چکیده:
هدف این مقاله بررسی عوامل موثر بر بازار عرضه و فروش نقاشی در ایران است. در تحقیق مذکور، عوامل به چهار دسته تقسیم شده اند که عبارتند از: 1) ویژگی های فردی و اجتماعی هنرمند 2) ویژگی های بصری و زیباشناختی تابلوهای نقاشی 3) نقش نگارخانه ها و واسطه ها و 4) قیمت گذاری و سازوکار بازار. برای دست یابی به این هدف، به مطالعه میدانی عرضه و فروش تابلوهای نقاشی در نگارخانه ها، گالری ها و نمایشگاه های تهران پرداختیم. با به کارگیری روش پیمایشی، 414 تابلو نقاشی از مراکز فروش فعال در تهران طی چهار ماه اول سال 1387 نمونه گیری شد و تاثیر متغیرهای سن و جنسیت نقاش، ویژگی های کالبدی (اندازه، نوع قاب، بستر و مواد)، ویژگی های زیباشناختی تابلو (سبک، تکنیک و مطلوبیت هنری) و شیوه عرضه آثار به بازار (نگارخانه، مغازه و نمایشگاه) بر قیمت این آثار آزمون شد. نتایج مصاحبه و گفتگو با نقاشان و نگارخانه داران در بعد کیفی تحقیق و انجام تحقیقات پیمایشی در بعد کمی تحقیق نشان داد رابطه پایدار و معناداری میان عوامل زیباشناسانه (سبک، تکنیک، شگردهای بصری و...) و عوامل غیر زیباشناسانه (سن و جنسیت نقاش و ویژگی های کالبدی اثر مانند اندازه و ...) بر قیمت آثار هنری وجود دارد. کشف رابطه میان این متغیرها، نشان دهنده قواعد پایدار و مشترکی میان ارزیابی های هنری و ارزش گذاری های اقتصادی است.
This paper is an attempt to study the factors that affect the painting market in Iran. Based on our preliminary assumption these factors were divided into four groups: social and personal factors concerning the artist، aesthetic and artistic factors concerning painting، the role of galleries and dealers، and price evaluation of painting. The examination began by field study of the distribution and sale of paintings in galleries and exhibitions in Tehran. Based on survey findings and interviews with painters and critics، the influence of unaesthetic factors on aesthetic assessments was established. 414 paintings were studied through the empirical model. The samples were chosen from sale centers in Tehran which were active in the first four months of the year 1378. Through employing a regression model، the analysis showed the influence of age and gender، form factors (size، frame and material)، aesthetic aspects (style، technique)، and different ways of presentation painting (gallery and exhibition) on the price of artworks. The findings can be used in economical attempts to restore order in the art market as well as preparing the ground for developing taste in the Iranian art society.
خلاصه ماشینی:
"اﺟﺘﻨﺎب از ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری در ﻫﻨﺮ را ﻧﻤﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﻏﻴﺮ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﻮدن ﻫﻨﺮ ﻣﺮﺑـﻮط داﻧـﺴﺖ، ﺑﻠﻜـﻪ ﺑﻴـﺸﺘﺮ ﻧﺎﺷـﻲ از اﺑﻬـﺎم در ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﻫﻨﺮ در ﺑﺎزار ﻣﺒﺎدﻻت ﻧﻘﺎﺷﻲ اﻳﺮان اﺳـﺖ؛ ﻣـﺜﻼ اﺑﻬـﺎم در ﭼﮕـﻮﻧﮕﻲ ﻗﻴﻤـﺖ- ﮔﺬاری ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی ﻧﻘﺎﺷﻲ، روﺷﻦ ﻧﺒﻮدن ﻗﻮاﻋﺪ ﻣﻮرد ﺗﻮاﻓﻖ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻫﻨﺮ و ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن اﻗﺘـﺼﺎد و اﺑﻬﺎم در ﺷﻴﻮهﻫﺎی ﻋﺮﺿﻪ و ﻓﺮوش آﺛﺎر ﻫﻨﺮی از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻣﻮاﻧﻊ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری در ﻫﻨﺮ اﺳﺖ.
ﺟﺪول ﺷﻤﺎره 1: ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎ در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻴﺪاﻧﻲ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺟﻨﺴﻴﺖ )ﻣﺮد، زن( و ﺳﻦ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻓﺮدی ﻧﻘﺎش ﺳﻪ ﺷﻴﻮه ﻧﮕﺎرﺧﺎﻧﻪ، ﻧﻤﺎﻳﺸﮕﺎه و ﻣﻐﺎزهﮔﺎﻟﺮی ﺷﻴﻮه ﻋﺮﺿﻪ اﺛﺮ ﺑﻪ ﺑﺎزار ﺗﻜﻨﻴﻚﻫﺎی رﻧﮓ روﻏﻦ، آﺑﺮﻧﮓ، اﻛﺮوﻟﻴﻚ، ﻣﺪاد رﻧﮓ و ﮔﻮاش ﺗﻜﻨﻴﻚ اﺛﺮ ﺳﺒﻚﻫﺎی آﺑﺴﺘﺮه، ﺳﻤﺒﻮﻟﻴﺴﻢ، رﺋﺎﻟﻴﺴﻢ، اﻛﺴﭙﺮﺳﻴﻮﻧﻴﺴﻢ و ﻧﻘﺎﺷﻲ ﺳﻨﺘﻲ ﺳﺒﻚ اﺛﺮ ارزﻳﺎﺑﻲ ﺷﺎﺧﺺ ﻧﻮآوری در ﻓﺮم و در ﻣﻮﺿﻮع، اﻧﺴﺠﺎم در ﻧﻈﺎم ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ و رﻋﺎﻳﺖ اﺻﻮل ﻫﻨﺮی ﻣﻄﻠﻮﺑﻴﺖ ﻫﻨﺮی اﺛﺮ ﻃﻮل و ﻋﺮض اﻧﺪازه ﭼﻮﺑﻲ ﭘﻬﻦ، ﭼﻮﺑﻲ ﺳﺎده، ﻓﻠﺰی، ﺑﺪون ﻗﺎب ﻧﻮع ﻗﺎب ﻛﺘﺎن، ﻣﺘﻘﺎل، ﻛﺎﻏﺬ، ﭼﻮب ﻧﻮع ﺑﺴﺘﺮ ﻛﻴﻔﻴـــــ ـﺖ ـ اﻳﻦ وﻳﮋﮔﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی رﻧﮓروﻏﻦ ﺑﻮد و در ﺳﻪ رﺗﺒﻪ ﻋﺎﻟﻲ ﺗـﺎ ﺑـﺪ ارزﻳـﺎﺑﻲ ﻛﺎﻟﺒﺪی اﺛﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖزﻳﺮﺳﺎزیﺑﺴﺘﺮ ﺷﺪ.
541 ﭘﺮﺳﺶﻫﺎ و ﻓﺮﺿﻴﺎت ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻫﻤﺎنﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ در ﺑﻴﺎن ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺗﺸﺮﻳﺢ ﺷﺪ، ﻫﺪف اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻗﻮاﻋﺪ ﻧﻈـﺎم ﻋﺮﺿـﻪ و ﻓﺮوش ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی ﻧﻘﺎﺷﻲ اﺳﺖ؛ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻪ ﻗﻮاﻋﺪ ﻣﻮرد ﺗﻮاﻓـﻖ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳـﺎن ﻫﻨـﺮ در ارزﻳـﺎﺑﻲ ﻫﻨﺮی ﺑﻮدن اﺛﺮ و ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن اﻗﺘﺼﺎد در ارزشﮔﺬاری ﻗﻴﻤﺖ اﺛﺮ ﻣﻲﭘﺮدازﻳﻢ و ﺑﺮای دﺳﺖﻳﺎﺑﻲ ﺑـﻪ اﻳﻦ ﻗﻮاﻋﺪ، راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﻴـﺎن ﻣﺘﻐﻴﺮﻫـﺎی زﻳﺒﺎﺷـﻨﺎﺧﺘﻲ و ﻏﻴﺮزﻳﺒﺎﺷـﻨﺎﺧﺘﻲ و ﻗﻴﻤـﺖ ﺗﺎﺑﻠﻮﻫـﺎی ﻧﻘﺎﺷﻲ را ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺧﻮاﻫﻴﻢ ﻛﺮد.
641 3- ﺗﺎﺛﻴﺮ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺑﺼﺮی ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی ﻧﻘﺎﺷﻲ ﺑﺮ ﻋﺮﺿﻪ، ﻓﺮوش و ﻗﻴﻤﺖ آﺛﺎر ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ؟ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﺑﺼﺮی ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ در ﺑﺎزار ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ و ﺑـﻪ ﻓـﺮوش ﻣـﻲرﺳـﻨﺪ ﻣﻌـﺮف ﺳـﻠﻴﻘﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ و ارزشﻫﺎی زﻳﺒﺎﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﻨﺮی اﺳﺖ."