چکیده:
در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﻴﺮ، ﻧﻮآوری و ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آن، ﺑﻪﻋﻨـﻮان ﻳﻜـﻲ از ﻋﻮاﻣـﻞ ﻣﻮﻓﻘﻴـﺖ ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ راﻫﻲ ﺑﺮای ورود ﺑﻪ ﺑﺎزارﻫﺎی ﺟﻬﺎﻧﻲ، ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ. اﻳﻨﻜﻪ ﻧﻮآوری در ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﻲﺷﻮد و دراﺻﻞ ﭼﻪ ﻓﺮاﻳﻨﺪی ﺑـﺮای اراﺋـﻪی ﻳـﻚ ﻣﺤﺼـﻮل ﺟﺪﻳﺪ ﺑﻪ ﺑﺎزار ﭘﻴﻤﻮده ﻣﻲﺷﻮد، ﻳﻜﻲ از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻬﻤﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺣـﻮزهی ﻧـﻮآوری ﺑﺴـﻴﺎر ﻣـﻮرد ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس ﺗﻼش ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻧﻮآوری ﺑﻪﻃﻮر ﺧﺎص در 01 ﺷﺮﻛﺖ ﻓﻌـﺎل در زﻣﻴﻨﻪی ﺻﻨﻌﺖ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ و ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ و ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد. ﺑﺮای اﻧﺠﺎم اﻳـﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، 01 ﺷﺮﻛﺖ ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﺎ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ از ﻣﺪﻳﺮان ارﺷﺪ ﻫﺮ ﺷﺮﻛﺖ و درﺟﻤﻊ ﺑﺎ 03 ﻧﻔﺮ از اﻳﻦ ﻣﺪﻳﺮان، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎی ﻧﻴﻤﻪﺳﺎﺧﺘﺎر ﺑﻪﻋﻤﻞ آﻣﺪ. دادهﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎ ﺑـﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش آﻧﺘﺮوﭘﻲ ﺷﺎﻧﻮن ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪﻧﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﻛﻲ از آن ﺑﻮد ﻛـﻪ ﺷـﺮﻛﺖﻫـﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ در دو ﻣﺮﺣﻠﻪی " اﻳﺪهﭘﺮدازی" و " ﺗﺠﺎریﺳﺎزی"، دارای آﺳﻴﺐﻫﺎی اﺳﺎﺳﻲ ﺑﻮدﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
از آﻧﺠﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﭼﻨﺪاﻧﻲ ﺑﻪﻃﻮر ﺧﺎص ﺑﻪ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻧﻮآوري در ﺷﺮﻛﺖﻫـﺎي اﻳﺮاﻧـﻲ ﻧﭙﺮداﺧﺘـﻪاﻧـﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﭘـﺲ از ﺑﺮرﺳـﻲ روشﻫـﺎي ﻣﺨﺘﻠـﻒ، اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺑـﺮآن ﺷـﺪ ﺗـﺎ ﺑـﺮاي اﻓـﺰاﻳﺶ ﺑﻌـﺪ ﻛﺸﻒﻛﻨﻨﺪﮔﻲ ـ ﻛﻪ ﻻزﻣﻪي ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﻣﻮرد آﻧﻬﺎ ﭘﮋوﻫﺸـﻲ اﻧﺠـﺎم ﻧﺸـﺪه اﺳـﺖ ـ از ﻧﺰدﻳﻚ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪي اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﭘﺮداﺧﺘﻪ و از ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴـﺮي در ﺣﺠـﻢ ﺑـﺎﻻ ـ ﻛـﻪ از وﻳﮋﮔـﻲﻫـﺎي ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎي ﻛﻤﻲ اﺳﺖ و از ﻧﻈﺮ ﺑﻌﺪ ﻛﺸﻒﻛﻨﻨﺪﮔﻲ ﻧﻴﺰ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎي ﻛﻴﻔﻲ در ﺳﻄﺢ ﭘﺎﻳﻴﻦﺗﺮي ﻗﺮار دارد ـ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﻛﻨﺪ.
در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪي ﭘﻴﺶ رو ﺗﻼش ﺷﺪه اﺳﺖ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻧﻮآوري، در 01 ﺷﺮﻛﺖ ﺑﺰرگ اﻳﺮان و ﺑـﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻦ ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘﻮا و روش آﻧﺘﺮوﭘﻲ ﺷﺎﻧﻮن، ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﻴـﺮد.
0 ﮔﺎم دوم در اﻳﻦ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪي ﻋﺪم اﻃﻤﻴﻨﺎن ﺣﺎﺻﻞ از ﻫﺮ ﻣﻘﻮﻟـﻪ ﻳـﺎ ﺳـﺆال اﺳـﺖ ﻛـﻪ در ﺟﺪول ﺷﻤﺎرهي 5 ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲﺷﻮد: ﺟﺪول 5.
ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻫﺮ دو ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻪﻃﻮر ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ: اﻳﺪهﭘﺮدازي ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪي ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻧﻮآوري اﺳﺖ.
ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ آﺧﺮﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ از ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻧﻮآوري ﻛﻪ ﺳﺮﻧﻮﺷـﺖ ﻳـﻚ ﻧـﻮآوري را ﺗﻌﻴـﻴﻦ ﻣﻲﻛﻨﺪ، ﺑﻪﻃﻮر ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺑﺎزارﻳﺎب واﮔﺬار ﺷﺪه اﺳﺖ و وي ﻧﻴﺰ ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﺗﺒﻠﻴﻐـﺎت و ﺷـﻴﻮهﻫـﺎي دﻳﮕﺮ، ﺗﻼش ﺑﺮاي ﻓﺮوش آﻧﻬـﺎ در ﺑـﺎزار ﻣﻮﺟـﻮد دارد ﻛـﻪ ﺑـﻪ ﺿـﻌﻒ اﺳﺎﺳـﻲ روﺣﻴـﻪ و ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ در ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﻣﻨﺠﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ و اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺧﻮد ﻧﻴﺰ ﻣﺴﺌﻠﻪي ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ و ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻦ را در ﺣﺎﺷﻴﻪ ﻗﺮار داده اﺳﺖ.
از ﺳﻮﻳﻲ ﻣﺮﺣﻠﻪي ﺗﺠﺎريﺳﺎزي در ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻧﻮآوري در ﺣﻮزهي ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ اﺳـﺖ و ﺑﻪدﻟﻴﻞ اﻳﻨﻜﻪ اﻳﻦ ﺣﻮزه ﻫﻨﻮز در ﻛﺸﻮر در اﺑﺘﺪاي راه اﺳﺖ، آﺷﻨﺎﻳﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪي ﺻﻨﻌﺘﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑـﺎ اﻳﻦ ﺣﻮزه ﺑﺴﻴﺎر ﺿﺮوري اﺳﺖ.