چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، ارائه برخی استلزام های طرح و تدوین نظریه جدید با توجه به مولفه های معرفت شناختی پارادایم پیچیدگی است. با این توضیح که نظریه های تربیتی معاصر تحت تاثیر مولفه های «پارادایم سادگی» شکل گرفته و بخش عمده ای از مشکلات و کاستی های آن ها ناشی از آن پارادایم می باشد. از این رو، با گسترش «پارادایم پیچیدگی» در عرصه های گوناگون علوم، اندیشمندان علوم تربیتی نیز به نقد و بررسی نظریه های تربیتی پیشین پرداختند، اما هنوز نظریه ای تربیتی مبتنی بر این پارادایم ارائه نشده است. بدین منظور، با استفاده از روش های استدلال فلسفی، پس از اشاره به نحوه اثرگذاری مولفه های معرفت شناختی پارادایم سادگی (قطعیت، بازنمایی گرایی، و نظریه انطباقی صدق) بر نظریه های تربیتی معاصر، مولفه های معرفت شناختی پارادایم پیچیدگی (عدم قطعیت، بازنمایی توزیعی، و نظریه فازی صدق) معرفی شدند. سپس، برخی از استلزام های تدوین نظریه تربیتی با تکیه بر این مولفه ها مورد بررسی قرار گرفتند. در این راستا، ابتدا از امکان یک نظریه قوی تربیتی در این پارادایم دفاع شد و سپس، با استفاده از مفهوم «نظریه توزیعی» به توضیح ماهیت این نظریه پرداخته و ویژگی هایی همچون «فرا پدیده ای بودن» و «فرارشته ای بودن» برای آن برشمرده شد.
خلاصه ماشینی:
برخي انديشمندان همچون مسترمن ١ (١٩٧٠) و اکبرگ و هيل ٢ (١٩٧٩) در توضيح مفهوم پـارادايم به سطوح سه گانه اي اشاره داشته اند که به طور خلاصه عبارتند از: ١) سطح متافيزيکي و شناخت شناسانه که معادل يک استاندارد، يک شيوه جديد ديدن، يک اصل سـازماندهي ، يـک نقشـه و يـا چيـزي کـه حـوزه بزرگي از واقعيت را تعيين مي کند؛ ٢) سطح جامعه شناختي که نه تنها نسبت به سطح نظريـه وسـيع تر اسـت ، بلکه نظريه ، باورها، ارزش ها، تعميم پذيريهاي نمادين و غيره را نيز در بر دارد؛ و (٣) سطح سرمشق ؛ يعنـي راه حل هاي قطعي مسئله نظير ابزار و قياس ها.
بنابراين ، چنين به نظر مي رسد که تدوين نظريه هاي تربيتي ، به طور مستقيم يا غيرمستقيم ، تحت يک پارادايم علمي صورت گرفته و از اين رو، بخش عمـدهاي از اشـکال هـا و نقـص هـاي آن نظريـه ها و عـدم توانايي آنها در پاسخ گويي به مسائل تعليم و تربيت ناشـي از ضـعف هاي همـان پارادايم هـاي شـکل دهنده مي باشد (سوييني ٢، ٢٠١١).
در اين پژوهش ، بررسي استلزام هاي معرفت شناختي تدوين يک نظريه تربيتي در پارادايم پيچيدگي مورد نظر بوده است .
UK: John Wiley & Sons Ltd. Biesta, G.
Complexity and Educational Research: A critical reflection, In Mark Mason (Ed.
Complexity and Truth in Educational Research, In Mark Mason (Ed.