چکیده:
دانشگاه امام علی (ع) به منظور ارتقای نظام آموزشی خود، توسعه و به کارگیری یادگیری الکترونیکی را به عنوان یکی از اولویت های اصلی خود لحاظ کرده است. یکی از عواملی که نقش موثری در انتقال از آموزش سنتی به نظام یادگیری الکترونیکی دارد اعضای هیات علمی دانشگاه هستند. لذا در این مقاله سعی شد نگرش اعضای هیات علمی نسبت به یادگیری الکترونیکی بررسی شده و همچنین موانع و انگیزاننده های آن از دیدگاه آنها مشخص گردد. در پژوهش حاضر آزمودنی ها شامل اعضای هیات علمی دانشگاه بوده و همچنین روش تحقیق آن با استراتژی کمی و از طریق طرح اکتشافی اجرا گردیده است. ابزار استفاده شده برای گردآوری اطلاعات، پرسش نامه های میشرا و پاندا بوده است. برای تجزیه و تحلیل آماری نیز از روش های تحلیل واریانس و تحلیل آرایش رتبه ای استفاده شده است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که استفاده گسترده از ابزارهایی مانند رایانه و پیام نگار ارتباط زیادی با نگرش-های مثبت نسبت به یادگیری الکترونیکی دارد. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که از دیدگاه استادان مهم ترین موانع و انگیزاننده ها به ترتیب دسترسی کم به اینترنت و شبکه در دا-اف و پهنای باند بهتر اینترنت در محل کار بوده اند.
خلاصه ماشینی:
1-Distance Education 2-Electronic Learning 3-Worldwide web 4-Mason 5-Bates 6-Goldberg 7-Salari 8-Swoboda 9-McCormack 10-Jones 11-Piskurich 12-Rossen 13-Hartley 14-Starr 15-Weller - ارائة راهي سريع و آسان براي ايجاد، به روز رساني و ويرايش موارد درسي از طريق سامانه هاي نرم افزاري مديريت يادگيري.
1-Virtual Learning 2-Web-based Learning 3-Berge 4-Collins 5-Daugherty - تبيين موانع به کارگيري نظام يادگيري الکترونيکي در دانشگاه امام علي (ع) از ديـدگاه اعضاي هيأت علمي .
بيشتر مطالعاتي که عقايد اعضاي هيأت علمي راجع به يادگيري الکترونيکي را تحليل کردهاند موانع درک شده توسط آنها براي مشارکت در برنامه هاي يادگيري 1-Sherry 2-Kosak 3-Bashir 4-Clark 5-Milheim 6-Siaciwena الکترونيکي را مورد بحث قرار مي دهند.
اگر چه مطالعاتي بر روي ادغام فناوري با آموزش ارائه شده توسط اعضاي هيأت علمي صورت گرفته است ، مطالعات مرتبط با نگرش آنها نسبت به يادگيري الکترونيکي بسيار کم هستند و چارچوب استانداردي براي مطالعة آن وجود ندارد.
1-Naidu 2-Newsome 3-Willging 4-Maguire پيشينه اي که در سطور بالا مورد بررسي قرار گرفت نشان مي دهد که نگرش هيأت علمي نسبت به يادگيري الکترونيکي به عنوان يک موجوديت مستقل از ديدگاه روانشناختي مطالعه نشده است .
٢ است که نشان مي دهد که نمونة اخذ شده از هيأت علمي دانشگاه امام علي (ع) داراي نگرش تا حدودي مثبت به يادگيري الکترونيکي دارند.
همچنين اين پژوهش تلاش کرد که يک چارچوب نظري براي اتخاذ يادگيري الکترونيکي در سطح دانشگاه از طريق مطالعة نگرش هيأت علمي ، موانع و انگيزانندههاي آن را توسعه دهد.