چکیده:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺪاﺧﻠﻪﮔﺮ ﺑﻴﺮوﻧﻲ )اﻧﻮاع ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ( ﺑﺮ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی آﻣﺎدﮔﻲ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ در ﭘﺴﺮان ﻧﻮﺟﻮان اﺳﺖ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر 03 ﭘﺴﺮ 9 ﺗﺎ 21 ﺳﺎﻟﻪ ﺑﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و اﻧﺤﺮاف اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻗﺪ 04/2±8/331 ﺳﺎﻧﺘﻲﻣﺘﺮ، وزن 79/2±6/53 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم و ﺷﺎﺧﺺ ﺗﻮدة ﺑﺪﻧﻲ ) 19/9±1/21 (BMIاﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﻌﺎدل ﻣﺨﺎﻟﻒ در ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﺔ اﺟﺮا در ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ رﻳﺘﻢ ﺗﻨﺪ، ﻛﻨﺪ و ﻛﻨﺘﺮل )ﺑﺪون ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ( ﺑﻪ اﺟﺮای آزﻣﻮنﻫﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ. از آزﻣﻮنﻫﺎی اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻋﻀﻼﻧﻲ، آزﻣﻮنﻫﺎی ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ، ﭼﺎﺑﻜﻲ و ﺗﻮان اﻧﻔﺠﺎری اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ از ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﺎ ﺿﺮﺑﺎﻫﻨﮓ ﺗﻨﺪ ) (135 -140 bpmو ﺿﺮﺑﺎﻫﻨﮓ ﻛﻨﺪ) (115-120 bpmاﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﻳﻜﻄﺮﻓﻪ و آزﻣﻮن ﺗﻌﻘﻴﺒﻲ ﺑﺎﻧﻔﺮﻧﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮنﻫﺎی اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ
ﻋﻀﻼﻧﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﺷﻨﺎی ﺳﻮﺋﺪی، دراز و ﻧﺸﺴﺖ و ﭘﺮس ﺳﻴﻨﻪ در ﻫﺮ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﻌﻨﻲدار اﺳﺖ )50/0< .(Pﻧﺘﺎﻳﺞ ﺷﻨﺎی ﺳﻮﺋﺪی در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺗﻨﺪ و ﻛﻨﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻌﻨﻲداری را ﻧﺸﺎن داد )47/732=62و1 .(Fدر ﻣﻮرد ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن دراز و ﻧﺸﺴﺖ )21/825=62و1 (Fو اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻗﺪرﺗﻲ )06/18=62و1 (Fدر ﻫﺮ دو ﮔﺮوه ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ )50/0< .(Pﺗﻐﻴﻴﺮات ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ در ﻣﺮاﺣﻞ آزﻣﻮن ﻣﻌﻨﻲدار اﺳﺖ )10/0= .(Pآزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻛﻨﺘﺮل و ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺪون ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دو ﻣﺮﺣﻠﺔ ﺗﺠﺮﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻬﺘﺮی را ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ )50/0< .(Pدر آزﻣﻮن ﭼﺎﺑﻜﻲ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری ﺑﻴﻦ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻛﻨﺪ، ﺗﻨﺪ و ﻛﻨﺘﺮل ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ )50/0> .(Pآزﻣﻮن ﺗﻮان اﻧﻔﺠﺎری در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺗﻨﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻛﻨﺘﺮل و ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻛﻨﺪ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﻌﻨﻲداری را ﻧﺸﺎن داد )83/355=62و1 Fو 50/0< .(Pدر ﻧﻬﺎﻳﺖ ﮔﻮش دادن ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻫﻨﮕﺎم اﺟﺮاﻫﺎی اﺳﺘﻘﺎﻣﺘﻲ و ﻗﺪرﺗﻲ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﺎراﻳﻲ اﺟﺮا ﻣﻲﺷﻮد. اﺣﺘﻤﺎﻻ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ رﻳﺘﻢ ﺗﻨﺪ ﻧﻴﺰ در ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﺑﺮوز ﺧﺴﺘﮕﻲ ﻣﺮﻛﺰی ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ. از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ، ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ از ﻫﺮ ﻧﻮع ﺑﺮ اﺟﺮای آزﻣﻮن ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ اﺛﺮ ﻣﻨﻔﻲ ﻣﻲﮔﺬارد و ﺑﺮ ﭼﺎﺑﻜﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮی ﻧﺪارد.
خلاصه ماشینی:
ﻃﺮف دﻳﮕﺮ ﺿﺮورت وﺟﻮد ﻳﻚ ﺟﻠﺴﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻣﻔﻴﺪ از ﺳﻮی ﻣﺮﺑﻴﺎن ﺑﻪوﻳﮋه در دوران ﻛﻮدﻛﻲ و ﻧﻮﺟﻮاﻧﻲ ﻛﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ در ﺑﻬﺒﻮد ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲﻫﺎی آﻳﻨﺪة اﻓﺮاد دارد، ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﺻﺪد ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ اﺳﺖ ﻛﻪ آﻳﺎ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ در دوران ﻧﻮﺟﻮاﻧﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ دارد؟ و ﻧﻴﺰ آﻳﺎ ﺗﻔﺎوﺗﻲ ﺑﻴﻦ رﻳﺘﻢﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ وﺟﻮد دارد ﻳﺎ ﺧﻴﺮ؟ روش ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﻮع ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﻛﺎرﺑﺮدی و روش ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﻴﻤﻪﺗﺠﺮﺑﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﻚ ﮔﺮوه در ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﺔ اول )ﻛﻨﺘﺮل(، دوم )ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺗﻨﺪ( و ﺳﻮم )ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻛﻨﺪ( اﺟﺮا ﺷﺪ.
ﭘﺮوﺗﻜﻞ ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺻﻮرت ﺑﻮد ﻛﻪ آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ در ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺗﻨﺪ و ﻛﻨﺪ، ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﮔﻮش دادن ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ و ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺑﺪون ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﻪ اﺟﺮای آزﻣﻮنﻫﺎی آﻣﺎدﮔﻲ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﻣﻲﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ و آزﻣﻮﻧﮕﺮ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻫﺮ آزﻣﻮن را ﺛﺒﺖ ﻣﻲﻛﺮد.
آزﻣﻮن دراز و ﻧﺸﺴﺖ: اﻳﻦ آزﻣﻮن ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻋﻀﻼت ﺷﻜﻢ ﺑﻪﻛﺎر ﻣﻲرود.