چکیده:
اﻓﺰاﻳﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﺣﺮﻛﺘﻲ از اﻫﺪاف ﻣﻬﻢ اﺳﺖ. ﻫﺪف از اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ دوﻳﺪن روی ﺗﺮﻳﺪﻣﻴﻞ ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮیﻓﻀﺎﻳﻲ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺣﺮﻛﺘﻲ رتﻫﺎی ﻧﺮ ﺑﻮد. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر 42 رت ﻧﺮ ﺳﺎﻟﻢ از ﻧﮋاد آﻟﺒﻴﻨﻮ- وﻳﺴﺘﺎر ﺑﻪﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﻲ در دو ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل وﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. رت ﻫﺎی ﮔﺮوه ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ، ﺑﻪ ﻣﺪت ﻳﻚ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺷﺪﻳﺪ )دوﻳﺪن روی ﺗﺮﻳﺪﻣﻴﻞ( ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ. ﭘﺲ از ﭘﺎﻳﺎندورة ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ، آزﻣﻮنﻫﺎی ﻣﺎز آﺑﻲ ﻣﻮرﻳﺲ و ، open-fieldﺑﻪﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻓﻀﺎﻳﻲ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺣﺮﻛﺘﻲ رتﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎدهﺷﺪ. ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻣﺪت زﻣﺎن ﺗﺎﺧﻴﺮ و ﻣﺴﺎﻓﺖ ﻃﻲ ﺷﺪه ﺗﺎ ﭘﻴﺪا ﻛﺮدن ﺳﻜﻲ ﭘﻨﻬﺎن ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﺣﺎﻓﻈﺔ ﻓﻀﺎﻳﻲ وﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻣﺴﺎﻓﺖ ﻃﻲ ﺷﺪه، ﻣﺪت زﻣﺎن ﺣﺮﻛﺖ و ﺳﺮﻋﺖ ﺣﺮﻛﺖ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺣﺮﻛﺘﻲ رت ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺗﻮﺻﻴﻒآﻣﺎری ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ از ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و ﺧﻄﺎی ﻣﻌﻴﺎر ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ) (SEM±Mو ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ دادهﻫﺎ در روزﻫﺎی اﻛﺘﺴﺎب ازآﻧﺎﻟﻴﺰ وارﻳﺎﻧﺲ ﻣﺮﻛﺐ )2: ﮔﺮوه × 3: روزﻫﺎی اﻛﺘﺴﺎب( و tﻣﺴﺘﻘﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. در ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﮔﺮوه ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ در آزﻣﻮن ﻫﺎی اﻛﺘﺴﺎب )ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻣﺴﺎﻓﺖ ﻃﻲ ﺷﺪه ﺑﺮای ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺳﻜﻮ )875/6=44و2 (P =0/003 ،Fو ﻣﺪت زﻣﺎن ﺗﺎﺧﻴﺮ در ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺳﻜﻮ)055/01=44,2 (P=0/000 ،Fو در آزﻣﻮن ﺑﺪون ﺳﻜﻮ ) ( probeﺷﺎﺧﺺ زﻣﺎن ﺳﭙﺮیﺷﺪه در رﺑﻊ ﻫﺪف )435/2=22(P=0/019 ،tو در ﻳﺎدداری ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺴﺎﻓﺖ ﻃﻲﺷﺪه ﺑﺮای ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺳﻜﻮ )156/2=22 (P =0/015،tﺑﻄﻮر ﻣﻌﻨﻲداری ﺑﻬﺘﺮ ﺑﻮدﻧﺪ، وﻟﻲ در ﺷﺎﺧﺺﻫﺎیﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺣﺮﻛﺘﻲ، دو ﮔﺮوه ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری ﻧﺸﺎن ﻧﺪادﻧﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﻳﻚ دوره ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻛﻮﺗﺎه ﻣﺪت ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﻲ داری ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻓﻀﺎﻳﻲ ﻣﻲﺷﻮد، وﻟﻲ ﺑﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺣﺮﻛﺘﻲ رتﻫﺎی ﻧﺮ اﺛﺮ ﻣﻌﻨﻲداری ﻧﺪارد.
خلاصه ماشینی:
در ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﮔﺮوه ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ در آزﻣﻮن ﻫﺎی اﻛﺘﺴﺎب )ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻣﺴﺎﻓﺖ ﻃﻲ ﺷﺪه ﺑﺮای ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺳﻜﻮ )875/6=44و2 (P =0/003 ،Fو ﻣﺪت زﻣﺎن ﺗﺎﺧﻴﺮ در ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺳﻜﻮ)055/01=44,2 (P=0/000 ،Fو در آزﻣﻮن ﺑﺪون ﺳﻜﻮ ) ( probeﺷﺎﺧﺺ زﻣﺎن ﺳﭙﺮیﺷﺪه در رﺑﻊ ﻫﺪف )435/2=22(P=0/019 ،tو در ﻳﺎدداری ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺴﺎﻓﺖ ﻃﻲﺷﺪه ﺑﺮای ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺳﻜﻮ )156/2=22 (P =0/015،tﺑﻄﻮر ﻣﻌﻨﻲداری ﺑﻬﺘﺮ ﺑﻮدﻧﺪ، وﻟﻲ در ﺷﺎﺧﺺﻫﺎیﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺣﺮﻛﺘﻲ، دو ﮔﺮوه ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری ﻧﺸﺎن ﻧﺪادﻧﺪ.
42 ﺳﺎﻋﺖ ﭘﺲ از ﭘﺎﻳﺎن دورة ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ، از آزﻣﻮن ﻫﺎی ﻣﺎز آﺑﻲ ﻣﻮرﻳﺲ و open fieldﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺣﺮﻛﺘﻲ رت ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.
آزﻣﻮن ﺳﻨﺠﺶ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺑﺮای اﺟﺮای آزﻣﻮن ﻳﻚ ﺳﺎﻋﺖ ﻗﺒﻞ از آزﻣﻮن رتﻫﺎ را ﺑﺮای آﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﻣﺤﻴﻂ ﺑﻪ آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎه ﺑﺮده ﺷﺪﻧﺪ، ﺳﭙﺲ ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع ﺗﺴﺖ ﺑﺮای آﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﺟﻌﺒﺔ آزﻣﺎﻳﺶ ﻫﺮ رت ﺑﻪ ﻣﺪت ﻳﻚ دﻗﻴﻘﻪ اﺟﺎزه داﺷﺖ درون ﺟﻌﺒﻪ آزاداﻧﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻨﺪ.
ﻧﺘﺎﻳﺞ و ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ در زﻣﻴﻨﺔ ﺑﺎ ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﻳﺎدداری ﻓﻀﺎﻳﻲ، در ﻓﺎﻛﺘﻮر ﻃﻮل ﻣﺴﺎﻓﺖ در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﻛﺘﺴﺎب، ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ )2×3(، ﻃﻲ روزﻫﺎی اﻛﺘﺴﺎب، ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻣﺴﺎﻓﺖ ﻃﻲ ﺷﺪه ﺑﺮای ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺳﻜﻮ در ﻫﺮ دو ﮔﺮوه ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﻲ داری ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﻓﺖ )875/6=)44و2( .
(P =0/003،Fﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻣﺴﺎﻓﺖ ﻃﻲ ﺷﺪه ﺑﺮای ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺳﻜﻮ در ﮔﺮوه ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ )22/26±93/796 ﺳﺎﻧﺘﻲ ﻣﺘﺮ( ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﻲ داری ﻛﻤﺘﺮ از ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل )52/801±08/7901 ﺳﺎﻧﺘﻲﻣﺘﺮ( ﺑﻮد )135/31=)22و1(.
(P =0/000 ، F ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻣﺪت زﻣﺎن ﺗﺎﺧﻴﺮ در ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺳﻜﻮ در ﮔﺮوه ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﻲ داری ﻛﻤﺘﺮ از ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺑﻮد )23/7= )22و1(.