چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای روانی نوجوانان ورزشکار بود. بهاین منظور 80دانشآموز (80 دختر و 80 پسر) داوطلب با میانگین سنی 53/8±35 سال به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروهگواه و آزمایش تقسیم شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامة هوش هیجانی برادبری و گریوز برای سنجش هوش هیجانی وپرسشنامة آمادگی روانی اوتاوا (3 )OMSATبرای سنجش مهارتهای روانی بود. پرسشنامههای مورد استفاده در داخل کشوردارای پایایی و روایی هستند. برنامة آموزش مهارتهای هوش هیجانی به ورزشکاران نوجوان طی 85 جلسه انجام گرفت. برایتجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری مانند همسانی واریانسها، آزمون کلوموگروف اسمیرنوف و آزمون tمستقل (مقایسةمیانگینهای دو گروه براساس تفاضل میان نمرههای پیشآزمون از پسآزمون) در سطح معناداری 38/8 < Pاستفاده شد. نتایجنشان داد که تفاوت معناداری بین میانگینهای پسآزمون دو گروه در 0 مولفة هوش هیجانی (خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهیاجتماعی و مدیریت رابطه) و مهارتهای روانی وجود دارد (38/8 < .)Pبنابراین بهنظر میرسد آموزش مهارتهای هوش هیجانی یکی از بخشهای مهم آمادگی روانی بهشمار میرود که الزمة دستیابی به اجرای بهینة ورزشی است.
خلاصه ماشینی:
"Schultz and Mayer and Cherniss and Austin and Jain and Sinha نشریة رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، دورة 5، شمارة 4، زمستان 1392 11 قابل آموزش و آموختنی هستند، تحقیقات نشاندهندة تأثیرات مطلوب آموزش هوش هیجانی و افزایش مؤلفههای آن در نوجوانان است (05،05).
جدول 1 – مقایسة نمرههای مؤلفههای هوش هیجانی و مهارتهای روانی گروههای آزمایش و کنترل p df t شاخص آماری 200/0 10 00/9 خودآگاهی 300/0 10 59/0 خودمدیریتی 210/0 10 01/9 آگاهی اجتماعی 400/0 10 21/4 مدیریت رابطه 490/0 10 40/3 هوش هیجانی 010/0 10 30/1 مهارت روانی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای روانی نوجوانان ورزشکار 99 بحث و نتیجهگیری بررسی این پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر رشد مؤلفههای هوش هیجانی ( خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه) تأثیرگذار است.
همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای روانی نوجوانان ورزشکار تأثیر داشته است.
Buyatiys and Rey نشریة رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، دورة 5، شمارة 4، زمستان 1392 49 نتیجه گرفت که آموزش هوش هیجانی تأثیر معناداری بر مهارتهای روانی داشته و موجب بهبود آن در عملکرد گروه آزمایش شده است.
همچنین رابطة باال بین مؤلفههای هوش هیجانی و متغیرهای بهداشت روانی و سالمت عمومی در زندگی شغلی و حرفهای و علمکرد در تحقیقات خسروجردی (0055)، مولوی (0055)، عبدی (3055)، ملیسا (188 ) و فالح (0055) نشان داده شده است و با نتایج بدست آمده در این تحقیق هماهنگی دارد (55،0،3)."