چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر نگاه هرمنوتیکی- زبانی آگوستین بر ویتگنشتاین و دلالت های تربیتی آن می باشد. این پژوهش از نظر ماهیت داده ها، کیفی و از نظر هدف از نوع تحقیقات بنیادی (نظری) است. همچنین، به لحاظ روش گردآوری داده ها، توصیفی و از نظر روش اجرایی، تحلیلی، تطبیقی و استنتاجی می باشد. با توجه به سیر رشد نگاه هرمنوتیکی از آگوستین تا ویتگنشتاین متاخر، می توان نشانه های پر رنگ نگاه هرمنوتیکی آگوستین در تکوین نگاه هرمنوتیکی مدرن را مشاهده کرد که در تحقیقات فلسفی امروز از نظر دور مانده است. در این حالت می توان از بنیان های نظری این نظریه فلسفی در امر تعلیم و تربیت بهره گرفت، زیرا گفتار و زبان قدرتمندترین ابزار در امر تدریس به شمار می روند. در نتیجه تحلیل این نگاه نوین، دلالت های تربیتی شناسایی و استخراج شدند که ناظر بر چگونگی تحول نگاه معلم و دانش آموز در سیستم آموزشی و همچنین، ارتباط متقابل بین معلم و دانش آموز می باشند.
خلاصه ماشینی:
فلسفه زبان ٢ از مهم ترين جريانهاي فلسفه تحليلي است که معنا و محتواي واژه هاي فلسفي را با عمل زباني تبيين مي کند و فيلسوف بايد به استفاده حقيقي واژههايي که همراه با مفهومهاي فلسفي اند، توجه نمايد.
بنا بر نظر ويتگنشتاين متأخر مي توان اظهار داشت که معني مفهوم ها و پيروي از قواعد زباني براي کاربرد آنها در ارتباط بين معلم و شاگرد نقش مهمي دارد.
به عبارت ديگر، دانش آموز زماني درس را فرا گرفته است که با پيروي از قواعد و به کارگيري درست بازيهاي زباني ، به بيان ديگر درک مفهوم با توجه به بستر کلام، به درک صحيح مفهوم و معني واژه ها نائل آيد (هارت ناک، ١٣٥١).
philosophy of language آگوستين و زبان انسان در رفتار زباني خود خارج از گستره قراردادهاي زباني عمل نمي کند، زيرا هدف، ايجاد ارتباط و انتقال معني است (باطني ، ١٣٨٨).
از نظر آگوستين ، تأويل ٥ در کتاب مقدس از تمايز هر واژه با معناي رمزي آن آغاز ميشود و خود اين مسئله يک علم است و ميتوان اصول و قواعد آن را تدوين کرد.
معلم براي رسيدن به هدف هاي کلي و رفتاري تدريس خود نياز به هدايت دانش آموزان دارد و اين هدايت مستلزم فراهم آمدن بستر انتقال پيامها که همانا ارتباط و کلام موثر است ، مي باشد.
نتيجه گيري در اين پژوهش دلالت هاي تربيتي هرمنوتيک برآمده از ويتگنشتاين متأخر با تأثيرپذيري از آگوستين مورد توجه قرار گرفت و به اهميت گفتار و زبان به عنوان قدرتمندترين ابزار در امر تدريس نيز اشاره شد.