چکیده:
پژوهش پیش رو با معرفـی رویکردهـای موجـود در زمینـة تعریـف و مطالعـة تصـویر شرکت ، با استفاده از داده های گردآوری شدة هفت بانک مسـتقر در شـهر تهـران ، رابطـه میـان تصویر شرکت با متغیرهای مسئولیت اجتماعی ، واکنش به بحران ها، کنش ذی نفعـان و عوامـل محیطی را بررسی می کند. براساس تعریـف ، تصـویر شـرکت همـان چیـزی اسـت کـه مـایلیم ذی نفعان از سازمان ادراک کنند. در این راستا و به منظور بررسی این رابطه ، از یک پرسـش نامـة محقق ساخته ، شامل بیست وهفت سوال استفاده شده است . روایـی پرسـش نامـه بـا اسـتفاده از روایی معیار محاسبه شد و پایایی آن با آزمون آلفای کرنباخ (٠/٩٣٢) بود. داده هـای جمـع آوری شده از ١٠٤٤ پرسش نامه بازگشتی کـه از ٨٥ شـعبه گـردآوری شـده بـود بـا اسـتفاده از بسـتة نرم افزاری اس .پی .اس .اس . (١٦) تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد کـه تصـویر بانـک هـا تحت تاثیر متغیرهای عوامل محیطی و ایفای مسئولیت اجتماعی قـرار دارد. ادراک ذی نفعـان و مدیریت بحران ها تاثیری بر تصویر بانک ها ندارند. در پایان پیشـنهادهایی بـرای بهبـود تصـویر بانک ها به مدیران آنها ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
"فرضیه های پژوهش نیز که با دقـت در بخـش پیشـینة پژوهش تدوین شده ، این است که تصویر بانک ها تحت تأثیر مدیریت بحران ها، ایفای مسـئولیت اجتماعی توسط سازمان ، ادراک ذی نفعان و عوامل محیطی قرار دارد.
نتایج ایـن پـژوهش کـه بـر اسـاس نظرسنجی از میان ٢٥٠ مشتری به دست آمده است ، نشان می دهد مهم ترین عوامل تأثیرگذار بـر تصویر این شرکت را عناصری مانند هویت سـازمان ، فرهنـگ شـرکت ، نحـوة برخـورد کارکنـان ارائه دهندة خدمات و محیط فیزیکی سازمان تشکیل می دهد (٢٠٠٦ ,Nguyen).
(Kazloeas, Youngwook & Moffit, 2001) مدل مفهومی پژوهش برای پاسخ به سؤال پژوهش که به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر تصویر بانک هـای شـهر تهـران می پردازد، فرضیه های پژوهش به صورت زیر تدوین شده است : فرضیة اول : تصویر بانک ها تحت تأثیر ایفای مسئولیت اجتماعی قرار دارد.
در خصوص فرضیة چهارم پژوهش ، برخلاف یافته هـای برامـر و پـاولین (٢٠٠٤) کـه معتقـد بودند عوامل محیطی و فیزیکی سازمان های خدماتی تأثیری بر تصویر شرکت ندارد، یافتـه هـای این پژوهش همراستا با پژوهش حسینی هاشم زاده (١٣٨٨) و پژوهش انگوین (٢٠٠٦) نشـان داد که در جامعة مورد بررسی ، مهم ترین متغیر تأثیرگذار بـر تصـویر شـرکت ، محـیط فیریکـی ارائـة خدمات ، متغیرهای محیطی موجود در فضای کسب وکار و کارکردهای رقبا است ."