چکیده:
اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ وﺿﻌﻴﺖ ﺷﺮﻛﺖ اﻳﺮان ﺧﻮدرو از ﻧﻈﺮ ﻣﻴﺰان ﻧﺎبﺑﻮدن ﻣﻲﭘـﺮدازد و ﺿﺮورت اﻧﺠﺎم ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺗﺠﺪﻳﺪ ﺣﻴﺎت و اﺟﺮای ﭼﺮﺧﻪی ﺑﻬﺒﻮد راﻫﺒﺮدی را ﻳﺎدآور ﺷﺪه ﺗﺎ ﻋﻼوهﺑـﺮ اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻣﺤﺼﻮل ﻛﻪ در راﺳﺘﺎی رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮی اﺳﺖ، ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪاﺻـﻼح اﻟﮕـﻮی ﻣﺼـﺮف، ﺑﻪوﻳﮋه ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی در ﻛﺸﻮر، اﻗﺪام و در ﺟﻬﺖ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻛﺸﻮر ﮔـﺎم ﺑـﺮدارد. اﻧﺘﺨـﺎب ﻣـﺪل ﺟﻜﺴﻮن و ﺟﻮﻧﺰ در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﻪدﻟﻴﻞ ﺟﺎﻣﻌﻴﺖ ﻣﺪل و دارا ﺑﻮدن ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﺸﺨﺼﻲ از اﺑـﺰار و روشﻫﺎی ﻧﺎب و ﻧﻴﺰ داﺷﺘﻦ روش اﺟﺮاﻳﻲ اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻـﻴﻔﻲ و ﻫﻤﺒﺴـﺘﮕﻲ و ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﺪل ﻣﻌﺎدﻟﻪﻫﺎی ﺳـﺎﺧﺘﺎری اﺳـﺖ. ﺑـﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈـﻮر ﭘﺮﺳـﺶﻧﺎﻣـﻪای ﺑـﺎ 88 ﺳـﺆال ﺑـﺮای ﻛﻠﻴﺪﻫﺎی ﻧﻪﮔﺎﻧﻪی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﺪ. اﺑﺘﺪا ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺪل ﺟﻜﺴﻮن و ﺟﻮﻧﺰ ﺑـﻪ ﺗﻌﻴـﻴﻦ ﺳـﻄﺢ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻛﻠﻴﺪﻫﺎی ﻧﻪﮔﺎﻧﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ و در اداﻣﻪ ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﻴـﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ، از ﺻﺤﺖ ﻣﺪل اﻧﺪازهﮔﻴﺮی ﺟﻜﺴﻮن و ﺟﻮﻧﺰ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺠﺰﻳـﻪ و ﺗﺤﻠﻴـﻞ دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺪل ﻣﻌﺎدﻟﻪﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﺎری، ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ رﺋـﻮس ﺳـﻪﮔﺎﻧـﻪی ﺗﻮﺳـﻌﻪ، رواﺑـﻂ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻗﻮی ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ داﺷﺘﻪاﻧﺪ و اﻳﻦ رﺋﻮس ﻧﻴﺰ ﺑﻪﻧﻮﺑﻪی ﺧﻮد ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷـﺮﻛﺖ اﻳـﺮان ﺧـﻮدرو ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﻪﺳﺰاﻳﻲ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. در ﭘﺎﻳـﺎن ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﺗﻌﻴـﻴﻦ اوﻟﻮﻳـﺖ و اﻫﻤﻴـﺖ ﻛﻠﻴـﺪﻫﺎی ﻧﻪﮔﺎﻧﻪی ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﺷﺮﻛﺖ اﻳﺮان ﺧﻮدرو، از آزﻣﻮن ﻓﺮﻳﺪﻣﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
com ﻣﻘﺪﻣﻪ اﻣﺮوزه، رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮي ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ در اراﺋﻪي ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻣﺘﻨـﻮع ﺑـﺎ ﻛﻴﻔﻴـﺖ ﺑـﺎﻻ و ﻫﺰﻳﻨـﻪي ﻛـﻢ در ﺣﺪاﻗﻞ زﻣﺎن ﻣﻤﻜﻦ، ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ آﻧﻬﺎ را در ﺑﺎزار ﺣﻔﻆ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﻬﻢ از ﻃﺮﻳـﻖ ﺗﻮﻟﻴـﺪ ﻧـﺎب ﻣﻤﻜـﻦ اﺳﺖ؛ زﻳﺮا ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﺎب ﺑﺮآوردهﻛﺮدن ﺧﻮاﺳﺖ ﻣﺸﺘﺮي در ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﻛﻴﻔﻴﺖ، ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻫﺰﻳﻨﻪ و زﻣـﺎن از ﻃﺮﻳﻖ ﺣﺬف داﺋﻤﻲ ﺿﺎﻳﻌﺎت و رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﺿﺎﻳﻌﺎت ﺻﻔﺮ اﺳﺖ )2 :2002 ,.
ﻫﺪف اﺻﻠﻲ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻴﺰان ﻧﺎبﺑﻮدن ﺷﺮﻛﺖ اﻳﺮان ﺧﻮدرو ﺑﻪﻣﻨﻈـﻮر آﻣـﺎدهﺳـﺎزي ﺷﺮﻛﺖ، ﺑﺮاي اﺟﺮاي ﻣﻘﺘﺪراﻧﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻧﺎب ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺪل ﺟﻜﺴﻮن و ﺟﻮﻧﺰ اﺳﺖ.
ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻧﺎب: اﻳﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻛﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس اﺻﻮل ﺗﻔﻜﺮ ﻧﺎب ووﻣﺎك و ﻛﻠﻴﺪﻫﺎي ﻧُﻪﮔﺎﻧـﻪي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﻜﺴﻮن و ﺟﻮﻧﺰ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه، ﺣﺎوي ﻣﺠﻤﻮﻋﻪاي از »اﺻـﻮل و اﺑﺰارﻫـﺎ« ﺑـﺮاي ﺷﻨﺎﺳـﺎﻳﻲ و ﺣﺬف ﻓﺮاﮔﻴﺮ اﺗﻼفﻫﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺎم ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻧﺎب ﻣﺸﻬﻮر ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺟﻜﺴﻮن و ﺟﻮﻧﺰ ﺑﺎ ﻃﺮاﺣﻲ ﭼﺎرﭼﻮب ﺗﻮﺳﻌﻪ )رﺋﻮس ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﻛﻠﻴﺪﻫﺎي ﻧُﻪﮔﺎﻧﻪي ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺳﻄﻮح ﭘﻨﺞﮔﺎﻧﻪي ﻳﺎدﮔﻴﺮي( و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰار ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻧﺎب )ﻋﺎرﺿﻪﻳﺎﺑﻲ ﻧﺎب، ﻓـﺮمﻫـﺎ، ﻧﻤﻮدارﻫﺎ( وﺿﻌﻴﺖ ﻛﻨﻮﻧﻲ ﺷﺮﻛﺖ را ﺑﺮاﺳﺎس ﭼﺎرﭼﻮب ﻓﻮق ﺑﺮرﺳـﻲ ﻣـﻲﻛﻨـﺪ، ﺳـﭙﺲ ﺑـﺎ ﺗـﺪوﻳﻦ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻧﺎب ﺗﺠﻬﻴﺰات: ﻫﺪف آرﻣﺎﻧﻲ اﻳﻦ ﻛﻠﻴﺪ، ﺻﻔﺮ ﺑﻮدن ﺧﺮاﺑﻲ و ﻧﻘﺺ اﺳﺖ.
ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮي و ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدﻫﺎ ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻴﺰان ﻧﺎبﺑﻮدن ﺷﺮﻛﺖ اﻳﺮان ﺧﻮدرو ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺪل ﺟﻜﺴﻮن و ﺟﻮﻧﺰ ﺑﻮده اﺳﺖ.
ﺑﺮاﺳﺎس آزﻣﻮن ﻓﺮﻳﺪﻣﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ زﻳﺮ ﺑﺮداﺷﺖ ﺷﺪه اﺳﺖ: • در ﺧﺼﻮص رأس راﻫﺒﺮد، ﻛﻠﻴﺪ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮ ﻣﺸﺘﺮي ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ اوﻟﻮﻳﺖ را دارد.
• رﺋﻮس ﺳﻪﮔﺎﻧﻪي ﺗﻮﺳﻌﻪ داراي رواﺑﻂ ﻣﺘﻘﺎﺑـﻞ و ﺷـﺪﻳﺪي ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﻳﻜـﺪﻳﮕﺮ ﻫﺴـﺘﻨﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻛﺎرﺑﺮد اﻳﻦ ﻣﺪل در ﺷﺮﻛﺖ اﻳﺮان ﺧﻮدرو ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮده اﺳﺖ.