چکیده:
سیاستگذاران و مدیران دولتی در فرایند تدوین خط مشی ها، طرح ها، برنامه ها و اقدامات ملی خود بر اساس دو دیدگاه کلی عمل می کنند. در دیدگاه نخست، طرح ها و برنامه ها بر اساس ایده های داخلی و بومی تدوین شده و مبتنی بر جهاد علمی- مدیریتی، نظریه پردازی بومی صورت می گیرد. ولی در دیدگاه دوم، برای ارتقای استراتژی های رقابتی کشور در عرصه بین المللی به آنچه در کشورهای دیگر رخ می دهد، توجه می شود و که بر اثر این فرایند پدیده درس آموزی مدیریتی ملی اتفاق می افتد. در این پژوهش سعی بر آن است که شرایط علی و عوامل تاثیرگذار بر این فرایند شناسایی و مورد آزمون قرار گیرند. هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی و آزمون مدلی است که بر اساس آن درس آموزی مدیریتی ملی توسط خط مشی گذاران دولتی ایران تئوریزه و تبیین می شود. روش پژوهش نیز مبتنی بر پژوهش ترکیبی است که در آن از رویکرد اکتشافی و مدل تدوین نظریه و گونه شناسی این پژوهش ها استفاده می شود. در مرحله اول که به صورت «کیفی» انجام می شود، داده ها از طریق انجام مصاحبه های ساختاریافته با مسئولان و مدیران نظام اداری ایران گردآوری می شوند. در مرحله دوم «تم های کلیدی» استخراج شده و به مدل مربوط تبدیل می شوند. در مرحله آخر نیز «آزمون مدل» استخراج شده صورت می گیرد که این مرحله به صورت کمی انجام می شود. نتایج حاصل مبین آن است که بر اساس دیدگاه دوم، خط مشی گذاران بخش دولتی در ایران بر اثر فشار حل مسائل و پاسخگویی به آنها در سریع ترین زمان ممکن به درس آموزی مدیریتی از سایر کشورهای خارجی پرداخته اند. تبیین وضع موجود نظام اداری ایران در قالب چنین مدل هایی می تواند در ارتقای توان نظریه پردازی در جهت حل مسائل آتی مدیریت دولتی کشور کمک شایانی نماید.
خلاصه ماشینی:
" ﻓﺮاﻳﻨﺪ درس آﻣﻮزی ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﺳﻴﺎﺳﺘﮕﺬاران و ﻣﺪﻳﺮان ﺑﺨﺶ دوﻟﺘﻲ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﻳﻨﻜﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت دﻳﮕﺮان ﺷﻘﻮق ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﺮای ﺣﻞ ﻳﻚ ﻣﺴﺌﻠﻪ در اﺧﺘﻴﺎر آﻧﻬﺎ ﻗﺮار ﻣﻲدﻫﺪ، ﺑﻪ اﻳﻦ ﻓﺮاﻳﻨﺪ اﻗﺒﺎل ﺑﻴﺸﺘﺮی ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﻨﺪ؛ ﭼﺮاﻛﻪ از ﻳﻚ ﻃﺮف ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﭘﻴﺶ روی ﺳﻴﺎﺳﺘﮕﺬران ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺑﻮﻣﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ و از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ ﺗﻔﺎوت در ﭘﺎﺳﺦﻫﺎی دوﻟﺖﻫﺎی ﻣﻠﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻣﺸﻜﻞ ﻣﺸﺎﺑﻪ، ﻓﺮﺻﺘﻲ ﺑﺮای ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﺧﻮد ﺑﺎ آﻧﭽﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎ اﻧﺠﺎم دادهاﻧﺪ را ﻓﺮاﻫﻢ 2 1 ﻣﻲﻛﻨﺪ.
در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﭘﺲ از ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﺎ ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮان و ﺳﻴﺎﺳﺘﮕﺬاران دوﻟﺘﻲ ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺪﻳﻦ ﺻﻮرت ﺗﺮﺳﻴﻢ ﺷﺪه اﺳﺖ: (رجوع شود به تصویر صفحه) ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای اﻳﺠﺎد روﻳﻜﺮدی ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻳﺮ ﺗﺪوﻳﻦ ﺷﺪهاﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ آزﻣﻮن آنﻫﺎ ﺑﺘﻮان ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﻋﻠﻤﻲ از ﺗﺄﺛﻴﺮ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ دوﻟﺘﻲ اﻳﺮان ﺑﺮ ﻓﺮاﻳﻨﺪ درس آﻣﻮزی ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ اراﺋﻪ داد: ﻓﺮﺿﻴﻪ اﺻﻠﻲ ﭘﮋوﻫﺶ: ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ دوﻟﺘﻲ اﻳﺮان ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﻲداری ﺑﺮ ﻓﺮاﻳﻨﺪ درس آﻣﻮزی ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻣﻠﻲ دارﻧﺪ.
اﻟﻒ( رواﻳﻲ )اﻋﺘﺒﺎر( ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ: ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ دو ﻋﺎﻣﻞ ﻛﻠﻲ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ دوﻟﺘﻲ و ﻓﺮاﻳﻨﺪ درس آﻣﻮزی ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻣﻠﻲ را ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ و ارزﻳﺎﺑﻲ ﻗﺮار ﻣﻲدﻫﺪ: در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮای ﺗﻌﻴﻴﻦ رواﻳﻲ ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ، ﺑﻌﺪ از ﺑﺮرﺳﻲﻫﺎ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در ﻣﻮرد ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ و ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻛﺎرﻫﺎی ﻗﺒﻠﻲ در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ، ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﺤﻴﺢ و ﺗﺄﻳﻴﺪ ﺧﺒﺮﮔﺎن و ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻣﺮﺗﺒﻂ رﺳﻴﺪه اﺳﺖ.
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) ﻋﻮاﻣﻞ درس آﻣﻮزی ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻣﻠﻲ ﺑﺮای اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ درسآﻣﻮزی ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻣﻠﻲ و ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ آن، اﺑﺘﺪا از آﻣﺎرة KMOو آزﻣﻮن ﻛﺮوﻳﺖ ﺑﺎرﺗﻠﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ."