چکیده:
ﻋﻤﺪهﺗﺮﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ اﺑﻬﺎم و ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﻲ ﻛﺎر ﻣﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﻛﻨﺎن داﻧﺸﻲ در ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ راﻫﺒﺮدﻫﺎ و ﺟﻬﺖﮔﻴﺮیﻫﺎی ﻛﻼن ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ، ﺳﺮﻋﺖ و رﺷﺪ اﻧﻔﺠﺎری "داﻧﺶ ﺑﺸـﺮ" اﺳﺖ؛ ازاﻳﻦرو، ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ در ﭘﻲ ﺷﻨﺎﺳـﺎﻳﻲ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳـﺎزﻫﺎ، ﺳـﻨﺠﺶ و ﺑﺴﺘﺮﺳـﺎزی ﺑـﺮای اﻳﺠـﺎد ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪﻣﻮﻗﻊ از ﻣﻨﺎﺑﻊ داﻧﺸـﻲ ﺧـﻮد و ﻣﺤـﻴﻂ ﭘﻴﺮاﻣـﻮن ﺑﻬـﺮهﺑـﺮداری ﻛﻨﻨـﺪ. ﺑﻪﻫﻤﻴﻦ ﻣﻨﻈﻮر، ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﭘﻴﺎدهﺳﺎزی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﺑﺮ ﻛﺴﺐ ﻣﺰﻳـﺖ رﻗـﺎﺑﺘﻲ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻈﺮ ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑـﻮده، ﺑﺮاﺳـﺎس ﻫﺪف ﻛﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ، ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻴﺪاﻧﻲ درﺑﺎرهی ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧـﺶ در ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ اﺳﺖ. اﺑﺰار ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑـﻮده اﺳﺖ ﻛﻪ دادهﻫﺎی آن، ﺑﻪ ﻛﻤﻚ روش ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﺮﺑﻌﺎت ﺟﺰﺋﻲ و آﻧﺎﻟﻴﺰ ﻣﺴـﻴﺮ ﺗﺤﻠﻴـﻞ ﺷـﺪه اﺳـﺖ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﻓﻨـﺎوریاﻃﻼﻋـﺎت ﺑﻴﺸـﺘﺮﻳﻦ ﺗـﺄﺛﻴﺮ را ﺑـﺮ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ دارد و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﻛﻤﺘـﺮﻳﻦ ﺗـﺄﺛﻴﺮ را دارد ﻛـﻪ اﻳـﻦ ﻣـﻲﺗﻮاﻧـﺪ از ﻋﺪموﺟﻮد ﺳﺎﺧﺘﺎرﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﻨﺴﺠﻢ در ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﻣﺘﻮﺳﻂ و ﻛﻮﭼﻚ در اﻳﺮان ﻧﺎﺷﻲ ﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
اراﺋﻪ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﭘﻴﺎدهﺳﺎزی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﺑﺮ ﻛﺴﺐ ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ در ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ )(SMEs ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ اﻧﺼﺎری1، ﺣﺴﻴﻦ رﺣﻤﺎﻧﻲﻳﻮﺷﺎﻧﻠﻮﺋﻲ2، ﻛﻤﺎلاﻟﺪﻳﻦ رﺣﻤﺎﻧﻲ3، 5 ﻣﺤﻤﺪ ﭘﺎﺳﺒﺎﻧﻲ4، ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﻲ ﻋﺴﮕﺮی ﻋﻤﺪهﺗﺮﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ اﺑﻬﺎم و ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﻲ ﻛﺎر ﻣﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﻛﻨﺎن داﻧﺸﻲ در ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ راﻫﺒﺮدﻫﺎ و ﺟﻬﺖﮔﻴﺮیﻫﺎی ﻛﻼن ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ، ﺳﺮﻋﺖ و رﺷﺪ اﻧﻔﺠﺎری "داﻧﺶ ﺑﺸـﺮ" اﺳﺖ؛ ازاﻳﻦرو، ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ در ﭘﻲ ﺷﻨﺎﺳـﺎﻳﻲ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳـﺎزﻫﺎ، ﺳـﻨﺠﺶ و ﺑﺴﺘﺮﺳـﺎزی ﺑـﺮای اﻳﺠـﺎد ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪﻣﻮﻗﻊ از ﻣﻨﺎﺑﻊ داﻧﺸـﻲ ﺧـﻮد و ﻣﺤـﻴﻂ ﭘﻴﺮاﻣـﻮن ﺑﻬـﺮهﺑـﺮداری ﻛﻨﻨـﺪ.
(Davenport & Groverداﻧـﺶ، ﺑـﻪ ﻳﻜـﻲ از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ راﻫﺒﺮدی ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﺪه، از آن ﻫﻨﮕﺎم ﺗﻮﻟﻴـﺪ داﻧـﺶ ﺑـﺮای ﻛﺴـﺐ ﻣﺰﻳـﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ و ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺿﺮوری ﺷﺪه اﺳﺖ )5991 , (Nonakaو اﻣﺮوزه، اﺻﻠﻲﺗـﺮﻳﻦ ﻣﺰﻳـﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺗﻮان آﻧﻬﺎ در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮد )رﺣﻤﺎﻧﻲ ﻳﻮﺷﺎﻧﻠﻮﺋﻲ،0931(.
(Schein etalﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺎﻧﻊ ﺗـﻼشﻫـﺎی ﺗﻐﻴﻴـﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ در ﻃﺮحﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﺷﻮد )6002 , (Yeh et alو ﺑﻴﺸﺘﺮ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان اﺗﻔـﺎقﻧﻈـﺮ دارﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺮای ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ )رﺣﻤﺎﻧﻲ ﻳﻮﺷﺎﻧﻠﻮﺋﻲ، 0931( ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﺑﻪ ﺳﺒﻚ و روﺷﻲ اﺷﺎره دارد ﻛﻪ ﻛﺎرﻛﻨﺎن و ﭘﺴﺖﻫﺎی ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮاﺳـﺎس آن در ﺟﻬﺖ ﺗﺴﻬﻴﻞ ﻓﺮآﻳﻨﺪﻫﺎی ﻛﺎری ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺷﻜﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ.
ﻣﺪل ﭘﮋوﻫﺶ اﻳﺠﺎد و اﺳﺘﻔﺎده از داﻧﺶ، ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻃﻮﻻﻧﻲ دارد اﻣﺎ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﺑﺤﺚ ﺟﺪﻳﺪ و ﻧﻮﭘﺎﻳﻲ در ﻛﺸﻮرﻣﺎن اﺳﺖ ﻛﻪ اﺳﺘﻔﺎده از آن ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﻧﺪارد و در زﻣﻴﻨﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧـﺶ در ﻛﺴـﺐ ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﻧﻴﺰ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی زﻳﺎدی در ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ اﻧﺠﺎم ﻧﺸﺪه اﺳـﺖ.