چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین متغیرهای وظیفه شناسی، عزت نفس و نظم و ترتیب دانشجویان و ابعاد پرورش نظامی(دین داری، همبستگی یگانی و اعتماد یگانی) بود. این پژوهش از حیث هدف، پژوهش کاربردی، از نقطه نظر زمان گردآوری، از نوع پیمایشی و از نظر روش های جمع آوری داده ها و اطلاعات، میدانی است. پرسش نامه ای محقق ساخته بین 269 نفر از دانشجویان دا.اف، به روش تصادفی طبقه ای، توزیع گردید. داده ها، توسط نرم افزار SPSS و به کمک روش های آماری همبستگی پیرسون و روش رگرسیون خطی چند متغیره تحلیل گردیدند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان دادند که در بین متغیرهای مستقل پژوهش، به ترتیب متغیر نظم و ترتیب، عزت نفس و وظیفه شناسی و در بین ابعاد منتسب به پرورش نظامی به ترتیب متغیر دین داری، همبستگی و اعتماد یگانی، دارای بیشترین میانگین در بین دانشجویان دا.اف می باشند.
خلاصه ماشینی:
"ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﻛﻪ در ﺑﻴﻦ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﻪﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻧﻈﻢ و ﺗﺮﺗﻴﺐ، ﻋﺰتﻧﻔﺲ و وﻇﻴﻔﻪﺷﻨﺎﺳﻲ و در ﺑﻴﻦ اﺑﻌﺎد ﻣﻨﺘﺴﺐ ﺑﻪﭘﺮورش ﻧﻈﺎﻣﻲ ﺑﻪﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﺘﻐﻴﺮ دﻳﻦداری، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ و اﻋﺘﻤﺎد ﻳﮕﺎﻧﻲ، دارای ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ در ﺑﻴﻦ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن دا.
ﺿﻤﻨﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﻄﺮوﺣﻪ، ﻣﺪل ﻧﻈﺮی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻳﺮ ﺧﻼﺻﻪ ﻣﻲﮔﺮدد: (رجوع شود به تصویر صفحه) ج( ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎ: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﺪاف و ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎر و ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ در ﺣﻮزة وﻇﻴﻔﻪﺷﻨﺎﺳﻲ، ﻋﺰتﻧﻔﺲ، ﻧﻈﻢ و ﺗﺮﺗﻴﺐ و ﭘﺮورش ﻧﻈﺎﻣﻲ، ﭘﺮﺳﺶ اﺳﺎﺳﻲ ﭘﮋوﻫﺶ اﻳﻦﮔﻮﻧﻪ ﻣﻄﺮح ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ آﻳﺎ ﺑﻴﻦ وﻇﻴﻔﻪﺷﻨﺎﺳﻲ، ﻋﺰتﻧﻔﺲ، ﻧﻈﻢ و ﺗﺮﺗﻴﺐ و ﭘﺮورش ﻧﻈﺎﻣﻲ راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد؟ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦﻛﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﭘﺮورش ﻧﻈﺎﻣﻲ در ﺳﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﻮرد ﻛﻨﻜﺎش ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﻟﺬا ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻳﺮ ﺗﺪوﻳﻦ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ: 1.
در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻘﺪار آن ﺑﺮاﺑﺮ 672/0 ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ، اﻳﻦ ﺑﺪان ﻣﻌﻨﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﺣﺪود 82% از ﻛﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﻣﺘﻐﻴﺮ واﺑﺴﺘﻪ )ﭘﺮورش ﻧﻈﺎﻣﻲ( را ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ و ﻣﺎﺑﻘﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮات، ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺧﺎرج از ﻣﺪل اﺳﺖ.
1- Regression 2- Residual (رجوع شود به تصویر صفحه) در ﺟﺪول ﺷﻤﺎره 42 ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﺗﺄﺛﻴﺮ رﮔﺮﺳﻴﻮﻧﻲ ﻫﺮ ﻣﺘﻐﻴﺮ در ﻣﺪل و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﻴﺰان ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑﻴﻦ آنﻫﺎ را ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ.
1( در راﺳﺘﺎی ارﺗﻘﺎ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﭘﺮورش ﻧﻈﺎﻣﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻲﺗﻮان اذﻋﺎن داﺷﺖ ﻛﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻧﻈﻢ و ﺗﺮﺗﻴﺐ )ﻛﻪ دارای اﻣﺘﻴﺎز ﻣﻄﻠﻮﺑﻲ ﺑﻮد( ﺑﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻋﺰت ﻧﻔﺲ و وﻇﻴﻔﻪﺷﻨﺎﺳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺗﻮﺟﻪ و ﺗﺄﻛﻴﺪ ﮔﺮدد، ﻟﺬا ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻗﺮار دادن ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﭘﻴﺶ ﮔﻔﺘﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎن در ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﻲﮔﺮدد."