چکیده:
هماهنگی، طرحیابی بدن و اندامها در ارتباط با اشیا و رخدادهای محیطی است. هدف از این پژوهش، بررسی لزوم اجرایطرح طناورز در مدارس کشور بود و از آنجا که یکی از مشکالت عمده در یادگیری نوشتن، هماهنگی چشم و دست است، تاثیریک دوره تمرینات طنابزنی بر هماهنگی چشم – دست در دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی بررسی شد. پژوهش حاضر با گروهآزمایش و گروه کنترل همراه با طرح پیشآزمون – پسآزمون روی دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی در سال 91 – 1199 درشهرستان بهارستان تهران انجام گرفت. آزمودنیها 10 دانش آموز پسر پایة چهارم ابتدایی بودند که بهطور نمونهگیری مرحلهایانتخاب و به تعداد برابر به دو گروه تقسیم شدند. دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 19 هفته و هفتهای 9 جلسه به مدت 10دقیقه برنامة منتخب طنابزنی را اجرا کردند. برای ارزیابی مهارت هماهنگی چشم – دست، از مجموعه آزمون وی – ینا در دونوبت پیشآزمون – پسآزمون استفاده شد. دادههای حاصل پس از سنجش نرمال بودن بهوسیلة آزمون K-Sبا استفاده از آزمونآماری tمستقل و وابسته در سطح معناداری 01/1 تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشاندهندة پیشرفت معنادار در گروه آزمایش(44/1 = Pبرای دست راست و 111/1 = Pبرای دست چپ) بود. همچنین بین میانگین نمرة پسآزمون هماهنگی چشم – دستدر گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد (1111/1 = .)Pنتایج نشان داد که برنامةتمرینی طرح طناورز موجبپیشرفت در هماهنگی چشم – دست شده است. ازاین رو این تحقیق اجرای طرح طناورز را در مدارس کشور مفید و ضروری می- داند.
خلاصه ماشینی:
" برخالف دیگر کشورهایی که در زمینة تربیت بدنی توسعه یافتهاند، در مورد طنابزنی و تأثیر آن روی هماهنگی چشم و دست در ایران مطالعات آکادمیک انجام نگرفته است و از آنجا که در برنامة جدید آموزشی وزارت آموزش و پرورش طراحی با عنوان طرح طناورز برای مقطع چهارم ابتدایی اجباری شده است، ضروری بهنظر می رسد برای برخورداری از پشتوانة علمی تأثیر این فعالیت بدنی روی دانشآموزان سال چهارم ابتدایی و تأثیر طرح ملی طناورز بر هماهنگی چشم – دست دانش آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی 29 اهمیت اجرای این طرح و تأثیر آن بر دانشآموزان بهخوبی بیان شود.
نشریة رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، دورة 5 ، شمارة 4، زمستان 1392 19 روش اجرا برای جمعآوری اطالعات ابتدا از تمام آزمودنیها پیشآزمون هماهنگی چشم – دست با دستگاه وی ینا بهعمل آمد، سپس برنامة طنابزنی روی گروه آزمایش به مدت 19 هفته، هفتهای 9 جلسه و هر جلسه به مدت 10 دقیقه به اجرا گذاشته شد که مدت تمرین شامل 19 دقیقه گرم کردن سپس تمرین اصلی شامل هشت بار دو دقیقه طنابزنی با فاصلههای دو دقیقه استراحت بود و در پایان 19 دقیقه برگشت به حالت اولیه بود، درحالیکه گروه کنترل هیچ برنامة طنابزنی انجام ندارند (19).
تأثیر طرح ملی طناورز بر هماهنگی چشم – دست دانش آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی 59 تشکر و قدردانی در پایان از آقای حسن خدادادی مسئول انجمن طنابزنی مدارس کشور و همچنین از مدیر محترم، همکاران و دانش آموزان دبستان شهید رستمی شهر بهارستان که در اجرای این تحقیق ما را یاری دادند، سپاسگزاری میشود."