چکیده:
ﻋﻘﻼﻧﻴﺖ ﻣﺪرن، ﺑﺎ ﮔﺬار از ﺳﻨﺖ و ﻧﻘﺪ ﻣﺒﺎﻧﻲ و ﻣﺒﺎدی آن و ﺑﺮﭘﺎﻳﺔ ﻋﻠـﻞ و ﻋﻮاﻣـﻞ ذﻫﻨـﻲ و ﻋﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻗﺮن ﺗﺤﻮﻻت ﻋﻤﻴﻖ در ﻋﺮﺻﻪﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺑـﺸﺮی ﺑـﻮد، ﺳـﺒﻚ زﻧﺪﮔﻲ ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ را رﻗﻢ زد ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی آن ﺗﺠﻠﻴـﺎت ﺗﻜﻨﻴﻜـﻲ ﺑـﺸﺮ در ﺑﺴﺘﺮ ﺗﺴﻠﻂ وی ﺑﺮ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺑﻮد؛ ﺑﺮﺧﻲ ﭼـﻮن ﻣـﺎرﺗﻴﻦ ﻫﺎﻳـﺪﮔﺮ)6791-9881( ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی را زادة دﻧﻴﺎی ﻏﺮب و ﻣﺘﺄﺛﺮ از ﻣﺒﺎﻧﻲ آن ﻗﻠﻤﺪاد ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﻨﺪ؛ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﻓﺖ ﻓﻠﺴﻔﻲ ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی، در ﺑﺴﺘﺮ ذاتﮔﺮاﻳﻲ ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ ﺳﺨﻦ از دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻏﺎﻳﺎت و اﻫﺪاف واﻻی ﺑﺸﺮی ﭘﻨﺪی ﺑﻲ اﺛﺮ در ذات آن ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻛﺎرل ﭘﻮﭘﺮ)2091-4991( ﺑﺎ رد ذاتﮔﺮاﻳﻲ، وﺟﻪ ﺗﻜﻨﻴﻜﻲ را ﻓﺎرغ از روح و ﻣﺎﻫﻴﺖ ﻫﺎﻳﺪﮔﺮی ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﺔ اﺑﺰاری در دﺳﺖ ﺑﺸﺮ ﻣـﻮرد ﺗﺄﻣـﻞ ﻗـﺮار ﻣـﻲدﻫـﺪ. ﺗﺤﻠﻴﻞ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی ﻣﺪرن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﻣﺆﺛﺮ ﺑـﺮ اﻓﻜـﺎر ﻋﻤـﻮﻣﻲ ﺟﻬـﺎن ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﻻﻳﻪﻫﺎی ﻣﺘﻨﻮع ﻧﺸﺎﻧﻪای ﺑﺮونرﻓﺖ از ﻣﻌﻀﻠﺔ ﻓﻠﺴﻔﻲ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی و ﻣﻌﻨﺎ را ﻧﻤﻮد ﻣﻲﺑﺨﺸﺪ.
خلاصه ماشینی:
روﻳﻜﺮد ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژیﻣﺤﻮر در اﻳﻦ روﻳﻜﺮد ﺗﻘﺎﺑﻞ دﻧﻴﺎی ﺳﻨﺖ و دﻧﻴﺎی ﻣﺪرن در ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻴﺎن ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺳﻨﺘﻲ و ﻧﻤﻮدﻫﺎی ﺗﺠـﺪد ﺑـﺮوز ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ ﺑﺮاﻳﻦ اﺳﺎس، ﻣﺒﺎدی ﻓﻠﺴﻔﻲ رﺳﺎﻧﻪ در ﺟﺎﻣﻌﺔ ﻣﺪرن ﻣﻌﻨﺎ ﻳﺎﻓﺘﻪ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪ اﻳﻨﻜـﻪ دﻧﻴـﺎی ﻣـﺪرن ﮔﺬار از آﻣﻮزهﻫﺎی ﺳﻨﺘﻲ و ﺑﻨﺎ ﻧﻬﺎدن اﺻﻮﻟﻲ ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ را ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻗﺮار داده اﺳﺖ، ﭘﺲ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑـﻴﻦ دو ﺣـﻮزه ﻛﻪ ذاﺗﺎ در ﺗﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮﻧﺪ اﻣﺮی ﺑﻲاﺳﺎس ﺗﻠﻘﻲ ﻣﻲﮔﺮدد؛ ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ؛ ذاتﮔﺮاﻳﻲ در ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﺑﺮ ﭘﺎﻳﺔ ذاتﮔﺮاﻳﻲ رﺳﺎﻧﻪ ﺑﻤﺜﺎﺑﺔ ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی ﺑـﺎ روﻳﻜـﺮدی ﻫـﺴﺘﻲﺷﻨﺎﺳـﺎﻧﻪ ﻣـﻮرد ﻧﻈـﺮ ﻗـﺮار ﻣـﻲﮔﻴـﺮد؛ ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﺑﺮ ﭘﺎﻳـﺔ ﺗﻔـﺎوت ﻋﻘﻼﻧﻴـﺖ ﺳـﻨﺘﻲ و ﻣـﺪرن، ﺗﺠﻠﻴـﺎت ﻣـﺎدی و ﻣﻌﻨـﻮی اﻳـﻦ دو ﻧﻴـﺰ ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑﻪ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻓﻠﺴﻔﻲ ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﻣـﻮرد ﺗﺤﻠﻴـﻞ و ﺑﺮرﺳـﻲ واﻗـﻊ ﻣﻴﮕـﺮدد.
اﻳﻦ در ﺣﺎﻟﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ، ﭼﻨﺎن ﻛـﻪ دﻳـﺪﻳﻢ، ﺑﺎﻟﺨـﺼﻮص اﻳـﻦ ﻣﻌﻨـﺎ را در ﺑـﺎرة ﺗﻜﻨﻮﻟـﻮژی رﺳـﺎﻧﻪ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﻣﻲدﻫﺪ و داوری اردﻛﺎﻧﻲ)7831( ﻧﻴـﺰ ﭘﻴـﺮو اﻧﺪﻳـﺸﻪﻫـﺎی ﻫﺎﻳـﺪﮔﺮی ﺿـﻤﻦ رد ﻧﮕـﺎه اﺑـﺰاری ﺑﻪ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی، اﺳﺘﻔﺎدة ﻣﺤﺘﻮاﻣﺤﻮر از ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی را ﭘﻨﺪی ارزﻧﺪه ﻣﻲداﻧـﺪ ﻛـﻪ ﻣـﻊاﻟﻮﺻـﻒ در ذات ﺗﻜﻨﻴـﻚ اﺛﺮ ﻧﻤﻲﻛﻨﺪ! ﻧﻘﺪ دﻳﮕﺮی ﻛﻪ ﺑﺮ اﻳﻦ روﻳﻜﺮد وارد اﺳﺖ ﻋﺪم ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ روﺣﻴـﺎت و ﻧﻈﺮﻳـﺎت ﻣـﺸﺎﺑﻪ آدﻣـﻲ در ﻃﻮل ﺗﺎرﻳﺦ اﺳﺖ؛ ﺣﻘﻴﻘﺖ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛـﻪ اﻧـﺴﺎن از وﻗﺘـﻲ ﭘـﺎ ﺑـﺮ زﻣـﻴﻦ ﮔﺬاﺷـﺘﻪ در ﭘـﻲ ﺗـﺴﺨﻴﺮ ﻋـﺎﻟﻢ و ﻃﺒﻴﻌـﺖ ﺑـﻮده اﺳـﺖ؛ ﺣﻴﻮاﻧـﺎت را رام ﻛـﺮده و از ﮔﻴﺎﻫـﺎن اﺳـﺘﻔﺎده ﻧﻤـﻮده ـ ـ ـ ـ ـ ـ ــ ـ ـ و از درﺧﺘﺎن ﺑﺮای ﺣﺮﻛﺖ در زﻣﻴﻦ و ﺑﺮ زﻣﻴﻦ ﺑﻬﺮه ﺑـﺮداری ﻧﻤـﻮده اﺳـﺖ.