چکیده:
این پـژوهش شرایط ظهور نقاشی رئالیستی معاصر از ١٣٧٦تا ١٣٨٨در ایران را بررسی می کند و با طرح یـک مدل نظری ترکیبی ، به بررسی تحــولات اجتمـاعی و فـرهنگی ایـران در دوره زمـانی مـورد نظـر پرداختـه و می کوشد نشـان دهـد که اگرچـه «بـه وجـود آمـدن بحـران در نظـم گفتمـان جامعـه »، «بـسیج منـابع » و «شکل گیری زنجیره های تعامل » برای شکل گیری فرایند تولید هنر (نقاشی) ضروری اسـت ، فـرم و محتـوای محصولات هنری (آثار نقاشی) تحت تاثیر عواملی همچون «ماهیت بافت گفتمانی مسلط در جامعـه »، «افـق اجتماعی » و همچنین «منازعات گفتمانی درون میدان نقاشی » تعیین می شود. این پژوهش از طریق بررسـی آثار، به تحلیل بافت گفتمانی جامعه و ارتباط آن با گفتمان های جاری در میـدان نقاشـی مـی پـردازد و بـدین وسیله به تبیین راه ها، شیوه ها و مکانیسم هایی می پردازد که از طریق آن ، شرایط اجتمـاعی مزبـور، نـوآوری و تولید هنری را در سال های مزبور ممکن می سازد و در نهایت به رابطه ی دیالکتیک هنـر و سـاختار اجتمـاعی اشاره می کند.
خلاصه ماشینی:
نقاشی رئالیستی معاصر در ایران و شرایط اجتماعی ظهور آن (١٣٧٦-١٣٨٨) نسیم نیل قاز چکیده این پـژوهش شرایط ظهور نقاشی رئالیستی معاصر از ١٣٧٦تا ١٣٨٨در ایران را بررسی می کند و با طرح یـک مدل نظری ترکیبی ، به بررسی تحــولات اجتمـاعی و فـرهنگی ایـران در دوره زمـانی مـورد نظـر پرداختـه و می کوشد نشـان دهـد که اگرچـه «بـه وجـود آمـدن بحـران در نظـم گفتمـان جامعـه »، «بـسیج منـابع » و «شکل گیری زنجیره های تعامل » برای شکل گیری فرایند تولید هنر (نقاشی) ضروری اسـت ، فـرم و محتـوای محصولات هنری (آثار نقاشی) تحت تأثیر عواملی همچون «ماهیت بافت گفتمانی مسلط در جامعـه »، «افـق اجتماعی » و همچنین «منازعات گفتمانی درون میدان نقاشی » تعیین می شود.
این پژوهش از طریق بررسـی آثار، به تحلیل بافت گفتمانی جامعه و ارتباط آن با گفتمان های جاری در میـدان نقاشـی مـی پـردازد و بـدین وسیله به تبیین راه ها، شیوه ها و مکانیسم هایی می پردازد که از طریق آن ، شرایط اجتمـاعی مزبـور، نـوآوری و تولید هنری را در سال های مزبور ممکن می سازد و در نهایت به رابطه ی دیالکتیک هنـر و سـاختار اجتمـاعی اشاره می کند.
در واقع این دولت بود کـه بـا سیاسـت هـای اصـلاحی خود، منابع لازم و فضای اجتماعی مناسب برای تغییر فرهنگی و ظهور جنبش های هنری جدید در ایران را فراهم آورد.