛـﺎﻧﺘﻲ در ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺷﻨﺎﺧﺖ و ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﺣﺬف ﻓﺮض ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻨﻲ ﺑﻮدن ﺷﻲءﻓﻲﻧﻔﺴﻪ ﻣﻲاﻧﺠﺎﻣﺪ.
خلاصه ماشینی:
ﺑـﻪراﺳـﺘﻲ زﻣـﺎن ﭼﻴـﺴﺖ؟ ﻳـﻚ ﺗﺠﺮﺑـﺔ اﻧﻔـﺴﻲ، ﻳـﺎ واﻗﻌﻴﺘﻲ آﻓﺎﻗﻲ؟ آﻧﭽﻪ از ﺣﺮﻛﺖ اﺳـﺘﻨﺒﺎط ﻣـﻲﻛﻨـﻴﻢ، ﻳـﺎ آﻧﭽـﻪ ﻣﻮﺟـﺐ ﺣﺮﻛـﺖ اﺳـﺖ؟ واﻗﻌﻴﺘـﻲ ﻋﻴﻨـﻲ و ﺧـﺎرﺟﻲ ﺑـﺎ ﺳـﺎﺧﺘﺎری ﻫﻤﮕـﻮن و ﻣـﺴﺘﻘﻴﻢاﻟﺨـﻂ، ﻳـﺎ دوری ﻳـﺎ ﺣﺘـﻲ ﻏﻴﺮﻫﻤﮕـﻮن؟ اﻳـﻦﻫـﺎ و ﺳـﺆاﻻﺗﻲ ــ ـ ـ ــ ـ ـ ـ ــ از اﻳﻦ دﺳﺖ ﻗـﺮنﻫـﺎ اﻧﺪﻳـﺸﺔ ﻋﻠﻤـﻲ و ﻓﻠـﺴﻔﻲ را ﺑـﻪ ﺧـﻮد ﻣـﺸﻐﻮل داﺷـﺘﻪ اﺳـﺖ.
ﺑ ـﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴ ـﺐ، زﻣ ـﺎن ﻣﻄﻠ ـﻖ ﻧﻴ ـﻮﺗﻨﻲ در ﻓﻴﺰﻳ ـﻚ ـ ــ ـ ـ ـ ـــ ـ ـ ـــ ﻧﺴﺒﻴﺖ ﺑﻪ زﻣﺎن ﻧﺴﺒﻲ ﺗﺒـﺪﻳﻞ ﻣـﻲﺷـﻮد، ﺑـﻪ اﻳـﻦ ﻣﻌﻨـﻲ ﻛـﻪ ﮔـﺰارش ﻫـﺮ ﻧـﺎﻇﺮ درﺑـﺎب وﻳﮋﮔـﻲ زﻣـﺎﻧﻲ روﻳﺪادﻫﺎ ﺑﺎ ﻧﺎﻇﺮ دﻳﮕﺮ ﻣﺘﻔـﺎوت اﺳـﺖ و از ﺳـﻮی دﻳﮕـﺮ ﻫـﻴﭻ ﻣﻼﻛـﻲ ﺑـﺮای ﺗـﺮﺟﻴﺢ ﻳﻜـﻲ ﺑـﺮ دﻳﮕـﺮی 7 ﻧﻴﺴﺖ.
در ﻣـﺘﻦ 1 Cﻧﻴـﺰ ﮔـﻮدل ﺑـﺎ ﻗﻴـﺎس ﻣﻴـﺎن ﻧﻈﺮﻳـﺔ ﻧـﺴﺒﻴﺖ و ﻓﻠﺴﻔﺔ ﻛﺎﻧﺖ، ﻣـﻲﻛﻮﺷـﺪ ﻧـﺸﺎن دﻫـﺪ ﻧـﻪ ﺗﻨﻬـﺎ ﻣﻴـﺎن آﻧﻬـﺎ ﺗﻨﺎﻗـﻀﻲ ﻧﻴـﺴﺖ، ﺑﻠﻜـﻪ ﺗـﺎ ﺣـﺪود زﻳـﺎدی ﻫﻤــﺴﻮﻳﻲ ﻫــﺴﺖ، و ﺣﺘــﻲ ﺑﻴــﺸﺘﺮ، ﻧﻈﺮﻳــﺔ ﻧــﺴﺒﻴﺖ ﻳــﻚ ﮔــﻮاه ) (verificationدر ﺧــﻮر ﺗﻮﺟــﻪ ﺑﺮای آﻣﻮزهﻫـﺎی ﻛﺎﻧـﺖ در ﺑـﺎب زﻣـﺎن و ﻣﻜـﺎن ﺑـﻪ ﺷـﻤﺎر ﻣـﻲرود و اﮔـﺮ ﻫـﻢ ﻣﻴـﺎن اﻳـﻦ دو ﺗﻨﺎﻗـﻀﻲ ﻫﺴﺖ، در ﻳﻚ ﻣﺴﺌﻠﺔ ﺣﺪاﻗﻠﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ذﻛﺮ آن ﺧﻮاﻫﺪ آﻣﺪ.
. (Ibid, p ﻣﻘﺪﻣﺔ دوم: ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺟﻬﺎن ﻣﺎ ﺟﻬﺎﻧﻲ از اﻳﻦ ﻧـﻮع )ﻳﻌﻨـﻲ ﺟﻬـﺎنﻫـﺎی دوار ﻛـﻪ ذﻛـﺮ آن رﻓـﺖ( ﻧﺒﺎﺷﺪ،51 اﻣﺎ ﺑﺤﺚ ﻓﻮق درﺑﺎب ﺟﻬـﺎنﻫـﺎی دوار ﺑـﻪ ﻣـﺎ ﻧـﺸﺎن ﻣـﻲدﻫـﺪ ﻛـﻪ در ﻣـﺪلﻫـﺎ و ﺟﻬـﺎنﻫـﺎی دﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﻓﺮض ﻳﻚ ﻣﺮور ﻋﻴﻨﻲ زﻣـﺎن ﺑـﺎ اﺷـﻜﺎل ﺟـﺪی ﻣﻮاﺟـﻪ ﻣـﻲﺷـﻮد: در ﺗﻤـﺎﻣﻲ آﻧﻬـﺎ وﺟـﻮد ﻳـﻚ ﻣﺮور ﻋﻴﻨﻲ زﻣﺎن، ﺑـﻪ ﻃﺮﻳﻘـﻲ ﻛـﻪ ﻣـﺎده و ﺣﺮﻛـﺖ آن در ﺟﻬـﺎن ﭼﻴـﻨﺶ ﻳﺎﻓﺘـﻪاﻧـﺪ ﺑـﺴﺘﮕﻲ دارد؛ ﻳﻌﻨـﻲ زﻣﺎن دﻳﮕﺮ ﻣـﺴﺘﻘﻞ از ﭼـﺎرﭼﻮبﻫـﺎ و اﺷـﻴﺎء ﺟﻬـﺎن ﻧﻴـﺴﺖ، و ﺑﻨـﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻧﻤـﻲﺗـﻮان ﻳـﻚ ﻣـﺮور ﻣﻌـﻴﻦ را ﺑﺪان ﻧﺴﺒﺖ داد )ﺑﻪﺧﺎﻃﺮ آورﻳﻢ ﺗﻠﻘـﻲ ﻧﻴـﻮﺗﻦ از زﻣـﺎن ﻣﻄﻠـﻖ را(.