چکیده:
سبک یک متن چگونگی استفاده نویسنده یا شاعر از زبان و حاصل انتخاب های وی از میان گنجینه زبانی فرهنگ خود است. در این انتخاب ذهن و روان هنرمند تاثیر دارد و هنرمند است که تصمیم می گیرد یک مضمون را به چه شیوه ای بیان کند. بنابراین، سبک نویسنده یا شاعر بازتاب نگاه خاص او به جهان درون و بیرون است که در بیان وی متجلی می شود. اگر هنرمند نگاه تازه ای داشته باشد، برای انتقال مفاهیم ذهنی خود از زبان تازه ای استفاده می کند و ناگزیر دست به گزینش های خاص در زبان می زند. وی در این گزینش سلیقه های شخصی خود را در زبان اعمال می کند و گاه از هنجارهای متعارف زبان خارج می شود. به این ترتیب سبک محصول گزینش خاص هنرمند از واژه هاست. در این مقاله تاثیر گزینش زبانی در شکل گیری سبک یک هنرمند از دیدگاه پاول سیمپسون (P. Simpson)، سبک شناس معاصر، بررسی می شود.
خلاصه ماشینی:
"ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ، ﻣﻲﺗـﻮان ﻓﻬﻤﻴـﺪ ﻛـﻪ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه ﺑﺎ ﺟﻬﺎن و ﭘﺪﻳﺪهﻫﺎﻳﺶ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ذﻫﻨﻲ ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻳﺎ ﻣﺎدی؟ اﻳﻨﻚ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ اﻳﻦ ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎ در ﺷﻌﺮ »در ﻗﻴﺮ ﺷﺐ« ﺳﻬﺮاب ﺳﭙﻬﺮی ﻣﻲﭘﺮدازﻳﻢ: دﻳﺮﮔﺎﻫﻲ اﺳﺖ در اﻳﻦ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ رﻧﮓ ﺧﺎﻣﻮﺷﻲ در ﻃﺮح ﻟﺐ اﺳﺖ ﺑﺎﻧﮕﻲ از دور ﻣﺮا ﻣﻲﺧﻮاﻧﺪ ﻟﻴﻚ، ﭘﺎﻫﺎﻳﻢ در ﻗﻴﺮ ﺷﺐ اﺳﺖ رﺧﻨﻪای ﻧﻴﺴﺖ در اﻳﻦ ﺗﺎرﻳﻜﻲ در و دﻳﻮار ﺑﻪ ﻫﻢ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺳﺎﻳﻪای ﻟﻐﺰد اﮔﺮ روی زﻣﻴﻦ ﻧﻘﺶ وﻫﻤﻲ اﺳﺖ ز ﺑﻨﺪی رﺳﺘﻪ ﻧﻔﺲ آدمﻫﺎ ﺳﺮ ﺑﻪ ﺳﺮ اﻓﺴﺮده اﺳﺖ روزﮔﺎری اﺳﺖ در اﻳﻦ ﮔﻮﺷﺔ ﭘﮋﻣﺮده ﻫﻮا ﻫﺮ ﻧﺸﺎﻃﻲ ﻣﺮده اﺳﺖ دﺳﺖ ﺟﺎدوﻳﻲ ﺷﺐ در ﺑﻪ روی ﻣﻦ و ﻏﻢ ﻣﻲﺑﻨﺪد ﻣﻲﻛﻨﻢ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺗﻼش او ﺑﻪ ﻣﻦ ﻣﻲﺧﻨﺪد ﻧﻘﺶﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻛﺸﻴﺪم در روز ﺷﺐ ز راه آﻣﺪ و ﺑﺎ دود اﻧﺪود ﻃﺮحﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻓﻜﻨﺪم در ﺷﺐ روز ﭘﻴﺪا ﺷﺪ و ﺑﺎ ﭘﻨﺒﻪ زدود دﻳﺮﮔﺎﻫﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮن ﻣﻦ ﻫﻤﻪ را رﻧﮓ ﺧﺎﻣﻮﺷﻲ در ﻃﺮح ﻟﺐ اﺳﺖ ﺟﻨﺒﺸﻲ ﻧﻴﺴﺖ در اﻳﻦ ﺧﺎﻣﻮﺷﻲ دﺳﺖﻫﺎ ﭘﺎﻫﺎ در ﻗﻴﺮ ﺷﺐ اﺳﺖ (ﺳﭙﻬﺮی، 9731: 11) ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻮع ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎ در اﻳﻦ ﺷﻌﺮ، ﻧﺨﺴﺖ ﺟﻤﻠﻪوارهﻫﺎی آن را ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ: 1.
در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﺲ از ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻧﻈﺎم ﮔﺬراﻳﻲ در ﭼﻬﺎرﭼﻮب دﺳﺘﻮر ﻧﻘﺶ ﮔﺮای ﻫﺎﻟﻴـﺪی، ﺑـﺎ ﺑﺮرﺳﻲ اﻧﻮاع ﻓﻌﻞ ﻫﺎی ﺑﻪﻛﺎر رﻓﺘﻪ در ﻳﻚ ﺷﻌﺮ ﻛﻮﺷﺶ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﺎراﻣﺪی اﻳﻦ ﻧﻈﺎم ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﺔ ﻳﻚ روش ﺑﺮرﺳﻲ در ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺳﺒﻜﻲ ﻧﺸﺎن داده ﺷﻮد."