چکیده:
یکی از روشهای آموزش مهارت استفاده از شیوة تداخل زمینهای است. هدف از اجرای تحقیق، مطالعة تداخل حاصل از شیوههای تمرینی بر اکتساب، یادداری حرکتی تعمیمیافته و پارامتر در مهارتهای بسکتبال با تاکید بر آزمون فرضیه های تداخل زمینهای و نظریههای یادگیری خودتنظیمی است. در تداخل قبل از اجرا آرایش تمرین توسط خود فرد (اثر خود تنظیمی) و در تداخل حین اجرا آرایش تمرین توسط مربی با هر فرد دیگر (اثر تداخل زمینهای) انجام میگیرد. به همین منظور 120 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه یزد با میانگین سنی (02 – 10 سال) که تجربة یادگیری مهارت بسکتبال را نداشتند، بهصورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و بهصورت تصادفی در 10 گروه 20 نفری گمارده شدند. 5 گروه در قالب آزمایش اول یا برنامة رکتی تعمیم یافته (مهارتهای دریبل، پاس سینه، پرتاب آزاد) و 5 گروه در قالب آزمایش دوم یا پارامتر (پرتاب آزاد از فواصل مختلف) در گروههای آرایش تمرین به شیوة قالبی، تصادفی، زنجیرهای، خودتنظیمی و جفت شده با خودتنظیمی تمرین کردند. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون پرتاب و پاس «مجموعه آزمون بسکتبال ایفرد»، همچنین آزمون دریبل «مجموعه آزمون بسکتبال جانسون» استفاده شد. آزمودنیها پس از شرکت در پیشآزمون، در مرحلة اکتساب به مدت 5 روز (5 جلسه) و هر جلسه 3 بلوک 50 کوششی را تمرین کردند. پس از 48 ساعت در آزمون یادداری با 50 کوشش شرکت کردند (5 کوشش از هر تکلیف) دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک عاملی، تحلیل واریانس عاملی با اندازههای تکراری و آزمونهای تعقیبی LSDو دانکن تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین روش های مختلف تمرینی در مرحلة اکتساب و یادداری برنامة حرکتی تعمیم یافته وجود دارد. یعنی اثر تداخل زمینه ای در برنامة حرکتی تعمیم یافته مشاهده شد (51/1 < .)Pهمچنین تفاوت معناداری بین روشهای مختلف در گروههای تمرینی در مرحلة اکتساب و یادداری پارامتر مشاهده شد (51/1 < .)Pبه عبارتی کنترل داشتن افراد بر طراحی تمرین اثر مثبتی بر یادگیری دارد. همچنین این یافته پیشنهاد میکند در فرایند یادگیری تاثیرات تداخل قبل از اجرا نسبت به تاثیرات تداخل حین اجرا اهمیت خاصی دارد.
خلاصه ماشینی:
در مرحلة پیشآزمون از تحلیل واریانس یکعاملی و در مرحلة اکتساب گروههای تمرینی از تحلیل واریانس عاملی با اندازههای تکراری در یک طرح 5 (گروه تمرینی) × 5 (جلسه تمرینی) و از آزمونهای LSDو دانکن برای شناسایی و تعیین محل شکل 9 – گروههای تمرینی در مراحل مختلف آزمون برنامة حرکتی تعمیمیافته مرحلة یادداری نتایج تحلیل واریانس یکعاملی برای آزمون تأثیر روشهای تمرینی در مرحلة یادداری از برنامة حرکتی تعمیمیافته (01/1 = Pو 48/3 = ،)Fتفاوت معنیداری را بین گروههای تمرینی نشان داد، به عبارتی اثر تداخل زمینهای در گروههای تمرینی مشاهده شد.
مرحلة اکتساب نتایج تحلیل واریانس عاملی با اندازههای تکراری برای آزمون تأثیر روشهای تمرینی بر اکتساب پارامتر (میانگین امتیازات پرتاب از فواصل مختلف) نشان داد اثر اصلی جلسات تمرینی (011/1 = Pو 28/1 0 = )F معنی دار است.
ضمن اینکه نتایج تحقیق تفاوت معنی داری را بین گروههای مورد بررسی در مرحلة اکتساب و یادداری از برنامة حرکتی تعمیمیافته (آزمایش اول) نشان داد.