چکیده:
امروزه یکی از چالش هـای مهـم مـدیران بازاریـابی و تولیدکننـدگان ، توزیـع کارآمـد کالاهای تولید شده در بازارهای هدف است . توزیع کالاها و خدمات ، بخـش عمـده ای از تولیـد ناخالص داخلی کشورها را به خود اختصاص می دهد. بنابراین وجـود یـک نظـام توزیـع کارآمـد می تواند به توسعة پایدار اقتصادی کشورها کمک کـرده و بسـیاری از هزینـه هـای اضـافی را از دوش مصرف کنندگان نهایی بردارد. هدف اصلی این پژوهش ، شناسایی و اولویت بنـدی عوامـل موثر بر کارایی شبکة توزیع کالا در کشور است . برای گردآوری داده های مورد نیاز، از مطالعـات میدانی و ابزار پرسش نامه استفاده شده است . در این پـژوهش ٢٢٠ پرسـش نامـه بـین خبرگـان توزیع شد و در مجموع ١٤٨ پرسش نامه گردآوری شد. برای بررسی نوع ارتباط بـین متغیرهـا از آزمون همبستگی اسپیرمن و برای تعیین درجة نسبی اهمیت عوامل تاثیرگذار بر کـارایی شـبکة توزیع کالا در کشور، از آزمون فریدمن اسـتفاده شـده اسـت . بـر اسـاس یافتـه هـای پـژوهش ، کوتاه شدن کانال های توزیع ، ایجاد زنجیره های بزرگ توزیع کـالا، افـزایش تخصـص و مهـارت نیروی انسانی ، توسعة زیرساخت های توزیع و حمل ونقـل کـالا و ایجـاد برنـدهای ملـی قـوی ، به ترتیب بیشترین تاثیر را بر بهبود کارایی شبکة توزیع کالا در کشور دارند.
خلاصه ماشینی:
"شاخص های تشکیل دهندة متغیرهای پژوهش متغیر شاخص ها تبلیغات هدفمند انتخاب مناسب رسانه ، پیام ، محتوا و زمان تبلیغات ایجاد برندهای ملی قوی نام مناسب ، تصویر ذهنی مناسب ، معنای مناسب ، سابقه و شهرت مثبت ، گسـترة بالای توزیع کالا، کیفیت مطلوب ، کالاهای مزیت دار کوتاه شدن کانال توزیع حذف واسطه ها و دلالان بهره گیری از فناوری های نوین ایران کد، بارکد، کارت الکترونیکی اصناف ، تجارت الکترونیک افزایش تخصـص و مهـارت نیـرویانسانی آموزش آکادمیک و کاربردی در زمینة بازاریابی ، مدیریت توزیع ، قیمـت گـذاری ، زنجیرة تأمین تقویت خوشه ها و شبکه های توزیع همگن بودن کالاها، مکمل بودن کالاها، زیرساخت ها و امکانات توزیع مکمل و تقویت کننده بازارسنجی تعیین بازار، تقسیم بندی بازار، حجم بازار، ویژگی مشتریان ، رقبا، کالاهای مـورد تقاضا توســعة زیرســاخت هــای توزیــع وحمل ونقل کالا تعداد انبارها، سردخانه ها، کامیون ها، واگن ها، هواپیماها و کشتی های مخصـوص حمل بار ایجاد زنجیره های بزرگ توزیع کالا راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های بزرگ خصوصی و تعاونی روش پژوهش در این بخش روش پژوهش مشتمل بر نوع آن ، ابـزار گـردآوری داده هـا، روش تحلیـل داده هـا، جامعة آماری ، نمونة آماری و روش نمونه گیری شرح داده می شود."