چکیده:
ﻇﻬﻮر ﻓﻨﺎوری ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﻣﺪل ﻛﺴﺐوﻛﺎر را ﺑـﻪﻣﻨﺰﻟـﺔ واﺣـﺪ ﺗﺠﺰﻳـﻪوﺗﺤﻠﻴـﻞ ﺟـﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﻛﺮد ﺗﺎ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ارزﻳـﺎﺑﻲ ﻣـﺪاوم ﻧﻴﺎزﻫـﺎی ﺑـﺎزار و ﻓﻨـﺎوری، ﻣـﺪل ﻛﺴـﺐوﻛـﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐﺗﺮی اﻧﺘﺨﺎب ﻛﻨﻨﺪ. ﻫﺪف اﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ روشﻫﺎی ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺪل ﻛﺴﺐوﻛـﺎر و اراﺋـﺔ ﭼﺎرﭼﻮب ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدی ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎ ﺑﺮای ﭘﻴﺎدهﺳﺎزی ﻃﺮحﻫﺎ و اﻳﺪهﻫﺎی ﺗﺎزهوارد ﺑﻪ ﺑﺎزار ﻳﺎ ﺣﻔـﻆ و ارﺗﻘﺎی ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ آﻧﺎن در ﺑﺎزارﻫﺎی داﺧﻠﻲ و ﺟﻬﺎﻧﻲ اﺳﺖ. ﺑﺮای دﺳﺖﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻫﺪف، روشﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺪل ﻛﺴﺐوﻛﺎر ) FBBM ،VISOR ،IDEA ،MAPITو ﭘﻮﻳﺎ( ﺗﺠﺰﻳـﻪوﺗﺤﻠﻴـﻞ ﺷﺪه و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻓﺮاﺗﺮﻛﻴﺐ، ﭼﺎرﭼﻮﺑﻲ ﺑﺮای ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺪل ﻛﺴﺐوﻛﺎر ﭘﻴﺸـﻨﻬﺎد ﻣـﻲﺷـﻮد. ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ رواﻳﻲ آن از ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪدﺳﺖآﻣﺪه از اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﻲ، ﻓﻨﺎوری، ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﻲ و ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎ، ﺧﺪﻣﺎت/ﻛﺎﻻﻫﺎ، ﺑﺎزار و ﻣﺸـﺘﺮﻳﺎن و ﻓﺎزﻫﺎی ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ، ﻃﺮاﺣﻲ، ارزﻳﺎﺑﻲ و ﺗﺠﻤﻴﻊ در ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺪل ﻛﺴﺐوﻛﺎر، اﻫﻤﻴـﺖ ﺑـﺎﻻﻳﻲ دارﻧـﺪ. آزﻣﻮن ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻳﻚ ﮔﺮوﻫﻲ ﺑﻪدﺳﺖآﻣﺪه از ﻣﻌﻨـﺎدار ﺑـﻮدن اﻫﻤﻴـﺖ ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﭘﻴﺸـﻨﻬﺎدی، ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺪل ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﺔ ﺣﻀﻮر ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎی ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻓﻨﺎوری را ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻛﺮده اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻣﺤـﻴﻂ ﻣـﺘﻼﻃﻢ ﻛﺴﺐوﻛﺎرﻫﺎی اﻣﺮوزی، ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻋﻠﻤﻲ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ و ﺗﻮﺳﻌﺔ ﻛﺴﺐوﻛﺎر، ﺑﺮ دﺳﺖﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﭘﺎﻳﺪار ﺗﺄﻛﻴﺪ دارﻧﺪ، ﻫﻢراﺳﺘﺎ ﺷﺪن ﺑـﺎ ﺗﻐﻴﻴـﺮات ﻓﻨـﺎوری و ﻗﻮاﻋـﺪ و ﻣﻘﺮرات ﺑﺎزار، ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺑﻘﺎ اﻟﺰاﻣﻲ اﺳﺖ و ﺷﺮﻛﺖﻫﺎﻳﻲ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺪاری و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨـﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪاوم ﻧﻴﺎزﻫﺎی ﺑﺎزار و ﺿﺮورتﻫﺎی ﻓﻨﺎوری، ﻣﺪل ﻛﺴﺐوﻛﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐﺗﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﻗﺒﺎ اﻧﺘﺨﺎب ﻛﻨﻨﺪ )اﻳﻮاﻧﺰ، 0002(.
از ﻫﻤﻴﻦ رو ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺪل ﻛﺴﺐوﻛـﺎر ﺑـﺮای ﻫـﺮ ﺷـﺮﻛﺖ ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﺷـﺮاﻳﻂ و وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی آن، ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎﻳﺪ ﺻﻮرت ﭘﺬﻳﺮد ﻛﻪ ﺿﺮورت اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﻫﻤـﻴﻦ روﻳﻜﺮد اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﻴﺶ رو ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺪل ﻛﺴﺐوﻛﺎر، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻃﺮاﺣـﻲ ﻣـﺪل ﻛﺴﺐوﻛﺎر و اراﺋﺔ ﻳﻚ ﭼﺎرﭼﻮب ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدی ﺑﺮای ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺪل ﻛﺴﺐوﻛﺎر ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮ ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺪل ﻛﺴﺐوﻛﺎر در اﻳﺮان اﺳﺖ.
در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﻣﺪلﻫﺎی اراﺋﻪﺷﺪه ﺑﺮای ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺪل ﻛﺴﺐوﻛﺎر ﺑﺮرﺳـﻲ و ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از روش ﻓﺮاﺗﺮﻛﻴﺐ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ، ﺗﻔﺴﻴﺮ، ﺗﺮﺟﻤﻪ و ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ.
اﻳﻦ ﭼـﺎرﭼﻮب ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺎط اﺷﺘﺮاک و اﻓﺘﺮاق ﺷﺶ روش ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺪل ﺑﻴﺎن ﺷﺪه در ادﺑﻴﺎت و ﻧﻈﺮ ﺧﺒﺮﮔﺎن ﭘﮋوﻫﺶ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺷﺎﻣﻞ ﭼﻬﺎر ﻓﺎز و ﭘﻨﺞ ﻋﻨﺼﺮ ﺑﻪ ﺷﺮح زﻳﺮ اﺳﺖ: ﻓﺎزﻫﺎی ﭼﺎرﭼﻮب ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدی ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ: در اﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻓﻨﺎوری ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺮرﺳﻲ و ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﻲﺷﻮد ﺗﺎ ﻣﺪلﻫﺎی ﻛﺴﺐ اﺣﺘﻤﺎﻟﻲ 1.
اﺑﻌﺎد / ﻓﺎزﻫﺎی ﭼﺎرﺟﻮب ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدی ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺪل ﻛﺴﺐوﻛﺎر در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ: ﺷﻨﺎﺳـﺎﻳﻲ، ﻃﺮاﺣﻲ، ارزﻳﺎﺑﻲ و ﺗﺠﻤﻴﻊ و ﻋﻨﺎﺻﺮ اﻳﻦ ﭼﺎرﭼﻮب ﺷـﺎﻣﻞ ﺳـﺎزﻣﺎن، ﻓﻨـﺎوری، ﺧـﺪﻣﺎت / ﻣﺤﺼـﻮل، ﺑﺎزار/ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﻲ اﺳﺖ.